Schade Seiko

Gisteren heb ik met een klus schade opgelopen aan mijn Seiko titanium. Er zit een diepe kras in de bovenzijde van de kast. Ik vind dit erg jammer, maar wat me het meeste stoort is dat dit scherp aanvoelt, net een soort braam. Weet iemand hoe ik dit het beste weer glad kan maken? Dat dd kras daarna zichtbaar blijft moet ik maar mee leren leven.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes
Peter

1 like

Met een nagelvijltje ?
Zelf zou ik het zo laten.
Je zit dicht bij het glas, dus extra voorzichtig

Nieuwe (bezel) kopen.

Altijd een sympathiek seiko model gevonden

Is dat een losse bezel dan ?
Ja een vijltje gaat niet lukken veel
Te diep

Als ik mij niet vergis, wordt die bezel op de kast gedrukt. Zo houdt 'ie het glas ook op z’n plek.

Misschien weet @PT_Seiko hier tzt raad mee?

1 like

Denk het wel. Zeker weten doe ik het niet. Heb wel het idee dat dit een standaard case + losse bezel constructie is als ik de rand rond de bezel bekijk.

Kan ie niet los dan nieuwe kopen.

Helaas financieel niet interessant om aan te (laten) werken.

1 like

Om het braampje weg te halen.

Ohja, niet geheel onbelangrijk: Titanium is lastig om mee te werken. Dat maakt het ook moeilijker.

In principe is dit een losse bezel welke in de kast geperst zit met een pakking. Hier zou een nieuwe in gezet kunnen worden.

Nee bewerken valt wel mee.

Daarom doe ik bij klussen a l t i j d mijn horloge af tenzij het een werkhorloge betreft. Better safe than sorry.

Waarom is dat moeilijk te bewerken ?

Het is ongeveer zo licht als aluminium en ongeveer zo sterk als staal. Je kunt het gewoon vijlen. Veel mensen denken dat het een soort supermateriaal is wat keihard is, maar niets is minder waar.
Wij maakten vroeger drijfstangen van titanium gewoon achter in de schuur voor onze race Solexen.
Lang voordat Ferrari heel trots overal verkondigde dat ze titanium drijfstangen hadden in hun motoren :rofl:

8 likes

Hahahaha heerlijk :muscle:t2:

Omdat ik dat overal hoor :sweat_smile:

Kopje “de verspaanbaarheid van titanium”

Vader freesde dat gewoon achter in het schuurtje op zijn Tsjechische Toss freesbank.
Geen enkel probleem, maar je moet wel weten wat je doet. Dat geldt overal voor.

1 like

Als ik een bedrijf was wat adverteert met het maken van precisie onderdelen van Titanium zou ik in mijn advertentie ook zetten dat het heeel erg moeilijk is. Dan denkt de gemiddelde mens; zo, als zij dat dan wel kunnen dan moet dat wel een goed bedrijfje zijn en eigenlijk wel heel logisch dat ze zo duur zijn. :stuck_out_tongue:
Het is niet kwantificeerbaar en je liegt niet.

1 like

Zat vader ook met een macrolensje op z’n telefooncamera foto’s te maken van de kleinste details voor op Instagram? Ik vraag dit voor een vriend. Een onderdeel functioneel frezen voor op een solex is niet helemaal hetzelfde als wat een goudsmit doet. Mijn oom en vader waren ook goed in staat om onderdelen te maken, maar ik zou ze nooit, nooit in de buurt van m’n horloges laten komen.

Daar komt bij dat je je af kunt vragen welk titanium vader gebruikte, en waar dat horloge van is gemaakt. Grade 2 is in potentie veel zachter (misschien ook taaier) dan grade 5, en Seiko gebruikt ook wel dingen als high intensity titaan wat een knijterharde legering is. Tot slot zou een Seiko zomaar een titaanlegering kunnen zijn met een DiaShield coating er overheen.

Als het geen diashield-coated bezel is (ik ken de specificatie van het horloge niet) zou je bijvoorbeeld een Dik Wakker kunnen vragen om de bezel bij te werken.

Als het wel coated is zou ik 'm opsturen naar Seiko voor een nieuwe bezel. Als het je echt stoort.

Alles wat je hier zelf aan gaat zitten modderen gaat er waarschijnlijk erger uit zien dan de huidige schade. :slight_smile:

Of naar Rob van Monsterwatches, of Jan - Bert van The Hands of Time (ik ken Seiko Service prijzen niet, maar gok dat deze twee het voordeliger kunnen oplossen).

Ik weet niet of je weet wat voor krachten er op raceonderdelen komen, maar als je met een Solex ver over de 90 km/h gaat rijden dan gebeurt er in zo’n motortje nogal wat. Met 12.000 rpm kun je niet met rotzooi gaan werken.
Vader had 5 patenten op zijn naam en was zeker geen prutser.

Frezen is wel ff iets anders dan ergens een vijl langs halen.

Dan zit je met tooling die vrij moet lopen om bochtjes enz.

Het materiaal moet dus ergens heen.

Met een vijl rag je er gewoon wat poeder af. Dat gaat wel.

1 like