Maar ik geef toe, technische info over het aantal seals in de kroon en tube zijn lastig te vinden.
Tudor gebruikt bijv. een twinlock mechanisme tegenover een triplock op de Rolex Submariner.
Ik was al bang dat het deze kant uit zou gaan. Blijkbaar helpt het niet als je aangeeft dat je specifiek op zoek bent naar echte informatie.
Vind ik jammer. Gaat m.i. ten koste van de relevantie van het forum.
Ik zou in het denken over waterdichtheid onderscheid willen maken tussen de druk waartegen het horloge bestand moet zijn en de betrouwbaarheid van de waterdichtheid.
De druk interesseert niemand. Of een horloge nu 60 meter waterdicht is of 1200 meter, je kunt met beide zo diep duiken als mogelijk is, en beide kunnen gaan lekken in het zwembad.
Ik kom zelf niet dieper dan 4 meter (0,4 bar) en toch maak ik mij zorgen over een horloge met een 6 bar rating. Waarom is dat?
Helpt dit @RLC?
Ja, Patrick inderdaad wel
Kijk en dat begrijp ik niet.
Je geeft aan dat je eigenlijk echt wil weten of je veilig kan zwemmen met je IWC horloge. Dan maakt het toch geen bal uit wat voor en hoeveel rubbertjes IWC gebruikt. Je wilt gewoon weten waarop het horloge getest is en dus bestand is.
Dan moet je niet alleen kijken naar de rubbertjes in de kroon, maar ook naar de seals van het crystal en de caseback.
De druktest geeft een indicatie van wat het horloge zou moeten kunnen weerstaan. Dat is de kracht die de rubbers kunnen hebben voordat deze falen, dat kan dus die van de kroon, caseback of het crystal zijn.
Je kan vraagstelling zo technisch maken als je zou willen het zal geen verschil maken in de uitkomst.
Ik ga ervan uit dat de seals van de kroon de enige zijn die gaan lekken. De bodem en het glas zijn statisch en de kans dat die gaan lekken bij het zwemmen lijkt mij nihil.
De kroon daarentegen wordt regelmatig gebruikt, gedraaid en getordeerd. De seals zullen slijten. Daarbij vermoed ik dat axiale seals, zoals vaak gebruikt bij kronen, minder betrouwbaar zijn.
Ik ben geen deskundige. Ik heb een mening en daar zal niet iedereen het mee eens zijn. No problemo. Dat hoeft ook niet.
Ik hoop alleen wat te weten te komen over hoe een specifiek horloge in elkaar zit.
Je mening is niet gestoeld op enige vorm van kennis blijkt wel.
Wist je dat diepte onder water gepaard gaat met druk? Dus je kunt waterdichtheid en druk niet los van elkaar zien…
Dat is de vraag. Wat ik jammer vind, Ralph, is dat jij dan werkelijk niets hebt gedaan om daar verandering in te brengen.
1ste reactie op TS:
Begrijpend lezen is moeilijk.
En de toren van Pisa staat ook nog steeds scheef, foei toch!
Ik twijfel er niet aan dat RLC prima kan lezen. Waar die behoefte vandaan komt om, desondanks, toch te willen reageren, wetende dat je werkelijk niets relevants bij te dragen hebt, is mij een raadsel.
Hij is echter niet de enige hier, en eigenlijk moet ik het mijzelf kwalijk nemen. Ik was naief. Er zijn er mij hier toch iets teveel mensen bij wie het niet om horloges gaat maar om de aandacht die ze krijgen.
Ok, @RLC drukt zich af en toe wat onhandig uit maar bedoelt het volgens mij wel goed.
@TheWornWatch heeft m.i. je vraag beantwoord, of toch niet?
uhm, hij verkondigt onzin over de 60m water resistance.
Ik heb de vorige versie gehad (de 325501) en dat was m’n meest mishandelde horloge ooit. Snorkelen, jacuzzi en liters desinfectiemiddel, allemaal geen enkel probleem. Lekker dragen die IWC, daar is hij voor gemaakt!
Ps. Grapje werkt ook in NL… waterdicht antwoord / druk niet aan. Maar moet ook aan mijn internationale volgers denken natuurlijk
Een forum is natuurlijk boven alles een sociaal platform. Lekker kletsen over horloges en horloge-lifestyle. Is natuurlijk ook leuk.
De vraag die ik stelde ging uitsluitend over de seals in de kroon van de IWC Mark XVIII. Helaas lijkt niemand hier daar informatie over te hebben. Ik kreeg via PM een tip dat @horloge24 dit waarschijnlijk wel weet. André, als je info hebt hierover, hoor ik dat graag!
Uiteindelijk wil je toch een Rolex…
Heb met de Mark XVIII kroon nog geen ervaring. Dit is een ander bestelnummer dan die van de voorganger. Daarom de nieuwe maar besteld, zal binnen een jaar toch wel een keer voorkomen. Wil dan nu ook zeker weten of er een extra pakking onderin de kroon zit. Wel zit er een geharde schroefdraad in de kroon.
Er zit een verwisselbare o-ring in de kroon die gemaakt is van NBR Elasto. Deze pakking wordt iets aangedrukt bij het vastschroeven op de tube. De tube heeft vlak voor de kast een schuin vlakje dat breeder is dan de rest. Hierdoor krijg je dus een extra afdichting.
De punt van de oliegever duidt het schuin oplopende vlak aan dat als extra afdichting bij vast gedraaide kroon functioneert.
Erg duidelijk!!
@Hardlex Duidelijk antwoord van Horloge24.
Nu ben ik wel benieuwd naar de berekening hoe diep je nu kan met het horloge?
En wordt het dan 4m tot de bodem van het zwembad, of gaat de wildwaterbaan, glijbaan en jacuzzi ook nog?