Scheve schroeven van Cartier Santos

Vraag me af of TS dit issue, wat geen issue is, eerder OCD, ook heeft met de schroeven van het uurwerk bij een horloge met zichtbodem? :thinking:

1 like

Probeer een schroef maar eens zo te maken dat hij altijd recht zit. Dat gaat niet. Je kunt iets doen met een moer die er als een schroef uitziet of van de achterkant schroeven, maar een echte echte schroef die van de voorkant ergens in wordt geschroefd zit scheef.

Dat dus.

En dat. :slight_smile:

Torx schroeven optisch aantrekkelijk? Kom op.

Als het je stoort, koop dan geen Santos. Maar laat dat horloge met rust. Dat is al sinds 1904 prima.

Daar zou ik wel helemaal van uit m’n plaat gaan.

En dat is nog wel het minst twijfelachtige aan de APRO.

Betaalt.

Oale krentenkakker, het is mij ook wat. Alles is altijd te breed, te hoog en te duur he? Ik ben blij dat ik de grootste calvinist niet ben op dit forum. :slight_smile:

3 likes

Hoezo ondoenlijk? Wat een kul. Gewoon aan de “mooie kant” de schroef recht zetten en zo houden, dan aan de andere kant de “contra schroef” aandraaien. Als het een aantal schroefjes in 1 kast betreft zou je er zelfs een malletje voor kunnen maken die ze allemaal tegelijk op z’n plaats houdt terwijl je de achterkant aandraait. Maakt mij niet wijs dat we net een telescoop in een baan om de aarde hebben gebracht die 12 miljard lichtjaar verderop kan kijken, maar een schroefje recht zetten is “ondoenlijk”…
Ik zou eerder voor 8k een horloge willen dat geen schroeven dwars door de kast zichtbaar heeft. Maar da’s een kwestie van persoonlijke voorkeur. :sweat_smile:

2 likes

De schroef zal in die Cartier wel in een getapt gat in de kast zitten. Dat betekent dat zowel bij de schroef als bij de kast de schroefdraad op exact het juiste punt moet beginnen. Dat is een veel grotere uitdaging dan het lijkt!

1 like

Als je een bepaalt ga je nu weer bepaald neer zetten? bedrag neertelt mag je perfectie verwachten.

Dan heb ik niets gezegd… :sweat_smile:

De Santos is perfect. Mooi draagcomfort, mooi uurwerkje, prachtig geïntegreerde band, één van de weinige vlindersluitingen die comfortabel zijn, cabuchon, mooie ontstaansgeschiedenis en 100m waterdicht bovendien.

Dat gezeik over die schroeven: Spijkers op laag water, wat ik je brom .

Daar heb je wellicht een punt.

De Dumont voor 4000 Euro daarentegen, die zou me wel smaken.

En gelukkig kost deze ook maar 6,8 list:

Klassiekertjes, zeg ik u!

5 likes

Argumenteerbaar zit de Santos nog niet aan deze prijs. Uitgelijnde schroeven op jachtwapens bijvoorbeeld zijn vaak enkel te vinden op custom handgemaakte exemplaren met een basisprijs waarvoor je een mooie auto hebt. En dan zitten er vaak nog maar enkele zichtbare schroeven op zo’n ding en zijn dergelijke grote schroeven veel eenvoudiger met de hand te bewerken.

De realiteit is dat voor zijn prijs de Santos een massaproduct is, gemaakt in serieproductie met zo weinig mogelijk manuele tussenkomst. Wil je perfectie, dan ga je aanzienlijk dieper in de buidel mogen tasten.

Het basisontwerp van de Santos dateert ook van voor dit soort afwerking überhaupt haalbaar was. Ik zou het jammer vinden mochten ze op zo’n klassiek ontwerp een dergelijke ingrijpende wijziging uitvoeren.

Als perfectie te koop was voor een zesduizental euro dan zou er maar bitter weinig meer te rapen zijn bij alles wat in de vijf en zes cijfers gaat. :man_shrugging:t2:

Zou het mooier zijn? Eh, I guess. Maar de kost om het te regelen is geen detail tot je bij een eind duurder materiaal komt.

Lekkerrrrrrr. En leer! Voor een staalofoob als ik ideaal dus. Enkel die blauwe tepel op de kroon is wat, eh, raar.

2 likes

@colnago, M36 is nog aan de kleine kant, die 3 schroefassen van de mijnenjager heeft een paar maatjes meer, maar daar staat het wel Kek als de bronzen bouten netjes uitgelijnd staan. Dat is echt een mooi momentje zo onderwater als je met je duikers effe onder het schip door getrokken wordt.

2 likes

Ik zou me eraan storen als die schroeven helemaal precies uitgelijnd zouden zijn.

2 likes

7050 ondertussen al! En nog steeds scheve schroeven… :man_shrugging::wink:

2 likes

Dat heet Grand Seiko.

Ik moest aan de Vieze Man denken. Op de tepelts. :rofl:

Ik had het over de medium.

Groot is voor patsers, Henk. Da witte gij ook.

3 likes

De schroefjes samen met de de krasmagneet wat de band is. Doet me toch een beetje twijfelen. En WEER een witte wijzerplaat.

Maar leuk zeker. Momenteel enigste onder 10k list die op t lijstje staat. Een gele citizen daargelaten

Ben in de regel allergisch voor schroefjes op de bezel. Santos en Hentschel daargelaten.

Ook DE reden waarom ik totaal niks met de Ro heb. Als ik die kastvorm wil hebben ga ik wel naar een GP laureato 38 mm :sunglasses:

Staat ook op de pas list

Hij ook… helaas.

1 like

Dan ben ik bang dat je op zoek moet naar een ander horloge. Of een heel goed schroeverdraaierssetje😜

Kak, maar die bestaat enkel in quartz? Manual enkel in de XL. 99% kans dat die er potsierlijk uitziet op mijn biafrapols.

LXJH

Prachtig horloge en ik had hem bijna gekocht op Schiphol net voor m’n vakantie naar Indonesië. Ben 2x terug geweest naar de winkel. Ik heb me niet kunnen storen aan de schroeven. De bezel krast wel redelijk snel. We gingen een maand en wilde niet zoveel geld uitgeven net voor een lange vakantie.

4 likes

Heb je teveel gedronken ofzo?

Welke contraschroef? die banden zijn tamelijk dun en hebben helemaal geen contraschroef!

1 like

Om een beeld te geven: welke maat horloge was dit, en wat is je polsomtrek?