Scam Marktplaats

Hallo,

Zo heel erg lang ben ik nog niet lid van dit forum, maar ik vond dit wel topic waardig om hier een kort stuk over te typen aangezien mij dit vandaag overkomen was.

Enkele horloge`s van mij mogen een andere eigenaar krijgen aangezien ik een ander horloge wil gaan bekostigen zonder dat ik hier al te veel bij wilde leggen. Vandaar dat ik vandaag een advertentie op Markplaats.nl had gezet om zo van een van de horloges te verkopen. Nu werd ik al vrij direct (binnen 10 min) benaderd door een persoon na het plaatsen van de advertentie. De persoon was bereid de vraagprijs te betalen, bovenop dit bedrag betaalde de persoon 50 euro verzendkosten (zonder de prijs van het te verzenden horloge te weten). Dit vond ik al verdacht… Het totaal bedrag zou dan 400 euro worden.

De persoon wilde de betaling af ronden via paypal wat mij in eerste instantie een vrij goed idee leek. Dit omdat paypal zowel voor de koper als verkoper een vrij veilig betaalmiddel is. Ondanks dit had ik toch besloten om naar paypal te bellen om verhaal te halen. Ik heb het verhaal voor gelegd aan paypal dat ik benaderd was door een buitenlandse persoon, die via paypal het te betalen bedrag af wilde ronden. Tot mijn grote verbazing werden mijn achterliggende gedachte bevestigd, de persoon bij paypal attendeerde mij er op dat het mogelijk om een scam ging aangezien ze hier de laatste tijd veel klachten over gekregen hadden.

Nu ik dit wist leek het me toch een de moeite waard om eens uit te zoeken hoe een scam in zijn werking ging. Vandaar dat ik alsnog een factuur via paypal naar het opgegeven email address had gestuurd om te kijken wat de vervolgstappen van de persoon was.

Binnen enkele minuten kreeg ik twee mails achter elkaar binnen die nagenoeg identiek waren aan de echte mails die normaal door paypal naar de verkoper gestuurd worden. Hier in staat dat de koper het te verschuldigde bedraag naar u over heeft gemaakt. Echt zeer professioneel gedaan, bijna niet van echt te onderscheiden.

Mijn eigen paypal rekening had ik nog open staan om te controleren of het geld op mijn account was gestort en dat is tot nu toe nog steeds niet het geval.

Met deze informatie heb ik de persoon nogmaals benaderd. Deze blijft stug vol houden dat hij het geld over heeft gemaakt en begint met een steeds drijgendere toon te mailen dat ik mijn mailbox moet kijken naar de bevestiging en dat ik het pakketje direct op de post moet doen.

Gegevens van de beste persoon

Name: Philip Dave Ade
Address: NO.43 Agbowo U.I Ibadan
City: Ibadan
State: Oyo State
Country: Nigeria
Zip Code:23402

Laat het een waarschuwing zijn voor personen die misschien iets soortgelijks gaan mee maken.

Bedankt voor het lezen

8 likes

Rule of thumb: Nigeria = niet doen

2 likes

Met respect, maar ik snap eigenlijk niet dat hier nog mensen instinken, er zijn talloze van dit soort scammers actief.

Verhalen van een cadeautje van een studerende vriendin in Nigeria, een jarige zoon in Nigeria etc etc.
Deze praktijk bestaat al jaren.

Kleine tip van flip, zet in je advertentie: Nigerian people, save your and my time, not interested.

Kans ik groot dat je er dan maar een krijgt in plaats van 30 die je er krijgt bij de verkoop van een gemiddelde camera/iphone.

2 likes

Waarom niet? In Nigeria wonen alleen maar nette mensen! In Somalië trouwens ook, keurige mensen die met AK-47s en granaatwerpers op roodbaars vissen.

5 likes

Klopt idd. Daar zitten de masters van scam/oplichting.
Wellicht handig melding te maken bij paypall met zijn IP-adres en melden bij marktplaatsoplichteing ook met IPadres. Dat moet gemakkelijk te achterhalen zijn aangezien hij je rechtstreeks (of alleen via MP??) mailt.

Top dat je er iig niet bent ingetrapt, laat het een waarschuwing voor ons allen zijn.

Inderdaad, Nigeria staat bekend als een land waar het wereldwijd versturen van dit soort internetoplichtingen als geaccepteerde bron van inkomsten wordt gezien.
Ik heb er wel eens een documentaire over gezien: hele gebouwen gevuld met computers waar dit massaal gebeurt

Je zou toch denken dat iedereen hier nou toch wel van op de hoogte is.

2 likes

Volkssport nr 1 daar…

3 likes

Ik denk als niemand in je nabij omging een soortgelijk incident mee gemaakt heeft dat je hier niet van op de hoogt bent

Bedankt, deze specifieke scam had ik nog niet gezien.

1 like

Nou, laatst had ik er een die naar Engeland moest worden verstuurd. Dus ik was al minder argwanend dan normaal. Wel natuurlijk een vaag verhaal dat 't om een kado (cadeau) ging voor een afgestudeerde neef. Maar alles ging goed, goede communicatie en redelijk Nederlands, iig geen vertaalmachine Nederlands. Dus alles ingepakt en nu wachten op de PayPal betaling. Ik kreeg een mail binnen met de mededeling dat de betaling rond is. Dus ik check even mijn account en yup… Niets… Dus ik de beste man mailen. Helemaal flippen net als bij stefan en nooit meer iets van gehoord…

Best een leuk nummer trouwens! Ach, wij Oyinbo’s hebben biljoenen verdiend met het leegtrekken van dat continent (en nog steeds). Beetje terugpakken lijkt dan niet meer dan eerlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Normaal krijg je zo’n mail van een adres als dit: (naam persoon) via PayPal(member@paypal.nl), Van welk adres is jouw/jullie mails verstuurd?

Dit email adres gebruikte de persoon
service@paypal.com® (paypaIservices_paymentconfirmation@accountant.com)

Ik heb inderdaad bij sommige advertenties op MP expliciet de opmerking zien staan dat er niet naar Nigeria wordt verstuurd.
Schijnt dus al wel de reputatie te hebben.

Naar het buitenland accepteer ik alleen een bank overschrijving, en geef ik het risico van verzending altijd aan de koper, al verstuur ik natuurlijk verzekerd. Een Nigeriaan zou onmiddelijk afhaken.

Afgezien van het Nigeria-aspect, wat natuurlijk een absolute rode vlag is, 2 opmerkingen:

1. Paypal is geen veilig middel voor de verkoper.
  2. IP adres zegt niets meer. Weleens van zoiets als CyberGhost gehoord?

Elke vorm van transactie (en vooral online) is potentieel gevoelig voor misbruik. In de regel valt misbruik snel op maar de tactieken worden steeds verfijnder, het is dat in dit geval opvalt dat men veel meer wil betalen dan gevraagd (wat natuurlijk niet logisch is) maar als men een normaal verkoopproces in je moedertaal van enig niveau zou voeren dan gaat bijna iedereen daarin mee…

Als ik het goed lees is Nigeria het enige waarop men aanslaat. Dus als hij het naar Belgie laat versturen zou dit wel eens een hele goeie scam kunnen zijn.

Ben ook benieuwd of TS voor MP-correspondentie als Paypal hetzelfde mailadres gebruikt.

Als je gewoon controleert of het geld daadwerkelijk op jouw account staat, is er niets aan de hand.