schaamteloze kopie vs goede hommage

Ontwerpen erg dicht laten aanleunen bij populaire ontwerpen is van alle tijden en gaat echt niet meer weg gaan. Er zijn zelfs gevallen bekend vanuit het oude Rome en de Vikings waar zwaarden gemaakt werden met ontwerpen én naamgeving die erg dicht aanleunden bij populaire fabrikanten van die periode. Dat is het risico als je iets ontwerpt dat een enorme navolging krijgt zoals onder andere de Submariner en de Royal Oak: andere fabrikanten zullen al snel betaalbaardere alternatieven aanbieden voor mensen die niet kunnen gaan voor “the real deal”.

Ik heb persoonlijk een Steinhart Vintage GMT die erg lijkt op een moderne en grotere Rolex “Pan Am” GMT Master. Een absoluut onbereikbaar horloge dat ook al tijden niet meer in productie is. Mooie hommage vind ik het.

Bij hommages is er gewoon geen sprake van een

Zoals je zelf al zei

Dus is het hoogstens een kwestie van smaak dus waar discussiëren jullie over?

Exact, ik kan met gemak een sub kopen maar ik zou er niet dood mee gevonden willen worden…:wink:
Ik denk ook dat je met een Sugess hommage meer waar voor je geld krijgt. Een Sugess is net zo duur als een losse schakel van een Rolex…wie is hier nou gek :grin:

1 like

Ow? Hebben ze allemaal een eigen geproduceerd uurwerk? Ik snap het als je zegt dat een replica rolex (of replica van een ander merk) een chinees cloontje heeft. Maar als ik het niet verkeerd heb, hebben de legale fabrikanten meestal een Seiko, Miyota, Eta of Valjoux uurwerk in hun horloges zitten, al dan niet gemodificeerd.

Dat zijn in mijn ogen toch echt maar weinig fabrikanten, zoals ik al aangaf. Als je nou zou zeggen dat slechts 5 fabrikanten het niet doen, dan zou ik voorstellen dat zij zich aanpassen aan alle anderen.

Hmmm… Dit vind ik persoonlijk toch wel een hele harde uitspraak.

Als iemand zegt dat je zuiver tot op de graat moet zijn, dan zou ik diegene willen vragen of hij deze vraag aan zichzelf zou willen stellen en of deze dan kan antwoorden dat hij/zij tot op de graat zuiver is. Uiteindelijk gaat het niet om het horloge dat niet zuiver op de graat is, maar het is een sneer naar de maker/het merk.

1 like

Tot +/- 2500 euro. Daarna wordt het bijna allemaal in-house. Rolex heeft (praktisch) alles in house want leveranciers gekocht.

Wel de fabrikanten die het meest nagemaakt en gekopieerd worden.

1 like

Oke neem als voorbeeld. ik ben gek op een hulk. en dan specifiek van Rolex. Dan kun je niet verwachten dat een persoon hier mee tevreden kan zijn. want dit zijn totaal andere specs. moet ik dan puur omdat ze groen zijn hier tevreden mee zijn? en dan heb ik het over ‘‘betaalbare’’ horloges.

Als ik dan een knetter goeie hulk aftreksel met een chinees naam erop zie, en komt precies in de buurt qua looks en feel ( na mijn gevoel ) moet ik dat toch gewoon doen?

3 likes

Ik zou dus 100% een van bovenstaande kopen, of toch een hulk.

1 like

Maar als die Chinese kopie buiten het andere logo’tje 1 op 1 een hulk is, hoe groot is de kans dan dat uit diezelfde fabriek replica’s van de band rollen?

Staat er San Martin (even als voorbeeld) op kosten ze 100, Is het een Fake Rolex betalen mensen er zo het dubbele voor :man_shrugging:

ja als dat toch is zo makkelijk was… dat is dus het punt

Gewoon bukken voor de AD, grijs of particulier.

ik snap wat je bedoeld. Maar dat is toch niet iets waar je je druk om moet maken? Ik haal letterlijk vreugde uit mijn hulk homage. raar dat er mensen zijn die dat niet willen accepteren of kunnen begrijpen. jij weet waar ik vandaan kom :stuck_out_tongue_winking_eye: heb het gezien. maar het doet me gewoon niks meer die rolex horloges. als ik dan net zo blij ben met deze is dat toch prima

6 likes

aahh zo gaat dat hier. oke morgen zie je mij met een NA topic.

De merken van de Swatch group hebben hun binnenwerken ook in-house aangezien ETA / Valjoux bij Swatch hoort. Omega sleutelt misschien nog een beetje aan ETA binnenwerk, maar ik twijfel er sterk aan of ze er eentje vanaf nul ontwerpen en bouwen.

2 likes

Maar je koopt wel een kopie :thinking:

Klopt. Maar wat was je punt?

Sleutelt, heeft unieke varianten gemaakt en de coaxiale uurwerken gekocht die uniek zijn voor omega.

Ik denk niet dat ik zo diep kan bukken :rofl:

1 like

Het is wel jammer want als je naar een duiker zoekt voor budget tot 1000 euro . 200/300M waterdichtheid, saffier glas en een keramische bezel dan kom je echt bijna alleen maar uit bij de hommages. Althans zo heb ik het ervaren de laatste weken.

3 likes

Sorry, iets te snel door je post gegaan en fout geïnterpreteerd :wink:

1 like

excuses. ik bedoelde meer te zeggen voor de prijs die je er voor betaald en hoeveel joy ik eruit kan halen. vandaar ook in mijn eerdere reactie dat ze nooit langer dan 2 maand in mijn collectie bleven.

Ik heb bijzonder veel draagplezier van mijn kopie!

6 likes

Ik geniet van horloges en ik geniet van deze discussie.
Mijn mening doet er niet toe.

3 likes