“mijn” horlogemaker kan tm 100 m testen, doet ie gratis voor me. Geen noodzaak zelf een tester te kopen dus.
Leuk om te hebben joh. Ook omdat ik de schurft heb aan de juwelier in mijn dorp, Emmen me te ver rijden is voor “even een druktestje”. Ik zou m’n horloges zelf jaarlijks controleren, nu schiet het er wel eens bij in.
Altijd leuk om te hebben.
Ik heb trouwens ook een Suunto.
Bij duiken sowieso duikcomputer.
Daarnaast gewoonlijk wel een duikhorloge.
De SMP heeft lang dienst gedaan. Ik heb ook een TAG S/EL automaat gebruikt. Een Seiko 6309 en een 6105 (uiteraard geserviced en voorzien van nieuwe pakkingen en getest). Laatste x droeg ik de Halios die ik een paar jaar terug kocht.
Grappig, net zo’n ding ontvangen. Wel met GMT bezel, ook al is hij unidirectioneel. Al een tijd willen proberen, sinds 2017, toen ik de eerste Halios probeerde die ome Candy had gescoord. Een Seaforth I als ik het me goed herinner.
Ik heb een Seaforth met saffieren duikbezel.
Bevalt me uitstekend.
Ik was al een paar jaar aan het loeren naar een Seaforth met baby-blauwe wijzerplaat en stalen bezel, maar het is een donkerblauwe geworden, of, nou ja, ik vind 'm eigenlijk meer donker teal.
Hoe dan ook, je moet pakken wat je krijgen kunt, want Seaforth’s groeien niet aan bomen.
Dan had je een duikcomputer bij je gehad.
Ik heb m zelf nieuw gekocht
Die baby blue is idd prachtig, ik heb getwijfeld tussen die 2
Ik krijg ontzettend de pest in als de backup t begeeft.
Die had je dan ook in niet-mission critical omstandigheden moeten testen. In bad of zo.
Ik ken ze niet, welke testers zijn dat ??
Niet dat panerai het claimt. Maar was mij opgevallen met een promotiefilmpje van hun dat alle horloges met de vergrendeling open op waterdichtheid worden getest.
Dat zullen ze niet doen als ze zo lek als een mandje zijn. Althans,… het blijven italianen.
Dan was die ook stuk geweest.
En had je de duik moeten afronden op gevoel en jaren lange ervaring.
De “test” was in anderhalve meter zeewater.
Blub.
Ook te vinden op Amazon, en ga zo maar door. Goedkoper dan Bergeon, uiteraard niet het meest verheffende spul, maar functioneel genoeg.
Ik heb die dingen nooit helemaal gesnapt.
Je doet er water in, doet je horloge in het water, zet er druk op en als de seals niet goed zijn dan komt er water in het horloge ??
Yeey, ik weet nu dat de WR van mijn Patek Philippe 40m is ipv de geadverteerde 60m !! Nu alleen even het water uit het horloge laten halen ??
Is bij Rolex ook voorgeschreven, testen met opengedraaide kroon
Nee,
Test 1: Je hangt je horloge boven het water aan het haakje. Dan breng je 'm op druk, wacht een minuut, en laat je de druk er langzaam af lopen. Als het glas blijft zitten kun je door naar test 2.
Test 2: Je brengt de kamer weer op druk terwijl het horloge boven het water hangt. Je wacht een minuut. Je laat het horloge in het water zakken. Komt er ergens een stroom bubbels vrij, trek dan het horloge uit het water, je hebt een lek.
Geen bubbels? geen lek.
In bovenstaande ontbreekt een cruciaal iets: Na onderdompelen de druk langzaam verlagen, anders krijg je nooit luchtbellen! De druk bij een lek horloge is in het horloge inamelijk gelijk aan de luchtdruk boven het water.
Dank voor de aanvulling… Dat was ik inderdaad vergeten te noemen. Anders kun je tot sint juttemis zitten wachten op bubbels.