Gelukkig kan iedereen die keuze zelf maken en het “recht” heeft hier geen betekenis in. .
Helaas
Ik vind hommages of kopien prima!!
Kun je voor weinig geld proberen of het „passt“
Ipv meteen 10-15k uit te moeten geven!
Ik heb zelf geen probleem met zulke horloges…. Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben!
Als het past, denk ik zelfs dat de meeste erbij blijven en de rest van de centen in je zak houden en besteden aan andere dingen.
Homages vind ik al een beetje treurig, maar kopieën ronduit verwerpelijk. Daar gaat een lelijke wereld achter schuil. Dus naast suf en lullig ook nog moreel niet in de haak wat mij betreft.
Als je een horloge niet kunt betalen, zoek dan iets anders origineels uit.
Natuurlijk heb je dat recht.
Als er geen patent, copyright, of andere wettelijke beperking op zit, maakt en koopt iedereen wat hij of zij wil. De tijd dat enkel de blauwbloedelite en de kerk bepaalden wat er wel en niet mocht ligt gelukkig achter ons.
Volgens mij zijn we allemaal hommages aan het verzamelen (muv Breguet eigenaren)……
- eerste polshorloge was van Breguet……
Ik durf te stellen dat de onderdelen van hommages en replica’s gewoon uit dezelfde fabriek rollen. Sterker nog, lekker makkelijk juist, de een profiteert van de ander.
Wat jij bedoelt is iets heel anders dan ik bedoel. Mag het volgens de wet? Ja. Heb je er recht op? Nee.
Overigens zouden de 1 op 1 kopieen met een ander logo er op wat mij betreft ook wettelijk verboden mogen worden.
Strikt genomen is dat volgens mij ook zo; iets 1 op 1 namaken mag niet. Handhaving is nog weer wat anders.
Die kan Squale in z’n zak steken.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou het als volgt verwoorden :
“Heb je er recht op: ja
Vind ik dat je er recht op zou moeten hebben: nee”
Mij maakt het helemaal niets uit wat men kiest zolang anderen er geen schade door lijden.
Ik denk overigens dat het Rolex zelf ook geen ene moer uitmaakt (zolang het geen namaak is met het Rolex logo erop), of dat men het zelfs als positief ziet. Anderen maken reclame voor hun ontwerp zonder dat het hen een cent kost, en wie uiteindelijk via een op meer tussenstappen ooit toch bij Rolex koopt is alweer een klant extra.

Strikt genomen is dat volgens mij ook zo; iets 1 op 1 namaken mag niet. Handhaving is nog weer wat anders.
Op een forum als dit zou dat niet moeilijk zijn toch? Volgens mij mag het op het engelse timzone forum ook al niet meer.

Ik denk overigens dat het Rolex zelf ook geen ene moer uitmaakt (zolang het geen namaak is met het Rolex logo erop), of dat men het zelfs als positief ziet. Anderen maken reclame voor hun ontwerp zonder dat het hen een cent kost, en wie uiteindelijk via een op meer tussenstappen ooit toch bij Rolex koopt is alweer een klant extra.
Bij Seiko en San Martin is het wel een ander verhaal bijvoorbeeld.

Tissot
Haha lees het verkeerd 🥹
Hommages zijn wat mij betreft prima. Rolex, Tudor, Omega’s kunnen best prijzig zijn.
Zelf geef ik wel voorkeur aan een origineel design overigens…

Ik durf te stellen dat de onderdelen van hommages en replica’s gewoon uit dezelfde fabriek rollen.
Dat is mooi, maar dat maakt het nog niet waar.

Op een forum als dit zou dat niet moeilijk zijn toch? Volgens mij mag het op het engelse timzone forum ook al niet meer.
Dan mag je gaan beoordelen of het een 1 op 1 kopie is. Zodra er minieme verschillen zijn geldt het al niet meer. Is denk ik niet zo eenvoudig als het lijkt.

Gelukkig kan iedereen die keuze zelf maken en het “recht” heeft hier geen betekenis in.
Inderdaad. Ik snap deze discussie niet zo goed. Natuurlijk valt allereerst het uiterlijk op en ja, dat lijkt heel vaak op dat van een ander merk. Dat heb je met eenzelfde soort product.
Maar als je een horloge koopt, ga je ook even na wat er binnenin zit. En dan snap je heus wel dat je Invicta iets heel anders is dan een Rolex.
Dat is het ook niet. Er is altijd wel 1 (of meerdere) verschil(len) te vinden.
En als je homages uitsluit dan sluit je een heleboel horloges uit. Maar dat geldt niet alleen voor horloges, kijk maar eens om je heen.

Er is altijd wel 1 (of meerdere) verschil(len) te vinden.
Sowieso is het logo anders
En wat als de makers van een hommage de originele maker aanzet tot het opnieuw uitbrengen van dat model?
Hallo MKII die voor de Tudor Blackbay heeft gezorgd.