Sommige merken staan er wat meer om bekend dat ze bekende horloges “kopieren” en dat wordt door de communitie niet altijd gewaardeerd. Dit heb je op verschillende manieren, de Chinese schaamloze kopieen, San Martin schiet me te binnen, Pagani etc. Persoonlijk ben ik er ook niet helemaal fan van, maar voor ieder wat wils.
Voor zover te lezen is, als een goed, maar minder duur merk een naar mijn idee schaamteloze kopie maakt, dan is vind iedereen het wel een goede hommage, de nieuwe Tissot Ballade bijvoorbeeld. Dit horloge is overigens de trigger voor dit topic. Sommige Squales lijken wel verdacht veel op een sub, overigens bijna ieder merk maakt wel een sub na.
Dan heb je nog een merk zoals Steinhart, die allerlei horloges vrij goed na maakt en waar de meningen erg over verdeeld zijn. Sommige vind ik minder geslaagd zoals de meeste duikers, maar de pilot zijn wel erg mooi weer
Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn, maar waarom is de Tissot en de Squale wel een lieveling en bv Steinhart minder?
Ik kan alleen mijn eigen mening brengen uiteraard, maar dit is hoe ik het zie: Tissot en Squale hebben zelf een geschiedenis, ontwerpen zelf de meeste horloges in hun catalogus, en hebben absoluut de credentials van serieuze horlogemakers. De meeste hommages worden gemaakt door partijen die simpel mee willen liften op de successen van andere merken-- hoe goed hun producten ook in elkaar gezet zijn.
Heb ook helemaal niets met San Martin en consorten deze horloges zou je niet eens als “Merk” mogen kwalificeren en daardoor hier ook niet mogen zien gewoon allemaal schaamteloze kopieen
Aan de andere kant, ik vind het juist bijzonder dat bv Tissot, een merk met een mooie geschiedenis een horloge maakt wat heel duidelijk gewoon een kopie van de datejust is. Zal ongetwijfeld kwalitatief een goed horloge zijn, maar als Steinhart dit horloge had uitgebracht, dan zou iedereen erover heen vallen denk ik
Strikt genomen is het toch geen kopie maar een hommage als er niet dezelfde merknaam op staat? Wat dat betreft is de Squale net zo goed een hommage of kopie zoals de San Martin dat is…
je hoeft dit specifieke topic niet te lezen gewoon ff niet op klikken dan
Misschien komt het niet helemaal uit de verf in de OP, maar ik doel meer op de bekende merken die hommages maken en dat iedereen het mooi vind, maar als een steinhart het doet, dan is het fout, ik stoor me eerder aan een Tissot die dat doet dan aan een steinhart
Ja jammer, want dat heeft Squale echt niet nodig.
Zelf verkies ik altijd een eigen design, boven een hommage. Ongeacht prijsklasse. Liever Seiko of Swatch dan een Steinhart of Pagani design.