Ah de zoveelste discussie over hommages en copy’s…
En het is nog geen avond, dit wordt weer een lange zit…
Ah de zoveelste discussie over hommages en copy’s…
En het is nog geen avond, dit wordt weer een lange zit…
Geheel mee eens dat een 1 op 1 copy verwerpelijk is. Doe ik beslist ook niet aan mee. Met niets.
Een hommage is prima. Maar of ze allebei uit dezelfde fabriek komen. Zou kunnen. Ik weet het niet. Zal ook niet voor alles gelden.
Ik denk dat onderdelen van een Rolex ook niet allemaal uit het Rolex huis komen.
Dat geldt bv. ook voor een Rolls Roys auto. Daar wordt een heleboel “buitenshuis” gemaakt. Maar dat terzijde.
Story goes that … De horloge industrie is beginnen uitbesteden naar CN toe. Uiteindelijk zwaar geconfronteerd werd met R&D gedrag ( Rob & Duplicaten ). En uiteindelijk alles terug richting Zwitserland getrokken heeft.
Sommige leveranciers hebben dus wel degelijk de capaciteiten. Dat bewijzen de high end kopieën. Natuurlijk niet zo netjes om het niet patenteerbaar design te stelen, maar dat gebeurt evenzeer binnen Zwitserland.
Iets verkopen met een merknaam op die niet van jouw is, is overal illegaal.
Wat nu volgt is een ongezouten mening die jou geenszins moet beletten om van een horloge naar keuze te genieten.
Die vind ik dan ook echt kut. Squale kan roepen dat ze ooit kasten maakten voor Blancpain, dus waarom ze van de Fifty Fathoms en hun eigen kasten afwijken om zo’n skere Sub te imiteren mag joost weten. Ik vind het een blamage in het repertoire van Squale en hoop dat ze er mordicus mee stoppen, met die onzin.
Pilotenhorloges zijn Public Domain ontwerpen, net als Railway- en Deck-watches. Dat zijn allemaal ontwerpen van het Reichs Luftfartsministerium, de RAF, de Association for Railroad Attendants, Kriegsmarine, enzovoort.
Die kan iedereen wat mij betreft maken, en wie de beste / mooiste maakt moge winnen. Zo werkt een statelijke aanbesteding tenslotte ook, nietwaar?
Da’s helemaal geen lieveling. Ik vind alle hommages met fluted bezels kut, maar van Tissot zijn het toch echt de Gentleman Silicium en de PRX die terecht een moment van hype beleven. De Ballade heb ik hier al in geen vijf jaar voorbij zien komen, en wat mij betreft mag dat zo blijven in casu de fluted versie.
Squale maakt veel eigen ontwerpen:
Dat zorgt er voor dat ik ze de 1545 een soort van vergeef, maar ze moeten er wel mee kappen. Een vergelijkbaar argument kan op Tissot als merk losgelaten worden: Ik vergeef ze de ballade omdat ze de t-Touch, de Visomatic en de PRX maken, zeg maar.
Steinhart maakt niks anders dan public domain en daarnaast de helaasheid van de schaamteloze rip-offs, dus die staan op de horologische wall of shame net een plekje onder de ergste merken, de Chinese rip-off toko’s.
Zolang je de Fluted versie niet koopt vind ik het een prima horloge.
Dit, bijvoorbeeld, heeft een echt eigen smoel. Knurled bezel en clous de Paris patroon op de dial, dan een sector en de kenmerkende 12 en 6, ik vind hem veul cooler dan die rare fluted versie.
Hopla. Excuses voor eventuele gekneusde tenen.
Daarom maak ik ook een verschil tussen wat er in naam der wet mag, en wat ik lui, saai en gewoon driewerf kut vind. Niet alles wat mag is een goed idee.
Als je die logica aan gaat hangen zijn alle Breguet horloges een Peter Henlein of Robert Hooke hommage. Je mag kiezen.
Hommages prima, kopie met merknaam erop niet.
Het maffe is dat als ik iemand zie met een Rolex
( ik kan niet beoordelen of ie echt is of niet ) ik er standaard van uit ga dat hij nep is.
Het rare is dat ik dat bij een Omega bijvoorbeeld niet heb 🤷
99% van wat je ziet van hun wel
Er zijn legio opties die geen kopie zijn. Je hebt geen “recht” op het per se dragen van een submariner ontwerp horloge. Het is geen eerste levensbehoefte, dan koop je maar wat anders.
Er zijn genoeg mooie horloges voor een laag budget welke ook mooi zijn en een eigen “gezicht” hebben zoals gezegd zijn de zogenaamde Hommage horloge gewoon voor 99% Schaamteloze copieen van dure gerenommeerde merken zoals eerder gezegd.
Heb je niet een groot budget om een premium merk en/of model te kopen moet je geen copy kopen om toch een premium te willen dragen
Mee eens, maar iedereen heeft wel momenten waarop hij/zij vindt dat anderen iets beter niet zouden doen… Als we allen over alles hetzelfde dachten, zou het heel saai worden.
Squale maakt veel eigen ontwerpen:
- 1521
- 101 Atmos
- Tiger
- Sub 39
- Squalematic
Dat zorgt er voor dat ik ze de 1545 een soort van vergeef
+1
En wat ze allemaal zelf hebben bedacht, hebben ze (vind ik) ook dusdanig leuk gedaan dat ik Squale gewoon helemaal vind.
Allemaal blamage
Ik vind het nogal “eng” dat er een aantal HF leden zijn die willen bepalen wat mensen wel of niet mogen aanschaffen.
Er zijn legio opties die geen kopie zijn. Je hebt geen “recht” op het per se dragen van een submariner ontwerp horloge. Het is geen eerste levensbehoefte, dan koop je maar wat anders.
Zeg, plagiaat is ook gewoon strafbaar hoor!
haha daar ben je niet de enige in hoor!
Ik verbaas me vooral hoe mensen selectief zijn met dit soort zaken. Een “geïnspireerd design” van de Ikea of kledingzaak is dikke prima, maar als het om horloges gaat ligt de lat opeens heel anders. Iedereen lekker zelf laten beslissen wat ze wel of niet tegenover zichzelf kunnen verdedigen.
vind het nogal “eng” dat er een aantal HF leden zijn die willen bepalen wat mensen wel of niet mogen aanschaffen.
Haha, ja, gelukkig is het niet mogen showen van een hommage, nog niet opgenomen in de HF regels…
Maar eh, jij zit nu toch niet achter je pc op het HF met witte sokken aan he!? Want dat kan dus exht niet!
haha daar ben je niet de enige in hoor!
Ah shit, dan kan ik het dus niet claimen als MIJN intellectueel eigendom
Tot je een account aanmaakt op een tafelforum waar allemaal design-liefhebbers rond lopen en je gaat ze met die kopie spammen.
Op dat moment mag er wat mij betreft frisse tegenwind ontstaan.
“eng”
Kom op. Er is een wezenlijk verschil tussen iets gewoon kut vinden en een ander zeggen wat hij of zij mag doen. De meerderheid die er hier een probleem mee heeft zit gewoon in het eerste kamp.
Heb je niet een groot budget om een premium merk en/of model te kopen moet je geen copy kopen om toch een premium te willen dragen
Tja. Het feit dat de mensen in de horlogewereld over elkaar heen buitelen om hun dedain voor kleinere merken, shitters, andere technologieën en goedkopere horloges te blijven uiten terwijl ze tegelijkertijd in een escalerende wapenwedloop zitten die naar steeds duurdere horloges leidt om hem eens lekker uit de broek te hangen…
Dat zorgt er zeker voor dat mensen in een soort van “keeping up with the Joneses” mee worden gezogen. Zeker wanneer de horlogewereld de hype aangrijpt om prijzen kunstmatig op te stuwen voor die onzin.
Dat ik hommages kut vind betekent niet dat ik niet weet waarom ze er zijn.
Heerlijk topic! Ik heb ook geen moeite met hevig geïnspireerde horloges
Dan valt dit onder een schaamteloze hommage:
Hee, daar pakken ze nou alles mee wat moderne Rolex helaas maakt:
In mijn beleving, uiteraard. Dan zie ik liever een hommage van een vier cijferige referentie, compleet met fijnere tandjes op de bezel, alu inlay, ranke lugs, stick wijzers en bol glas.
De 6542. I think I see Pussy Galore.