Mooi ding.
Wat maakt het uit nep of hommage.
Ik heb een keer getwijfeld er een topic over te maken omdat ik benieuwd ben naar de meningen, ik heb momenteel namelijk een panerai hommage op het oog. Niet omdat ik niet een panerai wil kopen maar omdat ik dat simpelweg niet kan. En dit lijkt mij de ideale weg om er achter te komen of de “real deal” een optie is wanneer ik daar in de toekomst het geld voor zou hebben. Er wordt hier heel vaak geroepen: “hommages zijn schaamteloze kopieën” terwijl ik (in het geval van de hommage die ik op het oog heb) het juist als eerbetoon zie.
De Black Bay is gewoon een doorontwikkeling van de eigen Tudor Submariner, niks nada niënte hommage in dit geval dus. Lekker blijven dragen als 'n møderf😍’r!
Ja het gaat om een getat marina militare, en ik lees niks anders dan lovende reviews
Er zijn al zat discussies geweest over hommages op dit forum.
De conclusie die ik eruit trek is dat sommige leden het totaal niks vinden en andere wel.
Ook is er een groep die het bij een merk als steinhart wel toestaat maar andere merken verketterd om het uitbrengen van hommages.
Het is gewoon pure marketing om een kopie (althans: gestolen design) een ‘hommage’ te noemen.
Het is geen ‘eerbetoon’ maar gewoon een methode om omzet en winst te maken op basis van een succesvol ontwerp van anderen, door er een lager marktsegment mee te (kunnen of willen) bedienen.
Feitelijk zegt een kopie, replica of nepper wat mij betreft meer over de drager dan de maker. Verder geenszins oordelend danwel beledigend bedoeld, overigens.
Het goede van mooie lookalikes is dat mensen niet naar immitatie hoeven te grijpen om toch een mooi horloge te bezitten.
Weet je… in de instrumentenhandel is er ook een apart fenomeen gaande, en al jaren overigens. Daar kun je bv. de gitaar van Stevie Ray Vaughan, David Gilmour, Eric Clapton of Jeff Beck “kopen”. Dit zijn zogenaamde “signature” modellen, dit zijn “exacte kopiën” van de instrumenten van de artiest. Uiterlijk zit hier een prijskaart aan maar dan ben je wel verzekerd van het feit dat je “hetzelfde” als de artiest hebt. Deze gitaren worden in flinke aantallen verkocht. Je kunt dus het podium op met een gitaar waar een ander bekend mee is geworden. Is dat een fake of een hommage?
Ik wil dat doortrekken naar de horlogewereld en daarmee raak ik dan het punt van hommages/replicas e.d.
Gitaren worden ook nagemaakt (Fenders en Gibson om maar twee iconen te noemen). Er is geen hond die zich daar druk overmaakt in de muzikantenwereld. Het gaat erom wat je uit je gitaar haalt, het gaat om het eindresultaat en of je dat nou doet op een instrument van €150,- of €1500,-… doesn’t matter. Denk je dat ik op iemand met een nep-Fender neerkijk omdat ik een origineel heb? Welnee! Ik zeg: pak 'm uit, plug 'm in, speel mee and have fun!
Waarom maakt iedereen zich dan zo enorm druk over het feit dat er een fabrikant is die een horloge maakt in een bepaalde stijl? En er worden replica’s gemaakt van Rolex… boehoe. Maak je ergens anders druk over.
Ik ben ernorm benieuwd hoeveel mensen hier een Rolex/Omega/Breitling/whatever hebben en een auto rijden met (don’t say it!) aftermarket onderdelen. Wees niet hypocriet. Als ik tientallen euros kan besparen op een auto-onderdeel maar er staat geen merk op, dan weet ik het wel hoor!
Wees niet hypocriet, laat ieder genieten van wat hij/zij mooi vindt en laat eenieder in zijn waarde. Als iemand deze Steinhart mooi vindt en wil kopen, ga je gang en show je foto’s!
Ik weet uiteraard dat, als iemand een fake koopt, hij/zij het namaken stimuleert. Maar dat is niet jouw pakkie an. Het gebeurt overal en in iedere business. Gestolen design… pff, komop zeg, get off your cloud.
Tsja, ik wil natuurlijk niet stoken… Maar ik mis volgens mij in dit topic dan nog de Nomos - Rodina “kopie” of was het Stowa Bauhaus…
Maarre… Geven al die hommages niet zoiets als minimaal de tijd aan? Net als de “echte”… Om het even in proportie te brengen wellicht?
Koop wat je mooi vindt, ga wel voor kwaliteit die binnen het budget past. En wat nou hommage of kopie, mijn auto heeft ook vier wielen. Of het dan een hommage is aan de eerste T-Ford…
Helemaal mee eens. Hommage is een klets term verzonnen om een kopie te kunnen dragen. Ik blijf erbij. Liever echt staal als nep goud. (copyright )
Dan doe ik: “Liever echt staal dan nep goud.” (copyright
Naar mijn mening triest, maar wel een goede optie voor mensen die dergelijke iconen niet kunnen betalen.
Wat @cliogek zegt is overigens een heel goed punt.
Ik wilde net zeggen dat ik geen dat ik geen onderscheid maak tussen een hommage en een replica, maar toen bedacht ik mij dat er momenteel een 1959 GIbson LP Standard-replica voor mij gebouwd wordt.
Weer iemand met "t"angst…
Check ancon ook eens als je een hommage zoekt met enorm veel waar voor het geld.
Kijk dan eens naar een Magrette Moana Regattare.
Die heeft iets van een Panerai weg maar toch een eigen gezicht.
Ik heb nu sinds een aantal dagen de Regattare chrono en krijg steeds minder het gevoel dat ik met een ‘‘hommage’’ loop.
Dus.
En is er iemand die jou verketterd omdat je een replica laat bouwen? Denk 't niet…
Tudor en Rolex hebben een gemeenschappelijke historie. Ik vind de Tudor Black Bay dus absoluut geen hommage. Steinhart daarentegen heeft mijns inziens zelf weinig eigen geschiedenis en teert voornamelijk op het succes van Rolex en biedt een betaalbaar alternatief in de vorm van een hommage.
Is wel origineel zonder ‘t’, vald ook wad voor te zeggen…