Schooldag

Beste allemaal,
Hierbij ontvangen jullie dan eindelijk een berichtje van een ijverige leerling van Zadkine. De horlogemakersschool in Amsterdam. De eerste dag was na de kennismaking en de gebruikelijke gereedschap ontvangdag prima verlopen. Veel theorie gehad en meteen al het opwindmechanisme demonteren en monteren. Een heel geklooi natuurlijk maar het lukte allemaal prima. De volgende dag na wat theorie over de balans plus veer plus geschiedenis plus algemene theorie moesten wij -SCHRIK- het hele kaliber uit elkaar nemen en in elkaar zetten. De meester deed het even voor-zonder loupe!!! Nou, het ging natuurlijk wel maar om mij heen hoorden wij allemaal balansveertjes, ankertjes, 1e, 2e, 3e en 4e radertjes vallen. Alles is weer gevonden. Ik had alles keurig op een rijtje gelegd. Bij het remonteren had ik echter problemen met het anker in het gaatje naast de 3 wieltjes te steken in het gaatje van de robijn. Als ik de brug aandraaide dan zat het ankerwiel scheef. Ik heb van mijn medeleerlingen geleerd dat je de brug er los op moet leggen, daarna met een satéprikker-geslepen in de vorm van een schroevedraaier-het ankerwiel situeren. Ik had alles redelijk in elkaar aan het eind van de dag. Ik had echter de tirette niet helemaal correct en de leeraar heeft de balans er in gehangen. (ik ben daar een uur mee bezig geweest) hij deed het in 10 seconden. Het is de bedoeling dat ik ook net zo goed ga worden als hij. Ik denk daarom ook dat ik dan nog een tijdje bezig ben. Al met al een paar prachtige dagen. Je stapt in een hele andere wereld als je de loupe op zet!!!
Als jullie het willen dan vertel ik volgende week weer hoe het verder gaat. Als jullie het gel… vinden, verneem ik het graag. Iedereen de groeten, van Ben, die nu echt aan de opleiding is gestart.

Ben je enthousiasme is aanstekelijk. Veel plezier daar!!

hans

Dank je Hans. Je zal nog meer van me horen.
Groeten, Ben

Ben,
Ik zou het leuk vinden als je regelmatig en frequent iets van je vorderingen
laat horen (lezen). Succes met de opleiding.

doorgaan!!!

Leuk om te lezen. Houdt ons op de hoogte van je vorderingen. Slim ook om hier te posten er zitten hier potentiële klanten genoeg :wink:

Lijkt me leuk om te doen…
Veel succes en plezier met de opleiding… En houd ons op de hoogte hoe het eraan toe gaat daar…

Leuk om te horen dat je opleiding is begonnen. Ik hoor dan ook graag hoe het verder gaat. Succecs op school!

Mooi om te horen dat je ook gelijk de handen uit de mouw moet steken.
Het beste gevoel geeft het wanneer je de balans monteert en dat machientje tot leven komt, priceless!

Ha, eindelijk! Je hebt er lang genoeg naar uitgekeken!
Het is idd grappig dat je gelijk al met wat praktijk begint (is tenslotte toch het leukste), je zult zien dat met meer oefening alles een stuk makkelijker wordt: met wat ervaring kun je alle kleine weggeschoten onderdeeltjes steeds sneller terugvinden op de vloer :smiley: :smiley: :smiley:

Nee hoor, geintje: heel leuk om je eerste ervaringen te lezen, hopelijk vind je de tijd om ons op de hoogte te houden van je vorderingen!
Veel plezier met het leren van een mooi vak!

Groet,
Paul

Hoi Ben,

Erg leuk om te lezen hoe je vanaf nul begint. Als je echt passie hebt voor iets, dan is alles te leren. Het heeft gewoon te maken met een keuze maken in je leven en dat vind ik knap. Vaak rennen we maar door en doen we wat we gewend zijn te doen. Zonder ons af te vragen of we wel gelukkig zijn.

Ik zou het dus leuk vinden als je ons blijft informeren wat je allemaal mee maakt. Ik sluit niet uit dat ik ooit dezelfde weg als jou zal bewandelen, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Vr gr Ron

Hallo Ben, hartelijk gefeleciteerd met je “eerste schooldag” ! :smiley:
Ik kan me voorstellen dat je even gespannen was als een ukkie van 6 jaar :wink:

Graag had ik eens een vlieg willen zijn in dat lokaal. Moet echt leuk geweest zijn.
Met hoevelen zitten jullie in zo’n cursus ?

Nou, ge*l is het ZEKER NIET hoor, we kijken vol spanning uit naar aflevering 2 ! (tu)

Wat was het voor caliber waarop je hebt geoefend? Unitas? Eta?

Arjay

Hoi, Arjay,
Het kaliber is een ETA 6497-1 / 17 steens
Groeten, Ben

Beste allemaal, bedankt voor jullie support. Nu ik zoveel leuke reacties heb gekregen ga ik zeker door met het melden van mijn progressie. Ik heb er inderdaad heel lang naar uitgekeken. Op de vraag van Marc kan ik antwoorden dat er 8 studenten zijn, waarvan één vrouw. Ik ben gelukkig niet de oudste. De oudste is 65 en die doet het voor de lol. Er zit er een van 56, ik ben 55, dan nog een van 53 en nog een paar jongens van ongeveer 25 jaar. Ik schrijf aanstaande donderdag weer hoe het is geweest. Ik ga drie dagen in de week naar school. Ik heb overigens een fantastische leeraar die ongeveer alles weet wat er op het gebied van horloges te doen is. Het is ook een vriendelijke zeer goed onderwijsgevende, rustige man. Misschien vind ik dat ook wel omdat hij een streekgenoot van mij is. (Zaanstreek)
Tot donderdag, eerder lukt niet. Met vriendelijke groeten, Ben, die volgende week weer naar de mooiste opleiding gaat die er in Nederland te vinden is.

Ben,

Fantastisch te horen dat je goed gestart bent en dat het je zo bevalt !! :slight_smile: :slight_smile:

We duimen hier allemaal mee en ik hoop op nog heel veel wekelijkse updates waar we waarschijnlijk allemaal nog veel van zullen kunnen leren !! (tu)

Met Vriendelijke Groeten,

Morse;

Hallo Ben,

Eindelijk dan, de eerste dag. Je hebt er zo naar uitgekeken. Dat kon echt niemand op dit forum ontgaan zijn!
Leuk dat er ook meteen naast de theorie een flink portie praktijk bij zit, dat houdt de opleiding echt leuk volgens mij.
Ga zo door en graag hoor ik van jou vorderingen. Ik woon in de vlakbij van Amsterdam, dus is een goede, enthousiaste horlogemaker in de buurt nooit weg! Heel stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je.

Groeten, Tom V.

16,5 ligne, dus gelukkig lekker groot allemaal, je krijgt het wel te pakken hoor.

Arjay

Beste Arjay,
Inderdaad is het een groot kaliber, hoewel ik vind dat alles ultra klein is. De leraar heeft ook verteld dat wij op een gegeven ogenblik uurwerken moeten herstellen die net zo groot zijn als de veerton. Gelukkig heb ik de beschikking over hele goede loupen en heel goed gereedschap. Ik heb nog nooit zulke zuivere schroevedraaiers gehad. De kleinste is 0,5 mm.Wat is overigens een Ligne?
Groeten, Ben

Een Ligne is 2,256 mm. heb ik reeds in mijn studiemateriaal gevonden.
Dus je hoeft het niet meer te melden.
Groeten, Ben.