Sales 2015 -30%

als vervolg op dit topic Top 20 sales 2014

de 1e cijfers uit 2015

Correlation does not imply causation.

De kop is uiterst dubieus, een luie journalist aan het werk. De opening van het artikel “China’s slowdown and the devaluation of the yuan are taking their toll on watch sales” is een betere verklaring.

2 likes

Nu zie ik dit ook als vervolg op het eerdere topic hier op HF over de invloed van de Apple Watch op de omzetontwikkeling van Zwitserse merken, alsmede de “lichte” prijsstijging van
"Swiss Made" door de loskoppeling van de Zwitserse Franc. Veel leden gaven toen zijn of haar mening/visie over deze ontwikkelingen en waar dit naar toe zou leiden.

We zijn nu een paar maanden verder en wat ik tot nu toe lees is dat de Zwitserse horloge export wel degelijk onder druk staat. Minder volume, minder omzet en hogere kortingen op MSRP voor vele merken. Nog geen crisis volgens mij, de wereld is constant in beweging en voor de kerst zou alles weer normaal kunnen zijn. Maar evengoed nog veel erger. Ik denk dat de hoge heren in Zwitserland wel degelijk overuren declaren. Filmpje van is misschien wat populistisch maar vanuit mijn professie weet ik dat Bloomberg echt wel diep in de materie zit in veel markten dit soort berichten te kunnen uitbrengen.

De echte WIS koopt volgens mij nog steeds niet massaal een Apple Watch. Zelfs ik met mijn stapel Appels (notebook/tablets/phone/tv) ook niet. Maar vrienden om mij heen die al jaren roepen een horloge is niet hip en over…kopen dan opeen een Apple Watch want zo handig.

Mijn stelling aan jullie WISSEN is:

Gaat de Zwitsers echt structureel klappen krijgen door de maco economische ontwikkelingen of door de Apple Watch?

Of juist niet en blijft traditionele kwaliteit overeind en een juist een bakermat/toevlucht/goede investering in deze snel veranderde wereld?

Incomming…

Je zou het ook zo kunnen zien. Door de iPhone is die industrie enorm gegroeid. Naast Apple zijn ook de andere telefoon merken met andere besturingssystemen hierdoor enorm gegroeid. Dus het kan heel goed dat de smartwatch industrie eenzelfde ontwikkeling doormaakt. Niet dat iedereen aan de smartwatch gaat, maar wel een hele grote groep. Dit betekend ook hernieuwde belangstelling voor de ‘klassieke’ horloge industrie. Gevolg is dus groei in deze sector.
Denk ook aan de muziek industrie met daarin de nichemarkt voor LP’s. Deze is ook enorm gegroeid. Dit is een soort tegenreactie op het hypermoderne.

2 likes

iets genuanceerdere en preciezere stelling misschien “gaan de zwitsers de komende 4 - 5 jaar echt klappen krijgen door ‘smart-wearables’ in de $350-$1000 price range , die met de zwitserse horloge fabrikanten gaan strijden om de pols ruimte van de consument ?”

persoonlijk denk ik het absoluut , een nu al veel gehoorde kreet bij jongeren is ‘Horloge ?, waarom ? ik heb toch een telefoon ?’ die zijn nu 12-20 jaar en deze trend zet alleen maar door de volgende 10-15 jaar . maar waarom dan wel een ‘wearable’ ? … omdat het makkelijk is en een verlengstuk van de telefoon , of wat daar ook voor doorgaat over 10 jaar

1 like

En met kerst en/of sinterklaas zullen er misschien ook meer SmartWatch op t lijstje staan ipv n swatch.

Ik denk dat het vervolgen van corrupte overheidsfunctionarissen die in het openbaar verschijnen met horloges van tig keer hun jaarsalaris en ook de economische situatie in China een aardige invloed hebben op de terugloop van verkopen van luxe horloges. Om dat alleen aan de Apple Watch toe te schrijven lijkt mij veel te makkelijk.

1.8 miljoen verkochte COSC horloges in 2013
laten het er in 2015 2 miljoen zijn en 15 miljoen Iwatches voor 2015

15 miljoen vs 2 miljoen … ik weet het niet maar dat gaat absoluut een impact hebben , en volgend jaar weer … en het jaar erna weer …

Tsja, cijfers…wie geeft opdracht om wat te publiceren? Ik laat dit soort nieuws vaak links liggen, het is goed om kennis van zaken te nemen, maar of dit allemaal klopt?

Ik zie SmartWatch wel steeds meer in t straatbeeld verschijnen. Minder dan met n premiumhorloge. En in de (met alle respect) lage tot middenklasse horloge denk ik dat t zeker wel n impact heeft en zal hebben.

Ik geef les op een middelbare school en zie uitsluitend ‘ouderwetse’ horloges aan de polsen van mijn leerlingen, of geen horloge. Meestal gaat het om een g-shock, of om Hublot-klonen van Fossil.

De jeugd is doorgaans allergisch voor dingen waar hun ouders ook mee lopen, kleding/schoenen/sieraden-wise. Ik zie een automatisme zoals Rene dat voorspelt dan ook niet zo heel snel gebeuren. Anders dan bij iPhone/iPad e.d. is een horloge voor kids aan trends onderhevig. Maar ik laat me graag verrassen door de Appeltjes!

Ligt niet aan de jeugd van nu, altijd zo geweest.

Uiteraard. Vandaar dat ik een voorspellinkje wel aandurf! :blush:

1 like

Ik zie duidelijk overeenkomsten met de quartz-crisis van de jaren '70 toen de consument massaal voor de goedkope en hippe klokjes met batterijtje kozen ipv. een duur en outdated mechanisch Zwitsers horloge. Vele merken hebben in die tijd het loodje gelegd. Op dit moment dragen veruit de meeste mensen een quartz horloge. Het zal met de smart-watches niet anders gaan vrees ik, dit is nog maar het begin! :confused:

Ik denk dat mensen gewoon mooie horloges blijven kopen, de iconen zijn denk ik safe hoor, wie zegt dat de smartwatch koper nu een smartwatch koos boven een klassiek horloge, volgens mij bedienen de smartwatches een hele andere markt.

1 like

Ik zie ook één groot verschil: toentertijd was een horloge nog een (bijkans) onmisbaar instrument om de tijd af te lezen. Nu is het dat al lang niet meer. Quartz bracht ook precisie en andere functionaliteiten, de Apple Watch is een verlengde van de smartphone (die vooralsnog echt niet gaat verdwijnen).

Nu ook nog op plaatsen waar mobieltjes verboden/ingenomen worden. Maar idd, velen lezen de tijd af van hun telefoon.