Schat van de bodem van de Stille Oceaan: 52-0110

Sommigen van jullie kennen dit verhaal wellicht al maar ik kwam het via de zoekfunctie niet tegen en wil het daarom hier met jullie delen.

Het verhaal speelt zich af in 1983. Neil Blakers uit Cromers in Australie maakt een wandeling langs het Long Reef Beach aan de oostkust, ten noorden van Sidney. Hij vindt daar in de branding een voorwerp dat helemaal overgroeid is met pokken en schelpdiertjes. Als hij goed kijkt ziet hij dat er een horloge in verstopt zit en dit horloge loopt nog!

Het lijkt er op dat het geheel jarenlang aan een stuk rif vast heeft gezeten, dat het door een krachtige golf los is geslagen en uiteindelijk is aangespoeld waarna het in de handen van Neil terecht is gekomen.

Natuurlijk nam hij het horloge mee naar huis. Hij behandelde het met limoen en grapefruitsap. Daardoor lieten de pokken en en schelpdieren uiteindelijk lost en kwam de dial tevoorschijn: Een Citizen 150M duikhorloge!

Omdat het horloge nog liep besloot Neil het aan te bieden bij Citizen in Brookvale. Die stuurden het horloge door naar het Citizen hoofdkantoor in Tokyo waar de kwaliteitsafdeling van de Tanashi fabriek nader onderzoek deed en vaststelde dat het hier een Citizen 52-0110 uit 1977 betrof.

Wat een vondst en wat een kwaliteit! Het horloge heeft meerdere jaren op de bodem van de oceaan doorgebracht en na een paar keer goed aanzwengelen door een flinke golf liep het gewoon weer.

Bronvermelding: https://www.manlyaustralia.com.au/news/undersea-treasure-found/

Over de Citizen 52-0110

Dit horloge is de laatste in de serie 150M duikers met grote geschroefde kroon welke Citizen heeft geproduceerd. Het begon in 1968 met de 62-5370 (ook bekend in de export versie B52806). Later volgden de 68-5372 en 62-6198. De 52-0110 sluit het rijtje af. Productie startte in 1977 en sloot omstreeks 1981.

17j en 21j varianten, 21.600 bph, korte handset, ‘bal’ niet aan het einde van de secondewijzer, dagaanduiding. Er zijn 2 dial varianten gemaakt. 1 met en 1 zonder aansluitend lume aan het datumvenster. Van de 52-0110 zijn ook versies met een oranje en een blauwe dial geproduceerd. Die zorgen nu bij verzamelaars voor een levenslange zoektocht….


Horloge nummer 20 van oktober 1977

Er gaan ook geruchten over een “blue bezel” variant. Deze zijn niet juist. Onder invloed van UV licht zijn sommige zwarte bezels blauw verkleurd zoals je hier bij mijn exemplaar kunt zien.

Bedankt voor het lezen allemaal!

Hartelijke groet,

Aqualand

97 likes

Mooi verhaal :grin::+1:

Zo’n goede duiker wil toch iedereen ?

1 like

Dank voor het delen! :+1: Het horloge is nu in jouw bezit?

1 like

Helaas niet! Maar wel zo’n horloge, uit hetzelfde jaar… :wink:

2 likes

Leuk verhaal, thnkx voor het plaatsen.

1 like

Zeker een mooi verhaal, maar een kleine (flauwe) kanttekening: koraal groeit volgens mij mede door zonlicht. Het meeste koraal zie je dus tussen de 5-20 meter onder water, denk ik. Dit heb ik niet opgezocht, is slechts mijn ervaring. Dus als ik er naast zit, ik hoor het graag :slight_smile:
Dit horloge heeft mogelijk al die tijd dus lang niet zó diep gelegen als het aankan. Het feit dat een recreatieve duiker hem waarschijnlijk verloren is tijdens een sportduik staaft mij in dit vermoeden. Maar zelfs als dit klokje een poos op 10 meter diep gelegen heeft, blijft het een leuk verhaal. En natuurlijk een prachtig horloge :)!
Ps. Ik zie dat het pokken en schelpdieren betreft. Hoe diep die groeien weet ik niet, haha

2 likes

Gaaf, alsof het horloge zijn ziel verkocht heeft aan Davy Jones.
Erg cool, dank voor het delen @Aqualand

2 likes

Dank je Clim…

Mooi verhaal, dit verhaal kende ik nog niet.
Wel ken ik het verhaal van een Rolex submariner dat een duiker vond bij een wrak. Deze was ook helemaal begroeid met pokken en schelpdieren en na het glas wat vrij te maken bleek deze ook nog te lopen. Rolex heeft dat horloge helemaal opgekuisd en geserviced, voorzien van een nieuw plexi, bezel en metalen band (originele zat helemaal vast).

2 likes

Bedankt voor het delen! Dit verhaal kende ik nog niet :slight_smile:

1 like

Leuk dat je dit bijzondere verhaal deelt. Erg mooi horloge ook! Zeker iets om te koesteren

1 like

Mooi verhaal, lezenswaardig.
Rob

1 like

Begint de bodem van de oceaan bij de branding? :slight_smile:

Maar het is evengoed een prestatie. Ik kan me voorstellen dat daar een paar jaar overheen moet alvorens die pokken en schelpen vastgegroeid zijn, dus hebben die pakkingen hebben het die vijf a zes jaar echt vol moeten houden.

Onophoudelijk in zout water, dat het dat zo lang overleefde is cool.

2 likes

Dat is opzich wel knap inderdaad ja
Maarja ik dacht ook: je hebt in de branding inderdaad ook een bodem :rofl:

Wow das een bijzonder verhaal die ik nog niet kende. Bedankt voor het delen.

1 like

tja, over de kwaliteit van citizen hoeven we in de toekomst niet meer in vraag te stellen :smiley:
als dit geen bewijs is dan weet ik het ook niet meer :+1:
trouwens een mooi verhaal, ben blij dit te mogen lezen :smiley:

2 likes

Ik kende het verhaal niet. Best leuk om te lezen.

1 like

2 zielen, 1 gedachte! Dank je Ludo… :wink:

2 likes

Bijzonder verhaal en mooi dat hij nog liep! Thx voor het delen.

1 like

Dank je Joop :hugs: