Schroevendraaiers en Loctite (kennisartikel)

Leuk en interessant om te lezen. Zo zijn we weer wat wijzer en help je de mede horloge liefhebber.

1 like

bijzonder leerzaam artikel !

1 like

Bison lockbond werkt ook prima.

1 like

Mijn beste,

Bedankt voor deze uitgebreide, heldere informatie!!
Zéér goed!!
Gelijk bij mijn favorieten geplaatst!!
Je weet maar nooit.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooie post. Zo beklijft het wel :sunglasses:

1 like

… en WD-40, Duct tape en tie wraps!
Heb je dat allemaal in huis, kan je helemaal niks meer overkomen. :sunglasses:

Mooi artikel @Petteflet. Dank je wel.
Ik heb een soortgelijke hollow-ground schroevendraaier in gebruik van het merk BULLONGÈ, als op onderstaande foto. Komt met 4 verschillende wisselbare bladen (1.2, 1.4, 1.6, 1.8mm). Fijne schroevendraaier!

615INJQesJL.AC_SY355

Ik heb ook nog een flesje Loctite van Sinn, dus daar ben ik ook in voorzien. Geen idee welk nummer/type het is maar het zal wel goed zijn want Sinn stuurt het met de banden mee.

9 likes

Leuk en leerzaam om te lezen. Dank.

1 like

Tnx voor de uiteenzetting, heb je een link voor de beco Technic?

1 like

Dankjewel voor het toevertrouwen van jouw ervaringen in deze post.
Scheelt een ander een hoop uitzoekwerk, incl. bijkomend leergeld :wink:
En fijn met die foto’s erbij :+1:. Echt top!

1 like

Bedankt voor dit informatief topic. :+1:

1 like

Hierbij de links naar de schroevendraaiers en Loctite. Nu staat er op de website BULLONGÈ maar ik heb Beco geleverd gekregen. Ik heb er verder niet naar gevraagd omdat dit ook voldoet.

T-fit schroevendraaiers, set 1.2 , 1.4 en 1.6
https://www.watch-tools.de/3-uhrmacherschraubendreher-mit-t-schliff-klingen-swiss-made.php

Plastic blokje
https://www.watch-tools.de/bracelet-block.php

Loctite 243
https://www.watch-tools.de/loctite-threadlocker-243-super.php

Loctite 222

Je kan overigens ook losse blades bestellen. Dat scheelt aanzienlijk! Maar ik weet niet of die ook in een standaard Bergeon houder passen.

https://www.watch-tools.de/1-4mm-ersatzklinge-t-schliff-fuer-ergo-schraubendreher.php

5 likes

Fijn dit “stukje” naslagwerk. Gelukkig had je me al eerder getipt via een PM. Waardoor ik de set heb aangeschaft. Alle lokale dealers zijn er blij mee. Ik kwam regelmatig langs om een bandje te verstellen. Nu heb ik alles heerlijk in eigen beheer. Helaas is de 1.2 mm wel gebroken… (iets met vast is vast).

2 likes

Goed verhaal wat ik ‘door de tijd’ ook al ben gaan doen :+1:t2: de T-fit heb ik een tijdje geleden ook al aangeschaft, werkt top :blush:

1 like

Bedankt voor deze info!

1 like

Tip - wellicht kort de soldeerbout erop om los te draaien wanneer loctite gebruikt is.

Omdat het de minste van 2 kwaden is. Bij een kritieke schroefverbinding denk ik niet dat je snel Loctite zal vinden.
Dat vind ik ook bij horlogebanden maar daarbij gaat het om zulk fijn schroefdraad dat je misschien niet om een threadlocker heen kan. Bij banden komt het er eerder op neer dat je de schroef vastlijmt ipv te kunnen vertrouwen op voldoende voorspanning in de schroef. Bij RVS toepassingen wordt overigens gebruik van een applicator geadviseerd, ik weet niet of dat vanwege droging of uiteindelijke sterkte is.

Denk eraan om ook het schroefgat schoon te maken, vooral als je niet weet hoe vaak het gaatje gebruikt is :wink:

Los van de kritische noten trouwens wel een interessante bijdrage hoor!

3 likes

Dit is inderdaad belangrijk, vooral vetvrij want Loctite werkt niet op een vet oppervlak. Ontvetten met aceton is mijn advies en als het snel en zeker vaker moet dan is een activator [ Loctite 7649 ] een oplossing. Dit versneld het uithardingsproces. Eigenlijk is het een proces dat door ontbreken van zuurstof ontstaat, het borgmiddel is een anaerobe lijm.

3 likes

Jawel hoor. Bij sommige machines juist dan.

2 likes

Bedankt voor dit informatieve topic :ok_hand: :+1:

Zojuist de T-fit set schroevendraaiers en het blokje besteld bij watch-tools.de.

1 like

Ik heb wel het gevoel dat hij je lokt met een Bergeon set maar de “abusievelijk” de goedkopere Beko uitlevert,of is die dezelfde prijs of duurder?