Schade aan band na inkorten bij juwelier

Goedenavond beste horlogefanaten des lands,
Hopelijk is iedereen de afgelopen dagen goed doorgekomen :sunglasses:

Na een lange tijd niet meer geïnvesteerd te zijn geweest in horloges, nadat mijn twee Seiko’s erg lange tijd ondraagbaar waren door mankementen aan de banden, viel recent mijn oog op de Seiko Presage Style60’s serie. Het was liefde op het eerste gezicht toen ik de SRPG07J1 (link naar Seiko.nl) met bruine bezel en groene wijzerplaat zag. Ik moest en zou hem dan ook krijgen, ondanks dat ik niet eerder zo’n duur horloge heb aangeschaft.

Na erg veel gedoe met de betaling/bestelling, gepaard met veel stress en pijnlijk lang wachten, kwam hij afgelopen zaterdag eindelijk aan. Ik sprong enthousiast op de fiets op weg naar de juwelier waar ik al eens eerder een band had laten inkorten.

Bij aankomst werd ik ontvangen door een van de medewerksters. Mijn twee ‘defecte’ Seiko’s had ik mee, zodat die banden ook eindelijk gerepareerd konden worden. Na het afwikkelen van de registratie, zei ik mijn nieuwe horloge graag te laten inkorten, waarop ze zei: “Dan roep ik [eigenaar] even, dit is een wat moeilijke band en ik ben bang voor schade.”
Daar dacht ik verder niks bij, want het leek me een makkelijk routineklusje.

Vrolijk kwam de eigenaar binnen en nam hij het horloge aan. Hij keek even hoeveel schakels hij er tussenuit moest halen en verdween naar achteren.
Al gauw kwam hij weer terug en overhandigde hij het horloge.
Mooi, hij zat prima.

Toen ik later thuis het horloge eens goed bewonderde, zag ik dat er op de laatste schakels bij de lugs schade is aangebracht. Wie het niet weet, kan het maar moeilijk vinden kwam ik vandaag achter toen ik iemand ernaar liet kijken, maar dat verzacht niet de pijn. Ik heb er sindsdien een beste knoop in mijn maag door.

Hier wat fotootjes.

De bovenkant met de diepste groeven:

Met de flitser zie je goed dat er een aardige groef in de hoek zit.
Je nagel blijft er dan ook achter haken:

Deze kant valt mee gelukkig:

Sommigen zullen denken: het is een gebruiksvoorwerp, dus stel je niet aan, maar het is wel erg cru als iets dat een routineklusje hoort te zijn, je horloge t.w.v. €540.- op bepaalde wijze beschadigt. Ik ben sowieso erg zuinig op mijn spullen en wilde deze echt netjes houden.
Na het horloge maar een paar uur in mijn bezit te hebben gehad is er toch een flinke waardevermindering opgetreden, buiten mijn schuld om, en dat terwijl ik nog nooit eerder zo’n duur horloge heb gehad (ik heb hem met korting gekocht, maar toch). Stel ik wil hem toch ooit doorverkopen, dan zal dit een koper natuurlijk ook beïnvloeden.
Daarbij was het dus een enorm gestress met de bestelling, dus was ik enorm opgelucht daar ein-de-lijk van af te zijn, en dan wordt die stress verwisseld met een knoop in de maag.

Juist een juwelier hoort de financiële en emotionele waarde in te zien van zo’n object, en daar met zorg en respect mee om te gaan.
De desbetreffende juwelier handelt met name in Seiko, en oogt als een Seiko fan wanneer je zijn zaak binnenstapt gezien alle gespaarde Seiko klokken, borden, et cetera. Dat een Seiko liefhebber een band inkort en daarbij niet zorgzaam te werk gaat en de band beschadigt komt toch wel extra zuur op mij over.

Alle 3 de schakels die er bij de lugs uit konden, heeft hij verwijderd bij het inkorten, dus vervanging met een van die schakels zit er niet in helaas.
Mijn twee andere Seiko’s liggen daar nu voor reparatie, maar ik heb er weinig vertrouwen in en zal die dan ook weer ophalen.
Wat dat betreft heb ik een goede les geleerd: ga naar een horlogemaker, ook voor routineklusjes.

Nu de vraag: zijn mijn frustratie en die knoop in mijn maag terecht? Wat vinden jullie en wat zou je doen in mijn situatie? Ik hoor het graag!
Het is ook al fijn geweest om even op deze manier te kunnen luchten, waarvoor dank :slight_smile:

Fijne avond allen!

31 likes

Goede avond,
Mocht ik mezelf in deze situatie bevinden, zou ik mij vermoedelijk exact hetzelfde voelen. Of het nu een duurder of goedkoper horloge is. Maar snap het zeker eens zo hard gezien dit jouw duurste aankoop tot nu toe is. Naar mijn mening doe je er zeker niet kwaad mee om het toch even aan te halen wanneer je jouw andere Seiko’s gaat ophalen. Hiermee verzacht je hopelijk zelf jouw pijn een beetje mee, en geef je ook de nodige feedback aan de juwelier.

Zucht. Voortaan gewoon zelf doen. Microfiber doekje ertussen doen. Tja waardevermindering, verwacht je een waardevermeerdering op een horloge van 540 euro. Gebruik je reserve schakels om het te herstellen? Zeker aangeven bij terugkomst

3 likes

Zou even terug gaan naar die man, misschien kan hij er iets mee. En als je dit verhaal zoals je het hier keurig hebt verwoord aan hem uitlegd za hij ook genegen zijn om samen naar een oplossing te zoeken. Als ie echt zo gek is van Seiko dan zal hij je zeker serieus behandelen. Zou die andere twee laten maken en als ze klaar zijn deze meenemen en om tafel gaan zitten. Weet zeker dat jullie eruit komen. Neem ook even je reserve schakels mee, je weet het maar nooit.

Het is inderdaad heel vervelend en ik denk dat vele hier hetzelfde voelen als jij.
Succes en sterkte.

2 likes

Ff vraagje voor de techneuten. Hoe krijg je die schakel los?

Niet. Een nieuwe band kopen is de enige oplossing.

1 like

Mja dat is kut.

Zou sowieso terug gaan en aanspraak maken op coulance oid.

1 like

Oei, zonde! Zal ik het kosteloos voor je netjes maken? Stuur maar een pm :blush:

120 likes

540 euro is geen peanuts, ik zou teruggaan. Al is het lastig, wat ga je eisen?
Ik heb dit ook een paar keer meegemaakt en mijn conclusie is dat ze bij juweliers er vaak niets om geven dat er een krasje gemaakt wordt. Vaak word dat snel snel tussendoor gedaan.

1 like

Totaal onlogisch dit. Daar haal je de schakels niet uit, die neem je bij de sluiting weg, niet bij de endlinks. Deze schade onstaat niet bij het op maat maken van de band.

45 likes

Teruggaan, je ziet duidelijk dat dit door een tool is aangebracht

2 likes

Juweliers en horloges… Gaat zelden goed is mijn ervaring. Ik zou er mee terug gaan, band is gewoon grof beschadigd. Nieuwe schakelband zou ik eisen. Kom op zeg, is een nieuw horloge! Ik zou er ook stevig de ziekte over in hebben.

Succes met verhaal halen… Mooi horloge!

6 likes

Inderdaad.

Het lijkt erop dat de laatste link vd band omgebogen is richting de scherpe binnenrand vd endlink.

Zo op de foto lijkt de afstand ook overeen te komen met die schade aan de link.

7 likes

Kan het zijn dat de beschadiging er al op zat voordat je de band liet inkorten?
De uitneembare schakels zitten niet zo hoog bij de lugs, maar dichter bij de clasp.

1 like

Lijkt me gewoon te hard tegen de endlinks aangedrukt te hebben.

6 likes

Precies. Dus is de vraag “zitten er bandenwisselsporen aan de binnenkant van de lugs?”

1 like

Band is voor zover ik kan zien te ver terug gevouwen en de endlink heeft een afdruk in de schakel gemaakt. Waarom je de band met kracht terug zou vouwen is mij een raadsel.

Hoe dan ook: horloge is met schade geleverd. Niet OK en dus leverancier de kans geven om het probleem op te lossen (in dit geval nieuwe band leveren vermoed ik).

Dit is trouwens precies de reden waarom ik een bloedhekel heb aan het op maat laten maken van de een band, en juweliers aan mij want ik pak er een loupe bij om te kijken of er niks gesloopt is.

6 likes

Zelfde meegemaakt met een seiko samurai. Ook bij inkorten door een onhandige medewerker de band beschadigd. Ook bij thuiskomst ontdekt. Direct foto’s gemaakt, mail gestuurd en gebeld. Ze begrepen het probleem en hebben een nieuwe band voor me besteld. Deze vervolgens wel deskundig ingekort wat ik overigens best zelf kan, maar dat terzijde). Geen discussie over geweest, gewoon netjes opgelost.

6 likes

Lijkt mij dat ze er voor verzekerd zijn. Heel vervelend maar wel terug gaan! Nogal bijzondere schade voor het verwisselen van de band…

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft meestal wel een heel erg stevig eigen risico hoor, anders is de premie niet te betalen, dus daar zou ik maar niet van uitgaan, coulance uiteraard wel!