Kickstarters komen in alle soorten en maten en de ene is al wat meer bijzonder dan de andere. Eéntje die ik onlangs zag passeren, was die van ERA timepieces. Zij beweren de tourbillion toegankelijk te maken voor iedereen, want tourbillons kosten enorm veel geld.
Het zit namelijk zo: “And the reason is all too familiar; a small group is controlling nearly everything. There is actually a "secret watch society” actively price gouging high-end timepieces and stopping us from wearing what we want.”
Een kickstarter die als argument een samenzweringstheorie gebruikt? Veel beter dan dit kan het niet worden… Ter verduidelijking: in de FAQ kan je lezen dat volgend movement wordt gebruikt: ""The ERA Prometheus features a HZ3360A movement". Niet meteen het movement waarvan de gemiddelde Patek Philippe gebruikmaakt.
De conspiracytheorie vond ik te vermoeiend om te lezen. Maar een leuke Tourbillon is natuurlijk wel gaaf!
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van beide horloges. In mijn brein heeft namelijk het idee postgevat dat als er een Tourbillon in het horloge zit, dat men dan v w b de afwerking ook twee extra stappen moet doen, wat weer iets prijsverhogend werkt.
Hoewel, Als je ziet wat Maurice Lacroix en Seiko kunnen leveren onder de 1000 euro, dan zou een zeer gave Tourbillon ook moeten kunnen.
EDIT: filmpje gezien en toch wel onder de indruk. Geloof alleen die complot theorie niet zo van de zogenaamde luxury watch brand cartel. Desalniettemin aan de hand van het filmpje doet het vermoeden een bijzonder horloge te zijn. Ben benieuwd hoe de afwerking en feel daadwerkelijk is. Renders en filmpjes is 1 maar in real life geen aliexpress gevoel is 2.
"And It takes 100s of painstaking hours to make ONE tourbillon" en de implicatie op KS was dat dit ook voor dit horloge moest gelden. Toen wist ik zeker, dit is BS.
Tourbillons zijn nutteloos. Ze hadden in de zakhorloge tijd een functie, maar tegenwoordig is het horologische masturbatie. Een soort Steve Vai achtige toestanden. Ja, het is technisch niet slecht, maar is het nou echt nog nodig in 2019?
Kortom: Yuck. En wat @Mafkees zegt, ze waren er al lang van ome Seagull.
Tourbillons is wel een stukje art craft. Ookal heeft hij niet veel nut.
Ik za ver weg blijven van kickstarter projecten. In begin zijn er goede projecten maar nu probeert iedereen een cent aan te verdienen met cheap ass producten en veel marketing tegen aan te gooien.
Zoals meerdere al had gezien. Het is niets meer dan een sea gull uurwerk. Wil je goedkoop tourbillon? Koop dan een seagull. Heb je tenminste garantie. Kickstart garantie is tot het bestaan van het bedrijf. Dat is meestal binnen de garantie periode.
Maar is de gehele mechanische horloge hobby dan ook niet gewoon obsoleet? Ook decennia geleden al achterhaalde en overtroffen technologie. Ik weet, ik reageer nu op iemand die (mooie) quartz hoog heeft zitten, maar om alles nou op rationele gronden af te branden…
Begrijp me goed, het is heerlijk om te lezen, maar als we ons verstand gaan gebruiken kunnen we ook wel helemaal stoppen met deze hobby
Iets kan anachronistisch zijn, maar wel de functie vervullen die het heeft. Zo vind ik het Ing. Wouda gemaal in Lemmer duizend keer mooier dan de electrische gemalen die verder rondom de Friese boezem en de polder geparkeerd staan. Datzelfde gevoel heb ik bij stoomlocomotieven, al heb ik m’n auto’s het liefst gewoon nagelnieuw en als je het mij vraagt op een waterstof-electrische-hybride aandrijving.
Maar goed, zo vind ik een mechanische tijdsmeter ook gewoon cool. Dus ik kan quartz goed hebben, maar er is een reden dat ik toch zo’n 22 handwinders en automaten heb liggen.
Maar waar je mij kwijtraakt is als de “economy of design” geschonden wordt. Dit is wat ik in al mijn gadgets graag zie: Een minimalistische filosofie waarbij je de functie die je voor ogen hebt op een zo simpel en doeltreffende manier tot leven brengt.
Neem nu de tourbillon van @Kenleaf. De afleesbaarheid wordt geweld aan gedaan door de skelettering. Dat staat haaks op wat ik van een horloge wil.
Je gaat tenslotte ook geen reuzenrad op het wouda gemaal prakken.
Ik snap je redenering. Het is de tegenstelling tussen achterhaalde, maar op zichzelf wel gewoon functionele technologie en onnodige tierelantijnen.
Toch zou voor mij een tourbillon (al zal ik hem nooit kunnen betalen) wel iets zijn wat ik eventueel zou willen hebben. Gewoon omdat het een knap staaltje werk is, ook al is het een volstrekt zinloze toevoeging. Een mens mag zich soms gewoon zijn irrationaliteit toestaan toch?