Hallo. Ik zou het fijn vinden als iemand mij advies kan geven bij het volgende. Ik heb een nieuwe Sarb033 gekocht via Ebay die na ongeveer 2 maanden plotseling zeer slecht begon te lopen. Hij loopt zo’n 2 min. per dag achter en het is ook 2 keer voorgekomen dat hij stopte met werken en een paar dagen weer spontaan begon te tikken.
Naar een horlogemaker gebracht en die zegt dat de horloge volledig geserviced moet worden, schoonmaken, oliën enz, kosten €95. Vertelde me verder nog iets over een slechte amplitude meting.
Horloge is echter nog nieuw. Is het niet raar dat hij nu al geserviced moet worden?
Wat zouden jullie doen? Ik heb ook nog de optie om de horloge terug te sturen naar verkoper (zit in Hong Kong). Hier heb ik echter niet zo’n vertrouwen in en verzendkosten van €30 komen voor mijn rekening.
Dit is nou exact waarom ik niks buiten NL koop. Dat gezeur als iets niet goed is, is wat mij betreft je risico door het niet gunnen aan de Nederlandse ondernemers. Koop in Nederland, wat mij betreft met korting bij een Nederlandse dealer. Mocht je een keer service van ze verlangen, al gaat het maar om passen of in de etalage lurken… Dan krijg je ook service.
Ik zeg het wat cru, maar als ondernemer wordt je hier soms zo moe van. €95,- aftikken wat mij betreft.🖒
Het lijkt me dat er hier wel iemand is die de balans m.b.v. een TimeGrapher wel even voor je af wilt stellen. Een volledige service voor een vrij nieuw horloge lijkt me niet nodig. Misschien heeft een magnetisch veld invloed gehad? Mocht je in de buurt van Zwolle wonen, wil ik er wel even naar kijken.
Mijn SARB had precies hetzelfde. Liep bijna één jaar zéér nauwkeurig (verschillen tussen rustposities ca 5 seconden, en dat was dus tussen ca plus 3 en min 2 seconden dus altijd op de nul te houden zonder de kroon uit te trekken. (wie het nog niet snapt, vraag maar).
Toen hetzelfde als bij jou, viel niet stil maar 1 á 2 minuten achterlopen per dag. Bij Solojapan gekocht. Er zat een Seiko garantiekaart bij. Seiko gebeld, kon hem zo bij de dealer hier vlak bij droppen. Met 2 weken weer terug.
Ik lees hier best veel over. De huidige generatie Seiko kalibers heeft vaker problemen dan de oude 7002 generatie. Geef mij maar een ETA.
De vraag is dus, heb je een Seiko garantiekaart (pasje) bij gekregen? Het is zeer waarschijnlijk geen kwestie van afregelen. Zeker niet als hij ook stilvalt.
Magnetisme is het waarschijnlijk ook niet, dan heb je het doorgaans over minuten per uur vóórlopen. En niet stilvallen. Magnetisme wel altijd even uitsluiten met een kompasje natuurlijk.
De SARB033 kost bij Solojapan rond de €325. Hij lag bij Duitse AD’s voor €559. Even los van het feit dat Duitsland ook buitenland is, dat prijsverschil is wel wat gezeur waard. Maar let op, je hebt géén extra gezeur. Je hebt gewoon dezelfde garantie. (mits je bij een fatsoenlijke grijze dealer koopt, ik weet niet of er zijn die zonder garantiekaart leveren).
€325 kostte eigenlijk, hij gaat er uit. Maar hij gaat er pas echt uit als hij er echt uit gaat, zie SKX slight_smile: Die prijs in Duitsland was vóór het exitverhaal trouwens.
Gizmo outlets was nog goedkoper (€295 of zoiets) maar ik weet niet of je daar een garantiekaart krijgt, en ik las over wat mindere communicatie en after sales aldaar.
Dan neem je toch contact op met hen? Laat ze het dan maar waar maken De niet ingevulde garantiekaart kan een teken zijn dat zij geen AD zijn & hem dus ook niet mogen invullen. Maar wellicht lossen ze het toch voor je op. Lijkt me altijd de eerste weg om te bewandelen.
Als het horloge niet bij een geautoriseerde dealer is gekocht wordt het lastig. Mijn Seiko van Creationwatches vertoonde ook kuren bij ontvangst. Ik ben toen naar de plaatselijke juwelier gegaan die authorized dealer is en die heeft contact opgenomen met Seiko. Zelf heb ik ook met Seiko gebeld en beide gaven aan dat het horloge niet onder garantie kon worden gerepareerd omdat het niet bij een geautoriseerde dealer was gekocht (ondanks dat er een gestempelde garantiekaart meegeleverd was).
Ik heb al contact met ze opgenomen. Ze deden ook niet moeilijk hoor. Ik mocht de horloge opsturen zeiden ze.
Ik heb er alleen beetje een hard hoofd in om horloge helemaal naar Hong Kong op te sturen. Wat gaan ze daarna met horloge doen?
Waarschijnlijk uitzoeken wat er aan de hand is en er wat aan doen?
Je had er geen hard hoofd in om een horloge te bestellen in Hong Kong, maar je hebt er wel een hard hoofd in om hem onder garantie terug te sturen? Ik begrijp dat niet helemaal.
Wil je graag Nederlandse voorwaarden wat betreft garantie, dan moet je gewoon in Nederland kopen.
Zit je er niet mee dat je er zelf iets meer werk van hebt als je garantie nodig hebt, of maakt het je niet uit dat je misschien helemaal geen garantie hebt, dan kun je lekker goedkoop in het buitenland gaan shoppen.