Ik denk ook niet dat dat wat uitmaakt. Omdat de schroeven toch ‘vast’ zitten harden ze vanzelf wel uit, met of zonder beweging.
Ik merkte wel dat de schakels de eerste twee dagen wat stroef zaten, maar na even dragen ‘breek’ je de loctite op die plekken vanzelf, wat natuurlijk prima is. Daarom is het ook belangrijk de loctite in het schroefgaatje te doen en niet op de schroef zelf. Want anders zit de loctite door heel de schakel heen en krijg je een hele stroeve band.
Dit klopt niet altijd, bij blinde gaten is het inderdaad goed om een gecontroleerde druppel in het gat te doen maar de hoeveelheid Loctite moet niet te groot zijn. Een “zwembad” ontstaat gemakkelijk en als het tussen de draaibare schakels trekt dan krijg je wel een erg stugge band.
Vooral bij edelmetalen schroeven niet een te zwaar borgmiddel gebruiken. Beter de kop van de schroef extra iets Loctite geven dan de hele draad overvol laten vloeien en hierdoor een verbinding creëren die bijna niet meer los te krijgen is.
Helaas is de eerste keer zelf klussen aan een band nog geen doorslaand succes. Mijn oyster band was na 1,5 dag niet dragen extreem stug geworden - twee schakels leken wel een.
Toen ik de boel (met moeite) open had bleek dit te zitten in het deel waar de pin door de link steekt (rechts foto beneden). Ik kreeg de pin er bijna niet uit omdat hij hier klem zat.
Nu heb ik vorige keer ook niet schoongemaakt met aceton, dat ga ik nu wel doen. Maar zijn er tips om dit deel schoon te maken, want een saté prikker past er niet door. Ik dacht er zelf al aan om wat aceton erdoorheen te “duwen” met behulp van de pin zelf. Maar weet niet of het schadelijk is als er wat aceton achterblijft. Of vervliegt dit?
Ultrasoon gebruiken?
Aceton is met 10 minuten vervlogen, dus gehele schakel onderdompelen is geen punt. Niet met de vingers in de aceton gaan! Blijft een chemisch goedje dat door je huid dringt. Aceton NIET in een ultrasoon gebruiken.
Gebruik een oliegever die horlogemakers ook gebruiken om de Loctite aan te brengen. De blauwe met een punt van 0,38 mm is hiervoor geschikt. Doe een druppel Loctite op een stukje plastic en breng dan met de schone oliegever de Loctite aan. Deze oliegever NIET voor olie of vet gaan gebruiken omdat anders de Loctite weer vervuild.
Weet iemand wat een ultrasone reiniger met loctite doet als je alleen de band in de ultrasone leg voor een jaarlijkse reiniging. Tast dat de kracht van de loctite aan?
Goede vraag zou ik ook wel willen weten. Ik hou het de gaten
Als de boel verwarmd is, dan zal dat meer doen dan de trillingen.
Kan geen kwaad. Zou wel een heel verhaal erbij kunnen verzinnen maar Loctite kan prima tegen een ultrasoon schoonmaak bad
Net een setje gekocht op Amazon maar bij het eerste gebruik kan ik de rotorkloof al niet afdraaien omdat het vijsje te fijn is.
Heb ik me laten schuren of ga ik best met wat schuurpapier aan de slag?
Een horlogemaker heeft van de gangbare schroevendraaiers 2 of 3 stuks met verschillende blad / punt dikte.
Neem een wetsteen en maak de punt iets dunner
Weet er iemand een fysieke winkel waar je de schroevendraaiers en bandentooltjes kunt kopen?
Mooi artikel. Heb ze ook besteld!
Bedankt voor het delen van deze kennis. Super waardevol!