De schroeven op de kast toch wel?
nope, echt niet!
Schoonvader heeft de Cartier Santos van dit type en ik heb m open gezien bij service. De kastbodem en de voorkant zijn zover ik me herinner niet verbonden.
die schroeven gaan door de bezel maar zijn in de kast getapt. zover als ik weet heeft alleen de AP Royak Oak schroeven door de bezel, kast en kastbodem heen. Daar heeft men de uitlijning geregeld doordat voorop de bouten zitten, met nepgroeven, achterop de niet-uitgelijnde schroeven…
de Omega 1310 Mariner 1 heeft 4 schroeven in de bezel. Ik heb er 2, o.a. 1 prototype: niet uitgelijnd…
Die schroeven zijn ook gewoon maar ergens in die kast geschroefd.
Nee, zowel de schroeven van de bezel als van het achterdeksel eindigen gewoon in de kast. Vandaar dus dat uitlijnen hiervan een veel groter klusje zou zijn.
EDIT: dit is wel een damesmodel, maar zover ik weet hebben alle Santos modellen een sterk gelijkaardige bezel bevestiging:
Dank voor de info. Grote god, wie ontwerpt zoiets.
Maar in antwoord op je vraag, een paar borrels heb ik wel op ja. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen: bij mijn eerste bericht was dat nog niet het geval.
Eerlijk gezegd: ik een halve fles wijn
LOL, om heel serieus te zijn: ene meneer Cartier voor ene meneer Santos Dumont die zo nodig een horloge om de pols wilde bij zijn hobby, wat rondvliegen…
Het originele ontwerp is intussen meer dan 100 jaar oud. Ik zou zeggen, gezien deze nazaat nog steeds in productie is, dat het een aardig populair ontwerp is. De Santos was ook effectief als een robuuster horloge gebouwd en niet zozeer bedoeld als een dress watch…
Ah, luchtmachters dus, ik had t kunnen weten. “Het zit niet recht, maar…meh.”
Hoeft niet mooi te zijn, als het maar functioneert
Parmigiani Fleurier Tonda of een ordinaire Tissot PRX.
Kak, ik zat op de Amerikaanse site.
https://www.cartier.com/en-us/watches/womens-watches/santos-de-cartier-watch-CRWSSA0029.html
Kunt daar ook een leertje op zetten. Ik vind de Dumont bezel veel mooier, maar een tweehander veel saaier. Daar komt dan bij dat de Dumont maar 30m waterdicht is, terwijl de gewone Santos zich wel in 100m waterdichtheid mag verheugen. Het is echt om gek van te worden.
En omdat Cartier daar zo’n potje van maakt heb ik er geen.
Op de dag dat ze een Dumont uitbrengen met gewone vierkante bezel, centrale seconde (mag HAQ zijn, of solar) en 100m waterdichheid heb ik een Santos. Tot die tijd?
Maar aan de schroeven ligt het niet.
Screw that, zogezegd.
De Cartier Santos Carree GM [ referentie 1553 ] heeft ook doorlopende schroeven en die zouden theoretisch uitgelijnd kunnen worden. De schroef aan de achterzijde is een holle schroef en trekt de schroef, die door de lunette gaat, aan.
Dat kan, de versies die ik in handen heb gehad (2 x dames, vintage vierkant en rond en meerdere herenmodellen, vintage en nieuw), hadden dat niet.