Hobbymatig sleutelen aan horloges

Welke maat schroevendraaier zijn handig om mee te beginnen?

Zadkine geeft avond cursussen voor basiskennis (en verdieping in bv Chrono’s) bij hun vakschool in Schoonhoven. Dit heb ik destijds ook gedaan.
Verder veel doen, begin met zakhorloges en ga niet gelijk aan ingewikkelde complicaties beginnen.

Schroevendraaiers; Bergeon. Ga geen goedkope Ali troep kopen
Olie: Moebius (iig 9010, HP-1300)
Crystal press: In China kun je goede vinden voor weinig
Idem voor case openers
Spiraaltangen: Koop een goed merk! Horotec, dumont…
Timegrapher (Weishi - china)
Werkmatje (Bergeon)
Doosjes voor onderdelen
Oliegevers: Bergeon
Vintage schoonmaak machine proberen op de kop te tikken (Elma). Idealiter, anders met het handje
Uurwerkhoudertjes: Bergeon
Loupes (of Stereo versterking dmv bril)
etc.

Mocht je trainingen gaan volgen in Schoohoven; dan moet je een basiskit aanschaffen. Dit kan met korting bij Bijou moderne. Hier zit gelijk alles in wat je nodig hebt om een basiskaliber van ETA te servicen.

Succes!

Gr,
Floris
www.strakoptijd.nl

3 likes

Vergeet niet een goede lamp en werktafel op de goede hoogte ( liefst verstelbaar)
De goedkoopste dingen, sateprikker, rubber mat, plasticfolie, wasbenzine, eierdopjes zijn in het begin erg nuttig. Grof geld uitgeven kan altijd nog als je de prioriteiten kunt doorzien!
Ik werk al 4 jaar met twee sterke leesbrillen van de kringloop over elkaar heen. Vind ik fijn werken…

5 likes

O ja, en bij de firma ’ van de Gevel’ Zellerstraat Tilburg ( groothandel, maar particulieren kunnen er ook terecht)
kun je alles krijgen, inclusief advies.
Voor bijvoorbeeld goede pincet, uurwerk houdertje en schroevendraaiers. Dat zijn de dingen die zeker niet te goedkoop kunnen zijn…

1 like

Kun je mij ook adviseren welke maat schroevendraaiers ik moet aanschaffen?

Ik merk dat ik het knutselen aan horloges ook wel interessant vindt (denk ik :sweat_smile:).

Ik zit ook een beetje in dezelfde fase als @Lexx en heb ook wel bedacht dat het de moeite waard is om te leren sleutelen met donor uurwerken van Marktplaats / Rikketik / Kringloop of de ST36.

Ik heb al een keer mijn Calvin Klein uit elkaar gehaald wat ik best al heel wat vond:
Schroefbare kroon gerepareerd; mijn 1e reparatie - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Toen heb ik het horloge weg gelegd omdat het alsnog niet liep.
Toevallig 2 weken geleden weer eens gekeken en bleek dat de uurwijzer achter een uurmarker blijft hangen omdat de wijzerplaat los ligt en niet strak op het uurwerk zit.

Ook dan kom je op een punt dat je het wat beter wilt doen en dan kom je ook uit op het kopen van extra gereedschap.
Eén ding wat ik altijd lees … koop kwalitatief goede schroevendraaiers !!

Zodoende een set Horotec van 0,8 - 1,6 mm gekocht voor maar 6 tientjes op Amazon maar de rest toch via AliExpress om te proberen.

Zo heb ik ook nog mijn Wolbrook horloge (uit de eerste Kickstarter serie uit 2019) waarvan de wijzers niet goed uitgelijnd staan. Om de uurwijzer perfect op een uurmarkering te hebben staat mijn minutenwijzer ca. 7 minuten te ver … dat kan mijn OCD ook slecht hebben.

Mijn volgende project wordt dan ook de wijzers opnieuw uitlijnen en batterij vervangen want die is ook leeg.
Heb zodoende ook meteen een paar o-ringen mee besteld want had de maat wel al een keer opgevraagde bij Wolbrook.

Tevens wil ik op de Wolbrook ook een andere seconden wijzer monteren want vind de originele donker rode niet zo heel mooi. Vandaar ook een compleet wijzersetje met de andere tools mee besteld:

2 likes

Bergeon 30081.S9
of

Bergeon 5970

Kijk vooral op https://www.cousinsuk.com/

1 like

Wat is jouw mening over deze set?

@Lexx

Is deze vraag voor mij of voor @Fl0ris bedoeld ?

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee want ligt nog sinds gisteren bij het afhaalpunt dus heb ze pas morgen in mijn handen maar dan moet ik eerst nog wachten tot al het Ail spul ook binnen is.
Let er bij de Horotec sets op dat je kunt kiezen uit meerdere opties en kies dan wel de set die goed bij je past.
Per set zitten er andere maten in maar een bereik van 0,8 tot 1,6 mm is vrij gangbaar en je kunt altijd nog los aan de onderkant de 0,6 mm erbij kopen of aan de bovenkant 2,0 of groter.
Maar ik heb al een precisie set van Wera waar de grotere maten ook al in zitten.

Ik heb de D versie besteld:

KD89 is een Franse groothandel in horloge materialen en gereedschappen van ook de bekende Zwitserse merken en ze zijn scherp geprijsd.

De MSA01.020 is een originele Horotec set.

1 like

Dus via kd89 op Amazon kan je veilig kopen en geen namaak?

Ik zit even met het volgende. Ik sta op het punt om wat spulletjes aan te schaffen om een st3600 uit elkaar en weer in elkaar te zetten. Ik investeer nu in de betere merken, maar wil geen overbodige spullen voor nu aanschaffen. Misschien vind ik het helemaal niets.

Hoe kijken jullie voor deze fase naar gereedschap om de wijzers terug te zetten? Moet ik daar nu in investeren of kan het ook zonder voor nu

KD89 is ooit begonnen door opa als horloge reparateur welke daarbij ook in gereedschappen is gaan handelen, de kleinzoon runt het nu.
Zie KD89 Ons verhaal
Gebruikt de functie “pagina vertalen” om het te kunnen lezen tenzij je Frans spreekt :wink:

Ze gebruiken meerdere websites maar komt wij wel realistisch over.
Deze website is ook van hun: Kalyane Diffusion 89 - KD89 Group - FRANKRIJK en vd91.fr welke linkt naar La Boutique pour vos Fournitures et Outils Professionnels pour Horlogerie - Vénus Diffusion

Ik heb net de schroevendraaiers opgehaald en zijn gewoon de originele Horotec.

Pakketjes netjes gesealed:

De schroevendraaiers zitten netjes in een extra kartonnen doosje:

Waar het uiteindelijk om draait:

Je kunt dus prima via KD89 bestellen … ook als je hier op het forum de zoekfunctie gebruikt op KD89 krijg je ook anderen die er originele spullen hebben gekocht.

Om je wijzers terug te plaatsen kun je zo’n wijzerpusher kopen, via mijn AliExpress bestelling zit deze er ook nog bij … is nu ergens nog onderweg naar NL.

Voor die paar Euro kun je wel proberen … dit is een metalen versie want er zijn op Ali ook plastic exemplaren dus let goed op de verdere omschrijving.

2 likes

Ik zou het zelf bij Cousins kopen.
Ondanks dat het in UK zit, stuk goedkoper.
Account is zo aangemaakt en shipping gaat snel

1 like

Zo’n ding hen je echt niet nodig. Gewoon simpele hand pushers volstaan, zoals:

https://www.amazon.nl/-/en/Stainless-Pusher-Assembly-Repair-Watchmaker/dp/B08PDBGV3Y

2 likes

Zit je tegenwoording met leveringen uit UK niet met BTW en inklaringskosten bij invoer ?

Of kunnen zijnook vanuit een EU locatie leveren ?

Als ik dezelfde Horotec schroevendraaiers kies kom ik bij Cousins op 34,95 GBP = ca. 41 Euro + BTW = ca. 50 Euro.
Inklaringskosten zijn ook al snel 15 Euro ?

Ik heb er nu 59,99 Euro voor betaald via Amazon.

Wellicht als je meerdere zaken tegelijk bestelt dat het dan nog wel goedkoper is maar anders win je er amper mee.

Voordeel van Cousins is wel dat je er zowat alles kunt kopen :+1:

1 like

Wat adviseer je voor de wijzers te verwijderen? Ali express of toch een A-merk

Het meest gehoorde advies is toch zorg dat je wel goede schroevendraaiers en als het kan goede pincetten koopt maar veel tooltjes kun je eerst proberen via Ali om te kijken of horloge knutselen wat voor je is.

Als je het leuk vindt om te doen en je gaat er meer mee aan de slag koop dan pas de duurdere merken dan dat je nu meteen een paar honderd Euro investeert en dan straks alles ongebruikt in een la blijft liggen.

Ik heb nu voor nog geen 100 Euro al een leuke startset bij elkaar gezocht.

In mijn Ali lijstje in mijn 1e reactie hierboven zie je 2 blauwe wijzer afnemers voor 2,18 Euro … om mee te proberen prima (hoop ik) als je maar wel je wijzerplaat beschermt en die heb ik natuurlijk ook mee besteld :wink:

1 like

@Lexx

Als je eenmaal je boodschappenlijstje klaar hebt ben ik (en wellicht anderen ?) benieuwd wat jouw startset wordt.

Soms zie je dan gereedschap voorbij komen waar je zelf dan nog niet aan gedacht had of een andere of goedkopere variant die net zo goed blijkt te zijn.

Zo kunnen we van elkaar leren hoe een goede / complete startset eruit kan zien zonder dat je meteen je spaarrekening leeg hoeft te trekken :sweat_smile:

2 likes

Ik tipte ook een Bergeon set :wink: Hierin zitten namelijk alle maten die je doorgaans nodig hebt, incl. een fijne houder.

Cousins berekent alles al vooraf, dus achteraf geen extra Douane of BTW kosten. Ik bestel altijd meer in 1x, met name onderdelen, glas, etc. Ze zijn echt onder de streep het goedkoopst. Ook na Brexit.

2 likes

Tenzij je een te grote bestelling doet dacht ik. Boven de 125€ ofzo gaat het wel via de douane route.

1 like