Goedenavond beste horlogefanaten des lands,
Hopelijk is iedereen de afgelopen dagen goed doorgekomen
Na een lange tijd niet meer geïnvesteerd te zijn geweest in horloges, nadat mijn twee Seiko’s erg lange tijd ondraagbaar waren door mankementen aan de banden, viel recent mijn oog op de Seiko Presage Style60’s serie. Het was liefde op het eerste gezicht toen ik de SRPG07J1 (link naar Seiko.nl) met bruine bezel en groene wijzerplaat zag. Ik moest en zou hem dan ook krijgen, ondanks dat ik niet eerder zo’n duur horloge heb aangeschaft.
Na erg veel gedoe met de betaling/bestelling, gepaard met veel stress en pijnlijk lang wachten, kwam hij afgelopen zaterdag eindelijk aan. Ik sprong enthousiast op de fiets op weg naar de juwelier waar ik al eens eerder een band had laten inkorten.
Bij aankomst werd ik ontvangen door een van de medewerksters. Mijn twee ‘defecte’ Seiko’s had ik mee, zodat die banden ook eindelijk gerepareerd konden worden. Na het afwikkelen van de registratie, zei ik mijn nieuwe horloge graag te laten inkorten, waarop ze zei: “Dan roep ik [eigenaar] even, dit is een wat moeilijke band en ik ben bang voor schade.”
Daar dacht ik verder niks bij, want het leek me een makkelijk routineklusje.
Vrolijk kwam de eigenaar binnen en nam hij het horloge aan. Hij keek even hoeveel schakels hij er tussenuit moest halen en verdween naar achteren.
Al gauw kwam hij weer terug en overhandigde hij het horloge.
Mooi, hij zat prima.
Toen ik later thuis het horloge eens goed bewonderde, zag ik dat er op de laatste schakels bij de lugs schade is aangebracht. Wie het niet weet, kan het maar moeilijk vinden kwam ik vandaag achter toen ik iemand ernaar liet kijken, maar dat verzacht niet de pijn. Ik heb er sindsdien een beste knoop in mijn maag door.
Hier wat fotootjes.
De bovenkant met de diepste groeven:
Met de flitser zie je goed dat er een aardige groef in de hoek zit.
Je nagel blijft er dan ook achter haken:
Deze kant valt mee gelukkig:
Sommigen zullen denken: het is een gebruiksvoorwerp, dus stel je niet aan, maar het is wel erg cru als iets dat een routineklusje hoort te zijn, je horloge t.w.v. €540.- op bepaalde wijze beschadigt. Ik ben sowieso erg zuinig op mijn spullen en wilde deze echt netjes houden.
Na het horloge maar een paar uur in mijn bezit te hebben gehad is er toch een flinke waardevermindering opgetreden, buiten mijn schuld om, en dat terwijl ik nog nooit eerder zo’n duur horloge heb gehad (ik heb hem met korting gekocht, maar toch). Stel ik wil hem toch ooit doorverkopen, dan zal dit een koper natuurlijk ook beïnvloeden.
Daarbij was het dus een enorm gestress met de bestelling, dus was ik enorm opgelucht daar ein-de-lijk van af te zijn, en dan wordt die stress verwisseld met een knoop in de maag.
Juist een juwelier hoort de financiële en emotionele waarde in te zien van zo’n object, en daar met zorg en respect mee om te gaan.
De desbetreffende juwelier handelt met name in Seiko, en oogt als een Seiko fan wanneer je zijn zaak binnenstapt gezien alle gespaarde Seiko klokken, borden, et cetera. Dat een Seiko liefhebber een band inkort en daarbij niet zorgzaam te werk gaat en de band beschadigt komt toch wel extra zuur op mij over.
Alle 3 de schakels die er bij de lugs uit konden, heeft hij verwijderd bij het inkorten, dus vervanging met een van die schakels zit er niet in helaas.
Mijn twee andere Seiko’s liggen daar nu voor reparatie, maar ik heb er weinig vertrouwen in en zal die dan ook weer ophalen.
Wat dat betreft heb ik een goede les geleerd: ga naar een horlogemaker, ook voor routineklusjes.
Nu de vraag: zijn mijn frustratie en die knoop in mijn maag terecht? Wat vinden jullie en wat zou je doen in mijn situatie? Ik hoor het graag!
Het is ook al fijn geweest om even op deze manier te kunnen luchten, waarvoor dank
Fijne avond allen!