Sinds ongeveer een maand ben ik bezig met een online cursus (TZ watchschool). Ik heb daarbij geoefend op een chinese Unitas 6498 replica (vrij groot dus) en dat ging, met horten en stoten, best redelijk. Binnenkort wil ik aan deel 2 beginnen.
Ondertussen dacht ik voorzichtig even aan een eenvoudig oud horloge te klussen om nog even extra te oefenen, maar het valt me vies tegen om die uit elkaar te schroeven. De sleufjes in de schroeven zijn veelal te smal en/of te oppervlakkig waardoor ik er niet in kom of in elk geval geen grip krijg. Ze zitten wel vrij stevig vast, maar dat lijkt me iets dat ik wel vaker tegen ga komen.
Toen ik mijn gereedschappen voor de cursus aanschafte heb ik ervoor gekozen om nou niet meteen voor de Bergeon schroevendraaierset te gaan, maar voor een iets goedkoper setje (wel nog steeds een euro of 60). Ik dacht dat dat ook wel zou werken, maar ik kom er nu achter (ook na testen op nog weer een ander uurwerkje) dat dit echt niet gaat werken.
Hebben jullie tips? Moet ik alsnog voor een Bergeon setje gaan, of doe ik gewoon iets niet goed?
De meeste āvoordeligeā schroevendraaiers zijn troep
⦠ze hebben een scheve of bolle punt,
maar er zijn uiteraard ook akelige schroefjes bij,
ik kan me zo voorstellen dat een beetje horloge reparateur
zān schroevendraaiers zelf bijwerkt tot iets bruikbaars.
Wat ik heb gedaan is een caroussel set gekocht van A*F Swiss. Best al wel een redelijk setje. Daarvan heb ik de meest gebruikte maten inmiddels al voorzien van gehard stalen bitjes van Bergeon. Ik denk dat je met deze optie goedkoper uit bent dan wanneer je een complete Bergeon set koopt, maar in principe zijn de meest gebruikte maten toch Bergeon. Deze zijn namelijk gewoon uitwisselbaar. Ik werk er heel prettig mee.
Houd je de schroevendraaiers wel in een hoek van 90 graden tov het uurwerk door de wijsvinger erop te leggen en dan tussen de duim middelvinger draaien?
Kan je helaas niet verder helpen met de schroevendraaiers, maar wel bedankt voor de tip voor een zelfstudie cursus. Lijkt me ook erg leuk en wellicht begin ik er zelf ooit aan.
Als je een slijpsteen koopt dan slijp je de schroevendraaiers zo scherp als je wilt afhankelijk van de hoek waarin je ze houdt. Ik heb net als Melvin een A*F Swiss set en die zijn echt prima. Mocht je interesse hebben dan heb ik nog een compleet molentje.
Dank voor jullie antwoorden!
Ik dacht dat het 60 euro was, maar ik blijk toch voor de iets goedkopere optie te zijn gegaan. Ik heb dit setje aangeschaft voor ⬠43,99
Toch maar iets duurder (A*F Swiss of Bergeon (al dan niet met alleen bitjes)) doen of gewoon een slijpsteen met zoān rollertje om hem recht te houden?
Ja, ik probeer hem wel recht te houden, maar ik was bijvoorbeeld bezig met een wijzerplaat los te schroeven (schroefje schuin in een sleufje op de zijkant), van een relatief klein uurwerkje dat ik maar moeilijk kan vasthouden, laat staan dat ik het met wijzerplaat en al in een uurwerkhouder kwijt kan. Frustrerendā¦
Desalniettemin goede tip, want dat zijn van die dingen die bij een online cursus waarschijnlijk te weinig benadrukt worden.
Met een goede techniek zorg je er inderdaad voor dat er zo min mogelijk sleet ontstaat op zowel de schroevendraaiers als de schroeven. Ik heb trouwens dezelfde cursus afgerond en ik vond het toch wel erg leerzaam.
In zoān geval als je beschrijft, pak ik de wijzerplaat tussen duim en wijsvinger (met vingercondooms om) en dan steun ik deze op de zijkant op een kussentje zoals deze. Dan kan je er toch recht op met de schroevendraaier.
Hoe bedoel je tussen duim en wijsvinger? Op de randen zodat hij haaks op je vingers staat of gewoon vol erop?
Als ik dat laatste zou doen ben ik bang dat ik de indexen er per ongeluk afdruk of de verf beschadig, of valt dat wel mee?
Inderdaad op de randen laten steunen en dan kan je tussen duim en wijsvinger vasthouden en ronddraaien zodat je toegang hebt tot de wijzerplaatschroefjes.
Leuk dat de cursus goed bevalt!
Ik heb enige tijd geleden bij Bijou Moderne het huismerk schroevendraaiers gekocht. Deze kosten van 3,30 tot 3,60 EX BTW per stuk.
Deze schroevendraaiers hebben en losse inzet, net zoals sommige Bergeon-schroevendraaiers dit hebben. Mijn gedachte was dat als deze niet bevallen en de inzet gaat stuk koop ik ipv de huismerk inzet een Bergeon-inzet. En het belangrijkste van die hele schroevendraaier is immers de inzet, niet of de schroevendraaier zelf mooi is afgewerkt. Die Bergeon-inzetjes kosten 3,65 EX BTW per 3 stuks.
Echt stom van me. Gisterenavond het uurwerkje rechtop gezet en de schroevendraaier precies goed geplaatst en voilĆ”.
Ik hoefde niet eens kracht te zetten.
Gisterenavond heb ik een bestelling geplaatst bij Cousins. Moest toch al van alles hebben voor deel 2 van de cursus (oliƫn e.d.) en heb toen meteen maar even een partij Bergeon bitjes mee besteld.
Thanks voor alle adviezen!
Stom zou ik het niet willen noemen. Dat zijn van die handigheidjes die je ergens moet lezen of die iemand je moet vertellen. De aanhouder wint en met oefenen word je alleen maar beter
Nee dat is zo, maar het voelde een beetje knullig. Ik zat enorm te hannesen met een plastic zakje (geen vingercondooms in huis), maar het ging desondanks zó makkelijk.
Ik voelde me al een hele baas omdat ik bij de tweede keer oefenen die hele Unitas zonder iets op te hoeven zoeken weer in elkaar kon schroeven, maar dan word je weer ineens geconfronteerd met het feit dat je nog echt een beginneling bent. Maar dat hoort er uiteraard ook bij en dat is het leuke van het hele proces, het vallen en opstaan.
Behalve als ik weer een op mijn knieĆ«n op zoek ben naar dat ene schroefje dat op de grond vielā¦
Tuurlijk, hoort er allemaal bij. Ik denk dat alle hobbyisten en misschien ook wel de proās wel eens moeten zoeken naar een schroefje of een veertje hoewel dat steeds minder wordt met meer ervaring. Doet me denken aan een grapje: where do you find a bad watchmaker? Under his bench.
Ik sta aan het begin van mān opleiding , maar mij werd al wel meteen duidelijk gemaakt dat ik beter een goed setje kon aanschaffen.
Heb nu onderstaande set besteld , en werk er ook mee , en het draait allemaal erg mooi en super fijn in de hand. Je merkt echt een groot verschil tegenover goedkopere setjes.