schaamteloze kopie vs goede hommage

Dat heeft niks te maken met een kijk maar met feiten/ een objectieve vaststelling

Waarom begin je nu weer over de waarde? Dat woord heb ik niet genoemd

hoe

Met ogen, handen en op de timegrapher.

Maar al die Hommages, kopietjes, replica’s en real deals draaien allemaal op dezelfde handjevol uurwerken, al dan niet gemodificeerd. Er zijn maar weinig fabrikanten origineel en maken een geheel eigen uurwerk, built from the ground up. Dus hoe real is real eigenlijk?

1 like

Nee.

Tudor (steeds meer), Rolex (altijd), Omega (merendeel) maken steeds meer eigen uurwerken. Net als andere (luxe) merken

In het geval van Rolex, die uurwerken zijn inhouse.

Maar weer een knap staaltje whataboutism. Het is voor kleine merken niet mogelijk om een hele uurwerk productie zelf te doen. Een eigen ontwerp maken en een ander niet 1 op 1 kopieren is wel prima mogelijk.

1 like

Ik denk dat een steinhart met sw200-1 elabore net zo goed te tijd kan bij houden als een longines legend diver , tudor 1926 of een tag aqua racer. Die hebben allemaal het ETA 2824-2 toch ? Is volgens mij bijna compleet het zelfde uurwerk.

1 like

Een Rolex kopie van 100 of 200 euro met een SII NH35 vs een Rolex 3235 uurwerk.

Het jatten van een anders ontwerp is gewoon not done. Ook een principieel ding. Het dragen ervan dus ook niet. Kun of wil je niet voor een echte gaan, koop dan iets origineels.

2 likes

Nee, mee eens. Je hebt het woord “waarde” niet genoemd.

Waarom ik het over “waarde” heb, is omdat dat net is wat mensen voor iets willen betalen, en dat is waar uiteindelijk dit hele topic over gaat. Je kan iets meer of minder mooi, of meer of minder kwalitatief vinden, maar uiteindelijke gaat het erom hoeveel iemand op tafel wil leggen voor wat er te koop is. Sommigen betalen een paar honderd voor een fake-Rolex, om het even wat het binnenwerk is, anderen nog een paar honderd meer voor een “hommage” die kwalitatief vrij goed zit, en er zijn er inderdaad die enkel tevreden zijn met een +10K horloge.
(En dat eerste, namaak van een merk met zelfs de oorspronkgelijke merknaam erop, kan natuurlijk nooit…)

In elk geval: ook al is de kwaliteit verschillend, de manier waarop mensen dat kwaliteitsverschil waarderen zal altijd van persoon tot persoon verschillen, en dat hangt niet meteen van iemands vermogen of inkomen af.

Lang met een collega gewerkt die kwam werken als hobby. Zijn familie was hoofdaandeelhouder van een vrij succesvolle zaak. Hij reed met een aftandse Passat, droeg een oud en niet zo duur horloge, en woonde in een leuk maar niet zo groot rijhuis… Een paar hobbies slechts: koken en lekker eten, reizen, jagen met de vrienden, dus af en toe met de privé-jet naar Schotland, en Franse wijn, dus af en toe met de privé-jet naar Frankrijk, gaan proeven en kistjes inladen voor zichzelf en familie en vriendenkring.

Had je die man gezegd dat hij eigenlijk Jaguar of Porsche en een Rolex had moeten kopen voor de kwaliteit, status, naam en imago, waarde, investering of wat dan ook, dan hij gewoon met zijn wijsvinger tegen zijn hoofd getikt.

2 likes

Trouwens ook een belangrijk verschil tussen een uurwerk inkopen en een ontwerp jatten is dat het uurwerk met toestemming van de uurwerkmaker ingekocht wordt. Al die merken die submariners kopieren hebben en geen toestemming er voor gevraagd aan Rolex en betalen Rolex geen royalties er voor. Totaal andere situatie.

2 likes

Vindt je het vervelend als mensen doorvragen? Als dat zo is, sorry dat ik uit de maat loop, call me wappie :stuck_out_tongue:

Wat is tegenwoordig nog inhouse? Voor zover ik op meerdere fabrikantensites lees, wordt het woord ‘inhouse’ gebruikt voor een eta of valjoux uurwerk, gemodificeerd tot eigen huismerk uurwerk.

1 like

Ok maar ging toch om kopie dan zou de waarde niet moeten uitmaken.

Uiteindelijk koop je Rolex dus voor het aanzicht. Want in die prijsklasse 10k+ zijn er sws veel betere horloges te krijgen dan Rolex. Dan zijn er zat mensen die dat geld niet hebben en wel het design mooi vinden. Kopen die toch lekker een kopie / hommage :slight_smile:

2 likes

Muah. Daar zit een grijs gebied vind ik. Rolex heeft wat mij betreft te accepteren dat er divers zijn met soort gelijke case en dial layout.

Zolang ze maar niet identiek zijn. Hommages zijn (in de praktijk) legale kopieën (want andere naam). Geen fan maar mag wel.

1 like

En als er geen 1 merk in de buurt komt van een duur model die je echt echt echt zo mooi vind puur om de kast bandje wijzerplaat etc… wat dan. oprechte vraag. voor een alternatief gaan waar je niet tevreden mee bent maar het moet maar OMDAT het ‘‘not done’’ is als je een ‘‘kopie’’ draagt?

Juridisch zal het wel dicht zitten, dat maakt het nog steeds not done.

Ja. Er zijn een miljoen horloges te koop die wel zuiver op de graat zijn.

23475324-faj92frtglvaw70sw34ojyml-Large

Wat vind je van zoiets dan?

Ik vind dit wellicht een hommage. Geen kopie.

We kunnen nu massaal de randjes zoekenen grijs gebied, maar dat vind ik niet zinvol.

In ieder geval een bijna 1-op1 kopie met een ender naampje is not done en best treurig als je het draagt in mijn ogen.

1 like

Treurig vind ik het niet. Zelf doe ik t niet.

Zo’n Tag Heuer als hier boven vind ik geen probleem.