Ze laten deze modellen denk ik ook expres buiten de catalogus. Maar ze zijn wel online te bestellen.
Ik denk dat het net zo is als in de muziek. Iedereen kijkt bij elkaar af maar als een band alleen maar covers speelt dan staan ze in lager aanzien
De Squale sub homages waren oorspronkelijk alleen bedoeld voor de Aziatische en Amerikaanse markt. In het begin ook alleen maar daar verkrijgbaar deze modellen.
Is jaren geleden nog een online controverse over ontstaan. Er werdt een tijdje beweerd dat alle Squale’s dan wel uit Azië moesten komen door de introductie van de sub homages.
Oeh leuk onderwerp, dat is deze week nog niet in een nieuw topic uitgevochten…
Je hoeft geen hommages of op andere horloges gelijkende horloges te kopen.
Als een model niet gekopieerd wordt wil dat ook wat zeggen
Dat van Squale snap ik nog steeds niet, als je zelf zulke mooie duikers maakt….
Deze Ballade kende ik nog niet…. Ook onbegrijpelijk voor zo’n merk.
Zelf vindt ik dit geen kopie het ziet er in mijn ogen echt anders uit dan een Rolex Datejust. Als je het merk weg haalt zal een liefhebber meteen zien dat het geen Rolex is.
De enige die een hommage (eerbetoon) kan uitbrengen is de originele fabrikant, de rest is schaamteloos kopiëren en meeliften op andermans succes. Zo zal de de design afdeling van menig merk enkel webdesign zijn.
Een kopie van een Datejust? De enige overeenkomst die ik zie is de bezel.
Wil je soms zeggen dat die van mij op een Sub lijkt?
Ok, ok, je hebt gelijk.
Geen idee, misschien omdat ze een lange geschiedenis hebben en omdat ze vroeger kasten voor Rolex en Blancpain leverden?
Geen idee wat een Squale van nu daar dan zo tof aan maakt eigenlijk.
Deze is in ieder geval wel mijn favoriete horloge. Meer door de herinneringen die er inmiddels aanzitten dan dat het een origineel design is
Toen ik deze kocht, het was m’n eerste automaat en “echte” horloge, wist ik niet eens dat het een kopie, hommage of slecht gejat design was. Wist ik veel wat een Submariner was. Ik vond hem gewoon tof en dat vind ik hem nog steeds en door de vele herinneringen die er inmiddels aan hangen, of beter gezegd op gekrast zijn gaat ie ook de deur niet meer uit. Ook niet voor een Submariner.
Die comments over geschiedenis etc is een grote BS. Sinds het begin der tijden hebben fabrikanten naar elkaar gekeken. Dit geldt trouwens niet alleen voor horloges.
Wat ik wel merk bij horloges is dat als het westen van het westen afkijkt er een minder groot drama van wordt gemaakt dan wanneer het oosten van het westen afkijkt.
De meeste microbrands zijn ook gebaseerd op bestanden modellen met hier en daar een wijziging.
Ik denk gewoon dat het geopolitiek gedreven is met een dikke laag ‘‘gevoel’’.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als het maar goed in elkaar gezet is.
Ik heb een paar dagen een Pagani Design gehad - snel weer weg, want de kwaliteit was gewoon bagger.
De San Martin Water Ghost die ik nu heb bijv doet echt niet onder de Steinhart of Seiko duiker.
haha ik snap de reactie maar ik zie Steinhart wel als een microbrand die goed aan de weg werkt, ze hebben mooie uurwerken in het horloge zitten en de afwerking is ook wel netjes, al lijken ze wel erg op andere merken
ja dit klinkt als een vrij logische verklaring, ik zie het meer als een combinatie van oost/west en of een merk ook enige historie heeft. Ik heb ook weinig problemen met een Steinhart, het zijn naar mijn idee redelijk nette hommages, ze zetten duidelijk hun eigen merk erop etc, nette uurwerken. San Martin geen ervaring mee verder
Ik denk dat je hommage, eerbetoon, verward met kopie.
Met een prijsverschil van minimaal 8k tussen een Steinhart en het echte werk, zitten ze in niemands vaarwater lijkt mij. Steinhart vind ik leuk voor als je een jaartje of 12 bent, even zo’n peperduur stijltje om de pols.
Of het nou horloges, auto’s, schoenen, huizen, meubels of wat dan ook zijn alles lijkt op elkaar en wordt “gejat”.
Het is niets meer en minder dan mode, wat is in en wat niet.
Daar kun je wat van vinden maar oplossen kun je het niet.
Als je een rond designer tafeltje wilt kopen van 2k die sprekend lijkt op dat tafeltje van 13,95 bij de Action, vooral doen, veroordeel echter niet degene die het andersom doet. 🤷
De uiterlijk van welke horloge dan ook (duur of niet) is zeker tegenwoordig meer fashion dan functie. En fashion herhaald zich, kijkt af bij de buren en wat past bij de consument. De binnenkant is bepalent wat mij betreft…daarover kan veel gezegd worden…materialen zijn ook belangrijk maar hebben m.i. weinig te zeggen hierover.
Zou niet weten waarom niet. Dan Martin’s maken niet alleen kopieën, maar het zijn kwalitatief gezien ook uitstekende horloges met een zeer hoog afwerkingsniveau.
Niet iedereen kan en wil €5000+ aftikken voor een horloge.
Maar goed. Ieder zijn keuze.
99% van wat je ziet van hun wel
Er zijn legio opties die geen kopie zijn. Je hebt geen “recht” op het per se dragen van een submariner ontwerp horloge. Het is geen eerste levensbehoefte, dan koop je maar wat anders.