Schroefbare kroon gerepareerd; mijn 1e reparatie

Dit Calvin Klein horloge heb ik al bijna 10 jaar.

Toen voor mijn verjaardag gehad van mijn vrouw en altijd veel plezier van gehad, draagt ook lekker.

Op een gegeven moment (2014 ?) wilde mijn kroon niet meer vast draaien.
Naar de juwelier waar deze toen gekocht is en voor 35 Euro gerepareerd.
Helaas werd het een universele kroon zonder ck logo maar alles functioneerde weer als vanouds alhoewel ik daarna wel flink harder tegen de kroon moest drukken om het vastgedraaid te krijgen.
Later wilde die weer niet meer vast draaien ( 2017 ) en toen werd al gezegd dat het duur zou worden … hoeveel dan ?? … kan wel 40 Euro kosten … natuurlijk economisch total-loss maar voor mij nog steeds de moeite waard.
Na 2 weken bericht van de juwelier … kon helaas niet meer gemaakt worden … huh ??

Eind vorig jaar kwam mijn nieuwe Stowa Flieger binnen dus een betrouwbare (en waterdichte !!) beater als backup was mijn natuurlijk ook wel wat waard.

Gelukkig hou ik zelf ook wel van een uitdaging dus paar maanden geleden wat gereedschap via Aliexpress besteld … was nog geen 20 USD kwijt.

Het horloge open gemaakt … het bekende ETA quartz uurwerk:

Meteen een goede gelegenheid om alle delen weer eens een sopje te geven en schoon te borstelen.
Normaal doe ik het horloge onder de lauwe kraan, beetje zeep en een nagelborstel maar omdat de kroon niet meer dicht was, was het al weer lang geleden.

Het middelste onderdeeltje op de 2e foto zat dus vast in de kroon en niet meer vast aan de kast.
Ik weet niet hoe het toen vast gezet is … alleen geklemd of doen ze er meer mee ?

Zo hoor het in de kast te zitten:

Gelukkig hebben we nog lijm :grin:

Even vastklemmen en op druk houden, altijd handig een bankschroef voor dit soort delicate klusjes :+1:

De kast ligt nog na te drogen, deze had ook een sopje gehad en zat nog vocht tussen de chapter ring en het glas.

Nu nog afwachten hoe het zich houdt maar het gelul dat het niet te repareren was, is dus onzin :confused:

Ik hou jullie op de hoogte :grinning:

16 likes

Wow het echte horlogemakerswerk, lijm + bankschroef.
Nu nog een hamer erbij :roll_eyes:

5 likes

Ik ben al blij dat ik met zulke primitieve middelen een horloge wat eigenlijk geen waarde meer heeft toch een 2e leven kan geven en het voldoet voor wat het moet doen :grin:

2 likes

Fraai gezicht zo in de bankschroef. :smile:
Toch goed bezig. :+1:

Voor een Calvin Klein kan dit wel hoor @vouwfietser :wink:
Ik denk Oystein het niet gaat doen met de gouden Patek van Opa.
Wel extra lang wachten met in elkaar schroeven, die secondelijm laat erg nare aanslag achter, b.v. op de binnenkant van het glas. Zit nog een nette ETA quartz in trouwens.

1 like

leuk uitgelegd. ik zou afscherming gebruiken en lijmtangetje. maar leuk om te zien hoe het gelukt is!

+1 :scream: en op de dial ook…

De oplettende kijker heeft wellicht gezien dat ik in de bankschroef zo’n zachte bek heb gebruikt aan de kant waar die op de kast klemt, zie rode geribbelde rubber.
Zodoende hou ik de druk op de kast beperkt en ben niet bang voor vervorming. Ik ben niet zo dom om de bankschroef dan nog een slag extra te geven :wink:
Het was wel de makkelijkste manier om de insert mooi strak in de kast te houden voor het drogen van de lijm :slight_smile:

Oh ja, de aanslag heb ik geen last van, ik had alleen op het tapse deel buitenop de insert met een tandenstoker klein beetje lijm gedaan dus binnen in de kast zal er amper lijm(resten) voorkomen.
Ook het gat in de kast is getrapt kleiner naar binnen toe.

Gefeliciteerd met je eerste knutsel praktijken… Ik ben zelf van plan om m’n dierbare 5je nieuw leven in te blazen. Wilde eerst 'n topic starten daarover om aan 'n forumlid hulp te vragen. Maar wil het toch eens zelf proberen om er een nieuw uurwerkje in te hangen. :grimacing:

Gefeliciteerd met het resultaat.

Daarom heb je eigenlijk geen lijm nodig. Persen van de tube zou voldoende moeten zijn.
Een tikje met een hamertje (kast zonder uurwerk) werkt ook wel.

Wat men eigenlijk wil zeggen:
Goed gedaan :+1:

1 like

Zo op de foto’s zou je denken: dat doe ik ook wel even. Inmiddels weet ik beter, en dat mijn talenten op andere gebieden liggen :wink:

Heeft overigens al wat mislukte projecten opgeleverdom tot dit zelfinzicht te komen.

Ik vind het dus knap hoe je dit hebt gerepareerd.

1 like

Buiten de gebaande paden je ding doen met vaak verrassende resultaten, goed gedaan!

1 like

Klasse!!

Erg leuk! Lekker beunen en met leuk resultaat

groene loctite was een beter idee geweest denk ik :wink:

2 likes

Loctite ? Dan krijg ik mij kroon nooit meer los gedraaid …

hangt er van af welke loctite er gebruikt wordt :wink: