Sante Castgnani, custom build Rolex

Horloge met een verhaal :blush:

Tijdens de corona crisis is net als bij velen de zoektocht naar een hobby voor thuis begonnen, van mij is dit na jaren lang horloges mooi te hebben gevonden horloges verzamelen geworden. Ik ben beetje bij beetje vintage horloges gaan kopen, opknappen en verkopen. Bij het openen van ieder pakketje vanuit iedere windstreek was ik meteen verliefd…. Maar dit was vaak voor korte duur als ik weer via de bekende verkoopkanalen weer iets mooiers zag en daarna snel weer de verkoop in ging. Ik startte tegelijkertijd ook een Instagram pagina:

https://www.instagram.com/retro.vintage.watches/

Hierop ik liet ik mijn collectie zien en begon daarnaast met het volgen van andere horlogeverzamelaars. Bij toeval kwam ik het account van Sante Castigani tegen. Sante is horlogebouwer uit Italie welke met vintage uurwerken een geheel eigen interpretatie maakt van hoe het horloge er uit zou moeten zien. Hij had al meerdere horloges gemaakt waaronder ook zijn model Eastern. Hij heeft hiervan 2 stuks gemaakt, 1 op basis van een Vacheron Constatin uurwerk en één op basis van een Rolex Celini 1601 uurwerk.

Juist vanaf het eerste moment dat ik het Rolex gebaseerde exemplaar zag was ik verliefd. Ik heb hier op het forum destijds ook een topic over geopend.

Sante had ook een erg mooi filmpje gemaakt van de productie van het horloge

Na 2 jaar Sante te hebben lastiggevallen met allemaal vragen heb ik vorig jaar een Rolex Celini uurwerk met een 1601 uurwerk en de goede dail vanuit Zwitserland kunnen kopen. Dit uurwerk heb ik begin dit jaar opgestuurd naar Sante met symbolisch het laatste verjaardag geld wat ik van mijn Oma heb gekregen vlak voordat ze overleed. Dat lag altijd nog in de kast met een doel om hier iets bijzonders van te kopen, en ondanks dat dit ruim niet voldoende was leek het mij wel een mooie symbolische investering.

Het doel was voor mij om in overleg met Sante mijn persoonlijke droom horloge te maken, eentje waar ook een sentimentele en symbolische waarde aan zit. Omdat Sante hoog in het vaandel heeft staat dat hij ieder horloge maar 1 keer maakt wilde hij wel iets unieks maken zonder dat het een kopie zou zijn van zijn vorige creaties. Voor mij stond het als een paal boven water dat mijn kinderen terug moesten komen in het horloge.

Tijdens de diverse brainstorm sessies Per whatsapp en instagram die volgden kwamen diverse vragen naar voren, welke grootte, welk profiel, wat voor een kroon, welke lugs…… allemaal keuzes die het niet makkelijk maken. Ik wilde graag een wat robuuster ogende verzonken kroon hebben en hetzelfde profiel als het Eastern Horloge. Dit tweede was nogal een probleem omdat dit gemaakt werd van oude zilveren sigaretten doosjes, helaas had Sante deze niet meer op voorraad. Toen ben ik zelf gaan zoeken en heb bij toeval een gelijk doosje gevonden en heb deze ook verzonden naar Italië. Hierna is Sante met mijn wensen en af en toe een tip van mij aan de gang gegaan waarbij ik af en toe wat keuzes voorgesteld kreeg waaronder de vorm van de zijkanten van het horloge. Ook wilde ik de referentie naar mijn kinderen cryptisch op de achterzijde van het horloge laten terug verwerken. Hierop is een ontwerp gekomen van een index ring van 100 indices welke symbolisch het 100 jarige leven reflecteren. Op de levensjaren waarin mijn kinderen zijn geboren is een klein gouden puntje geplaatst. In het midden is een gouden “planeet” gemaakt welke ooit wellicht nog gegraveerd word. De “engineering crown” is het robuuste ontwerp van Sante waar ik erg blij mee bent, dit maakt het horloge iets minder chique en past bij mijn eigen technische achtergrond. Uiteindelijk heeft het horloge ook een naam meegekregen “Lifetime”, ik denk dat de achtergrond van dit horloge perfect de naam dekt.

Het totale proces duurde uiteindelijk bijna 8 maanden nadat ik het uurwerk verstuurde. Begin augustus heb ik het pakketje ontvangen maar heb het pakketje pas op mijn verjaardag (24 augustus) symbolisch geopend.

25 likes, 6 comments - retro.vintage.watches on August 25, 2023

Vanaf dit moment heb ik nu bijna 3 weken geleden onafgebroken een glimlach op mijn gezicht als ik naar mijn pols kijk. Het horloge is echt mijn droom horloge geworden en is nog mooier is geworden als dat ik zelf had gedacht. Check de foto’s hieronder :wink:

.

75 likes

Heel bijzonder! :clap:t2:

1 like

Heel bijzonder inderdaad. Tof horloge :ok_hand:

1 like

Kijk, en daar gaat het allemaal om in deze hobby-- lekker dingen dragen waar je blij van wordt! Draag hem in goede gezondheid :sunglasses:

1 like

Heeeeel bijzonder!!! Dank voor het delen en heel veel.draagplezier!!

1 like

Een prachtige aanwinst met een heel persoonlijk karakter :ok_hand:

1 like

Prachtig ontworpen en uitgevoerd project!

1 like

Wow, prachtig gedaan!. :+1:t3:

1 like

Van harte met de aanwinst!

1 like

Maar 1woord voor: RESPECT

1 like

Wat een mooie samensmelting van hobby, waardering voor je oma, kinderen en de vaardigheid van Sante Castgnani. Gefeliciteerd met deze fraaie one off!

1 like

Thanks all, ik ben er echt heel erg blij mee. Afgelopen week ben ik ook bij chronoglide geweest in de live uitzending op YouTube met mijn horloge

https://www.youtube.com/live/FOggqlMCqB4?si=0Hx2-LOkZdvtuf_z. Rond de 54 min

Het is een horloge waar ik niet snel verveeld van zal raken :wink:. Het is ook echt wel leuk om te zien dat mensen echt in het duister tasten om welk type Rolex het zou gaan. Hij heeft wel wat weg namelijk van een Rolex Prince

2 likes

Een Rolex die ik wél mooi vind. Prachtig uniek stuk!

1 like

Super! :blue_heart::blue_heart:

1 like

Excellent! :heart_eyes:

1 like

Mooi project en horloge! Mag je trots op wezen! :pray:t3::hugs:

1 like

Mooi tweede leven voor die cellini zo.

1 like

One of a kind! Supermooi

1 like

Bijzonder zeg. Geniet ervan.