Ik kreeg een horloge terug van juwelier/ horlogemaker met een kras op het saffier.
Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, maar alles is dus mogelijk!
De eerste drie-vier schakels vanaf de horlogekast gezien zijn een vast deel. Deze schakels kunnen niet (individueel) verwijderd worden. Snap ook niet goed hoe de Seiko-verkoper in kwestie aangeeft dat die verwijderd zouden zijn…
Is dat met een ‘press-fit’? Of interne schroefkoppeling? Of nog iets anders?
Nou nou. Dit valt heus wel te fatsoeneren. Band los van de kast en die laatste schakel kan je bewerken.
@tikkertje. Als je de band te ver optilt naar het horloge toe kerft de endlink daar in. Dat krijg je toch uiteindelijk vanzelf.
Maar hoe is het afgelopen?
Gemene deler bij dit soort prutsers is pure desinteresse, vermoed ik.
Het zijn waarschijnlijk zelf geen liefhebbers, anders zou men deze met hetzelfde respect behandelen als hun eigen horloge. Als ik zulke beschadigingen veroorzaak bij iemands horloge, zou ik er flink ziek van zijn omdat ik weet dat je het niet kunt negeren als je weet dat het er zit.
Heb je alles wel gelezen ?
De kans dat dit is gebeurd bij de juwelier bij het inkorten van de band is niet erg groot.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar de kans is klein… dus om hem nu al een prutser te noemen…
Dat van die “knoop je maag” gevoel begrijp ik heel goed.
Ik kocht een keer bij de juwelier een quartzhorloge. Hij bood aan om er direct een nieuwe batterij in te plaatsen. Dat is netjes en dat hoort ook zo want je weet nooit hoe lang het horloge al bij de juwelier heeft gelegen.
Horloge was een paar minuten naar de werkplaats en bij terugkomst direct om de pols geslingerd en naar huis. Thuisgekomen begon het bekende draaien aan de pols en bewonderen van de nieuwe aanwinst. Horloge af gedaan en de onderkant bekeken. Zat er een hele grote kras op de achterplaat!
Ik direct terug naar de (goed bekend staande en ervaren) juwelier. Zegt hij: “Tja, dit heb ik gedaan bij het losmaken van het deksel, ben uitgeschoten met het gereedschap. Hoopte dat je het niet zou zien!”.
Hij heeft gelijk een nieuwe deksel besteld en na een paar weken was het dus opgelost.
Heel dubbele gevoelens over deze man. Ik vond zijn reactie wel heel eerlijk, hij gaf het tenminste gelijk toe. Maar de actie van hem en de beslissing om het niet direct te melden is op zijn zachtst gezegd wel heel bedenkelijk.
Ik ben toch nog steeds klant bij hem omdat hij wel een goede juwelier is. Maar ik check alles dubbel voordat ik de zaak uit loop.
Wat een l*l
Zo herkenbaar dit. Ooit in het begin van mijn horloge hobby jaaaren geleden super blij met mijn Fossil naar een juwelier geweest om de band in te korten. Bij thuiskomst ook een dikke deuk in de zijkant van het horloge.
Gelukkig heeft de hobby er ook voor gezorgd dat ik ondertussen een hoop gereedschap en kennis heb om dit soort klusjes zelf te doen haha.
Nou, echt een goede juwelier…
Ik begrijp je reactie. Maar toch is hij het wel. Laat ik zeggen dat hij deze hele domme actie van lang geleden inmiddels ruimschoots heeft goedgemaakt…
Bracht laatst mijn auto voor de APK.
Later op de dag belde de garage:
‘‘Meneer uw auto is klaar. Alles is in orde’’
Kom ik de auto ophalen zegt die gast - sorry voor de krasjes. De kat was op uw auto gesprongen.
U krijgt van ons een gratis wasbeurt.
Sta je dan…
@Thehaguedragon, Maarten, ik ga iets heel raars schrijven, maar het is écht soms zo. Veel van de béste vriendschappen, privé en/of zakelijk, ontstaan na een fikse onenigheid en woordenstrijd. Zelfs boezemvriendschappen. Na elkaars standpunten en uitgangspunten te hebben verduidelijkt en uitgelegd, weet je precíes wat je aan elkaar hebt; dáár komt dit ‘verschijnsel’ vaak door.
Als je het met iemand eens bent volstaat een like ook .

Tja, dit heb ik gedaan bij het losmaken van het deksel, ben uitgeschoten met het gereedschap. Hoopte dat je het niet zou zien!”.
Haha wat een figuur zeg Makkelijk er vanaf proberen te komen maar wel gelijk eerlijk bekennen. Ik denk dat ik in dit geval ook niet lang boos had gebleven. Of het netjes van hem is dat is een ander verhaal hij had natuurlijk gelijk moeten zeggen wat er gebeurt was en een nieuwe moeten bestellen scheelde jouw ook weer stress.

Oei, zonde! Zal ik het kosteloos voor je netjes maken? Stuur maar een pm
Zo dan. Met dit soort berichten begint het weekend voor wat betreft het lezen van berichtjes op het forum goed. Wat een tof gebaar!
Benieuwd naar het vervolg…
Van TS horen we niet veel.
Die heeft de foto’s van voor aankoop nog eens goed bekeken en is er vast achter gekomen dat ‘het al was’.