Op welke manier denk je dat te merken en weet je sowieso wat een full-service bij deze werkwijze precies inhoudt?
Dit zijn overigens geen retorische vragen, ben naar beide antwoorden oprecht benieuwd.
Op welke manier denk je dat te merken en weet je sowieso wat een full-service bij deze werkwijze precies inhoudt?
Dit zijn overigens geen retorische vragen, ben naar beide antwoorden oprecht benieuwd.
Als hij refurbished is dan zal dit toch wel geregeld zijn?
Hhhmmm, ja, das een lastige natuurlijk en dat is niet na te gaan.
Al denk ik dat als ze het zo doen ze het wel goed zullen doen en ze wel 5 jaar goede werking moeten kunnen garanderen. Dus vervangen wat vervangen moet worden en zorgen dat het refurbished is. Dus niet nieuw maar wel als nieuw. En dat is ook te doen aangezien het werk en de onderdelen per uurwerk zullen verschillen en je dus op een gemiddelde prijs uitkomt.
Maar goed, we weten het niet en het kan dus wellicht zo voorkomen zoals je omschrijft en dat is dan lullig.
Voor dat geld zou je bijna gewoon nieuw eta uurwerkje erin laten knallen . Heb je een nieuw uurwerk voor wellicht zelfde prijs. Oude uurwerk hier in het blauwe gedeelte zetten voor paar tientjes
Ik heb gehoord dat de goedkopere mechanische uurwerken tegenwoordig gewoon vervangen worden. Ik heb ook vernomen dat de goedkoopste versies van de Powermatic 80 het servicen niet waard zijn. Maar ook dat er verschillende versies zijn en dat Certina een beter kaliber gebruikt dan Tissot voor hun Powermatic 80’s. Zou me verwonderen aangezien beiden Swatch group en entry-level zijn. Iemand die hier zijn licht op kan werpen?
Zit dat verschil niet in de balansveer?
De duurdere heeft een betere silicium veer en de standaard veer is kunststof meen ik en dat zou dus de prijs bepalen.
Ik had er ook één in mijn Certina DS8 en geen idee welke van de 2. Ik kreeg direct reacties over het uurwerk dat niet te servicen zou zijn etc. Dat lijkt me toch sterk, het kan dat het economisch niet haalbaar is waarbij vervangen dan beter is.
Anywaysz, ik heb er geen meer dus voor mij is het geen probleem
No.
Nivarox; staal. Kan wel gewoon gemagnetiseerd worden. De silicium variant niet, en dat is echt de enige reden voor de upgrade.
Ah, duidelijk!
Die silicium balansveer zou ook een langere levensduur hebben volgens ETA maar dat zal wel weer marketing prietpraat zijn.
Ik heb enkel nog gewone ETA of beter gezegd Selita wat ik nu nog heb.
Balansveren hebben eigenlijk geen beperkte levensduur. Als er niet teveel aan bijgebogen is in de loop der decennia, kan een desnoods 120 jaar oude spiraalveer gewoon nog top functioneren. Opwindveren zijn een heel ander verhaal, daar staat echt flinke stress op.
Zoals eerder genoemd (iemand bedoelde mij ), de opwindveer vervang ik altijd; mits nog leverbaar. Da’s de motor van je uurwerk. Als het daar al niet helemaal goed gaat, wordt het in de versnellingsbak (raderwerk) al helemaal niks.
Als je de boel toch open hebt dan is dat wel het beste ja en het meest voordelige.
Dit ligt bij mij toch echt aan het horloge. Bij 3k+ wil ik gewoon mijn eigen uurwerk met mijn eigen slijtage. Al heb ik hem 20 jaar, ik ken de service geschiedenis en hoe ik ermee omgegaan ben. Of hij moet helemaal naar de grabbel zijn. Dat is wat anders.
Maarja… dan betaal je er ook voor. Bij mijn hamilton pilot engineer zou het me niet uitmaken
Tja het punt, voor mij, is een beetje.
Ik ben voorzichtig met mijn spullen, dus ook met mijn horloges. En dan is het gevoel dat ik wil, en ook leuk vind, dat als mijn speedy ter onderhoud gaat. Ik mijn eigen onderhouden uurwerk terugkrijg, en niet dat van een ander.
Vergelijk het een beetje met een versnellingsbak van een auto. Je rijdt altijd netjes. Maar met onderhoud monteren ze er een van een ander in die altijd met dat ding heeft lopen raggen. Die zal nog best binnen de specs vallen. Maar wil je het?
De andere kant is, en dat zie je in dit topic. Hoeveel heb je over voor een service? En waar proberen fabrikanten geld te verdienen? Als hij bij de fabrikant de norm is om gereviseerd van derden terug te plaatsen omdat dit voor hun rendabeler is, en onafhankelijke kunnen niet aan onderdelen komen, dan heb je geen keuze. Ook als men niet meer dan x voor een service wil betalen dan gaan ze ook zoeken hoe dat rendabel kan.
Kijk wij zijn dan nog horloge gekken die geld voor iets over hebben.
Maar hoe zie je het voor je dat een willekeurig familielid een horloge koopt van 500 a 800 euro. En dan een service van 350 euro. Dan gaat dat horloge gewoon de vuilnisbak in. Economisch totall loss
Volgens mij bedoel je de Swissmatic. Dat uurwerk wordt volledig geautomatiseerd geproduceerd maar is ook zo gemaakt dat het zelfs onmogelijk is om het weer te demonteren. Die uurwerken worden dus sowieso vervangen.
Geldt ook voor veel Eta quartz uurwerken, kunnen helemaal niet uit elkaar.
Ook de C01.211 chronograafkalibers worden compleet vervangen, hoewel die volgens mij wel uit ellkaar kunnen, maar is prijstechnisch niet de moeite waard schijnbaar.
En over 20 jaar als de vervangende uurwerken uit productie zijn worden de horloges allemaal wegwerp objecten. Heel erg zonde!
Zolang ze maar geserviced kunnen worden heb ik er geen moeite mee dat fabrikanten de meest rendabele manier gebruiken om horloges te servicen, maar uurwerken die niet eens uit elkaar kunnen word ik ook niet zo blij van, dan zijn het echt wegwerpproducten
Factor arbeid is door de hoge belastingdruk te duur.
Ik moet bijv.een dag werken om 2 werkuren van de schilder te kunnen betalen
Powermatic 80’s kunnen dus wel geserviced worden, maar het gaat er anders aan toe dan bij de oudere kalibers. Interessant artikel.
@Ron-W, kassa 1, alsjeblieft. Sorry.
Ik kon het niet laten.
Maar goed, dit was dus een discussie die laatst elders ook aan het woeden was, en ik vind het zonde. System51 werd door jouno’s en zo als positief gezien, maar eerlijk gezegd moet ik ook een beetje aan de planeet denken.
Ik vind het goed dat veel landen nu bezig zijn met het stichten van wetgeving die “Right of Repair” garanderen, want weg-werp spullen en fast-fashion zijn de totale antithese van verantwoord en duurzaam ondernemen. En consumeren.
Caliber corner is daar veel korter over.
Ik ben blij dat in mijn Hamilton Navy Pioneer KS gewoon een ETA 2892-A2 tikt. Servicebaar, robuust, stapje boven de standaard 2824.
Ja dat is waar; het afregelmechaniek zit er niet meer op dus je kunt het uurwerk niet meer op de klassieke manier afregelen. Je bent voor het servicen dus wel afhankelijk van die speciale laserapparatuur. Lukt over 100 jaar vast ook niet meer
Right to repair gaat over iets heel anders. Dat gaat over spullen die wel te repareren zijn maar fabrikanten zelf een monopolie op reparaties willen. Apple die bijvoorbeeld een rechtzaak aanspande tegen een ander bedrijf dat een repair guide publiceerden. Of bepaalde auto’s waarbij onderdelen alleen door dealers te bestellen zijn.