Schandalige prijs voor een service?

Je bedoeld een geformatteerde harddisk

Refurbish is een term die gebruik word voor goederen die kapot waren, zijn gerepareerd, en vervolgens verkocht worden. Soms tegen een gereduceerd tarief en staat er bij dat het een refurbished exemplaar is. Maar ook soms tegen de volle nieuwprijs zonder dat er word vermeld dat het een hersteld exemplaar is.

Ik heb ooit eens mijn e reader van amazon laten vallen. Ik had hem al een aantal jaar dus ver buiten garantie. Amazon gebeld, geen probleem, stuur hem terug dan krijg je een andere. Zonder kosten een andere gekregen. En ja je kan op een klein plekje zien dat dit exemplaar ooit open is gemaakt. Maar goed, het was kostenloos en ik lees er inmiddels al weer jaren op. Dus refurbished kan op vele manieren en hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn.

Ander voorbeeld een PS5. Die is nu nog zeldzaam en voor de volle prijs, dus loont het afhankelijk van het probleem om die te repareren.
Als jij nu een PS5 koop die het om een of andere reden niet doet. Dan gaat die naar een reparatiecentrum en jij krijg waarschijnlijk een refurbished. In dat centrum repareren zij die van jou. En jouw gerepareerde ex gaat naar de volgende persoon als nieuw. Maar daar repareren ze ook echt als nieuw.

Bij de xbox in de tijd van de Red Ring Of Death ging je xbox naar microsoft. Daar werd hij ingedeeld in een staat. En jij kreeg een gerepareerde terug die in een zelfde klasse zat als de geen die jij had opgestuurd. Jouw data hadden ze keurig over gezet. En ja het is de ex van een ander en niet die van jouw, maar. Je had binnen een paar dagen een xbox terug, je had er garantie op. Dus als hij er weer mee ophield geen probleem werd gewoon weer geregeld.

Ik zou het met mijn horloge niet zo leuk vinden. En met elektronica zal het niet de eerste keer zijn dat een nerd met recovery software de prive foto’s van een vorige eigenaar kan terughalen. Dus of ik het vandaag de dag met elektronica ook nog zo leuk vind weet ik niet.

Dat maakt je ook een vervelend ventje :smiley: Kon het ook niet laten !

Remember tag heuer ??

Het uurwerk is nl. wel te servicen , en het heeft een zogenoemde free sprung balance ( google effe ) waar geen ouderwets kompas meer op zit. Maar wel met 2 stel schroeven waarmee je het kunt afregelen. Zelf.

Service instructie Powermatic : https://www.youtube.com/watch?v=0IfezaKoHds
wel de c07.6xx maar dezelfde architectuur en is ook open te schroeven. Heeft een regulier kompas, Top Grade !, en de 7xx heeft zelfs een silicium balansspiraal ! Elabore zeg maar.

Foto Monochrome,

zie je de balans met 2 schroefjes ? En verder ook de bruggen en kloven ? Ook schroefjes. Kun je losdraaien. Handig.
En al sinds 2013 in productie en bij diverse volume merken blijkbaar tot volle tevredenheid. Goedkoper dus voor de consument zoals ook bij Hamilton met slechts € 180,- voor een beurtje lees ik hier.
Als het geserviced wordt, Is het geen wegwerp !!

Van Monochrome :
As the process is industrial and without manual regulation, the forkless regulation can be brought much easier to the chronometer level at much more affordable costs. The entire regulating organ is put in the movement as one ‘module’, thus also reducing repair costs. If your balance wheel is broken, this entire module will be replaced by a new one.

Dat een fabrikant het handig vind om de hele balans eruit te halen bij een service en compleet te vervangen om er een nieuwe, laser afgeregelde, in te gooien moeten ze zelf weten. Niet best voor het milieu misschien maar wel kostenbesparend. Rolex vervangt ook de hele balans bij de nieuwere uurwerken tegenwoordig. Ook een wegwerp uurwerk ??

En nu vervuilen we ook nog andermans draad hiermee, waarvoor mijn excuus aan de TS :pray: dus zullen we het nu maar loslaten, meneer Droge ! :+1:

PS De buurman zegt dat het geen permanent is maar lijkvet :joy:

5 likes

Stuur maar eens een smartphone terug onder verzekering of garantie. De koerier wisselt hem aan de deur gewoon om voor een ander refurbished exemplaar.

1 like

:rofl: :rofl:

Van Caliber Corner: First, it’s important to acknowledge that there is more than one Powermatic 80 caliber. For example, The Tissot Luxury line has the Powermatic 80.111 with 23 jewels and uses plastic parts. The COSC rated Powermatic 80.811 found in the Tissot Ballade does not.

Zowel kwetsbaarheid als servicebaarheid zijn niet uniform over die uurwerkseries heen.

:point_down:

Dat dus. Als je modules gebruikt in plaats van losse onderdelen, en je kapt met het maken van de module heb je dus een wegwerpertje gemaakt. Ik ben het met de poëet-filosoof @koekoek eens.

Neem nu de Lord Matic die ik heb. Dat ding had het plastieken datumverzet-wieltje-euvel. Dat heeft de horlogemaker kunnen verhelpen door on de spot een tandwieltje te fabriceren. Als dat een heel assemblage was geweest was het vrijwel onmogelijk geworden om dat ding nog te repareren.

En vervolgens refurbishen ze jouw telefoon om aan een ander te geven. :+1: :wink:

4 likes

Ach, ik doe nu alweer 21 jaar met een refurbished mevrouw.
Net zolang als zij met een (bijna nieuwe) pantoffelheld doet.

6 likes

:joy:

1 like

:+1:

1 like

Ho ho. “In goede vintage staat” is niet hetzelfde als refurbished.

Aan de andere kant, iedere cel in je lichaam is minstens eens per 10 jaar ververst, dus dan mogen we onszelf “meermaals gereviseerd” noemen.

2 likes

Fout. Je hersenencellen hernieuwen niet… of zeer beperkt in een paar plastische gebieden.

2 likes

Zijn het er genoeg om statistisch relevant te zijn? Als die populatie niet groot genoeg is zie ik geen relevante afwijking van het totaal. :slight_smile:

Wie zei dat nou ooit? Lies, damn lies, and statistics?

Oh, en dan de gewetensvraag… Is @WilSeiko met z’n vrouw getrouwd om haar uitstekende hersencellen? :slight_smile: :rofl: Misschien niet op antwoorden. Zo fout.

Muah. Bij sommige forumleden twijfel ik :rofl:

Candy :sob:

1 like

Is die ook?

2 likes

Ik maar denken dat het Mark Twain was. We zitten allebei fout, het is noch Candy, noch Mark. Het was Benjamin Disraeli. PM van groot Britannië, als ik het mij goed herinner.

Bij het woord juwelier haak ik al af

Waarom doe je dan de moeite om hier iets te plaatsen?

1 like

Juweliers zijn zelden de aangewezen plek voor horlogeliefhebbers en nog minder vaak de gewezen plek voor onderhoud.

Bij een horlogemaker ben je snel beter en ook nog goedkoper af. En voor vintage exemplaren zijn er op dit forum mensen actief die ik zelfs nog meer vertrouw.

Bij het woord Candy heb je m’n aandacht :grin:

Een juwelier is een verkoop put.

Een horlogemaker repareert.

Dit forum staat vol met ervaringen van leden bij juweliers die echt de ballen verstand hebben wat ze verkopen. Verkooppraatje is leuk, de koffie lekker en de verkoop service goed. Maar spreken gerust van een batterij in een automatisch horloge.

Met wie de juwlier zaken doet voor horloges te repareren is vaak niet duidelijk. En ze vragen vaak een bedrag bovenop de service voor niet meer dan je horloge aanpakken en hem te versturen maar het reparatiecentrum.

Een horlogemaker, een goede dan, is waar je naar toe wil. Daar van kan je de reviews van de horlogemaker zelf op zoeken. Deze heeft verstand van het technische gedeelte. En je betaal geen doorgeefluik toeslag. Al zal je bij sommige merken geen keuze hebben.

Het komt @Proenski misschien rot zijn strot uit. Maar hij heeft wel gelijk.

1 like

Duidelijk. Ik ga nu eerst mijn horloge terughalen en ik denk dat ik dan gebruik ga maken van de optie om direct onderhoud door Hamilton te laten plegen.

2 likes

Ik dacht na 10 jaar en in die tijd een paar batterij wissels, nu toch maar eens een batterij wissel met nieuwe pakkingen. Dat was me al eerder aangeboden, maar ik had er steeds voor bedankt. Ik ging er toch niet mee zwemmen :joy:. Inmiddels begrijp ik dat het na tien jaar geen overbodige luxe is, dus naar de juwelier. Zij stuurden hem op naar ML. Een nieuwe batterij, nieuwe kroon en nieuwe pakkingen… € 150,-. Maar het was voor deze schoonheid, dus ik dacht, na tien jaar, niet piepen, gewoon doen.

Toen ik hem terugkreeg, bleek echter de wekker niet te werken :face_with_raised_eyebrow:. Het was niet eens getest (de wekker subdial schiet bij het uittrekken van de kroon in ‘wektijd’. Deze kwam niet overeen met de regulier aangegeven tijd, dus het kan niet getest zijn). Daarover was ik meer dan verbolgen. Voor die paar onderdeeltjes de hoofdprijs rekenen, maar niet eens testen op een correcte werking… werkelijk??

Toen ik ermee terug ging naar m’n juwelier (waar ik hem ook gekocht heb, en recent ook een ander horloge), hebben zij hem nogmaals opgestuurd naar ML voor een volledige beurt. Als service/garantie, geen aanvullende kosten. Dus al met al, prima geregeld, juist door de juwelier.

1 like