Schroevendraaiers

Heerlijk toch, ik heb best wat uurwerkjes achter de rug en dan weet je van de meeste onderdelen wel waar ze horen maar je komt ook heel vaak weer iets bijzonders tegen en dat maakt het ook leuk. En ach als er een keer een veertje kwijtraakt dan mag je ook leren om er zelf een te buigen en dan wordt het echt gaaf. Gun jezelf de tijd om de routine te vinden, en accepteer ook dat iets niet meteen in één keer lukt dan komt het helemaal goed.

2 likes

Er gaat niks boven goed gereedschap. Maar als hobbyist die uit nieuwsgierigheid hoe een horloge er van binnen uitziet, ook met een horlogemaker setje v n paar tientjes aan een goedkoop klokje gewerkt. Verschil met jou alleen is dat het klokje ook nieuw was. Misschien dat daardoor onderdelen ook niet zo vast zaten (geroest, uitgedroogd, etc) en het ging er prima mee.

Ik heb naast een serie kwaliteitsbitjes ook een slijpsteen en een speciaal wieltje voor schroevendraaiers gekocht. Heb toen eerst mijn mid-quality schroevendraaiers even aangescherpt (ook om even te testen hoe dat werkt) en dat scheelt al een slok op een borrel.
Wel goed dat ik niet meteen de Bergeons ben gaan slijpen want ik heb er wel ééntje mee verpest, maar daar had ik nog een goedkope reserve van gelukkig.
Maar een geslepen schroevendraaier slipt dus lang niet zoveel. Weer wat geleerd!

1 like

Makkelijk tooltje om je schroevendraaiers scherp te houden/maken… ik heb ook maar een goedkoop setje… maar… ik slijp mijn bits als dat nodig is…

1 like

Ja precies, dat ding heb ik ook. Is daar trouwens een speciale techniek voor? Ik merkte dat, hoewel ik erg mijn best heb gedaan om de bitjes er horizontaal in te plaatsen, de punt na het slijpen soms wat scheef werd.

Dat snap ik niet… met zo’n tooltje krijg je ALTIJD rechte bitjes… of je schroevendraaier zit niet goed vast…
Ik lijn het blad wel altijd goed uit voor ik de schroevendraaier vast zet… zeker met de kleinere maten, anders ben je zo de helft van je punt kwijt…

Vandaag binnen, kost een hoop geld maar heb je ook wat .

Voldoet dit setje voor jou? Ik ben ook op zoek naar wat schroevendraaiers. Niet voor de uurwerken zelf, maar om stalen bandjes in te korten. Dat gaat Tot nu toe met een goedkope Chinese draaier, maar die beschadigt de schroefjes valt me op…

Ik vind op MP ook dit soort spul maar dat is vast ook troep. Horloge Schroevendraaier Reparatieset
http://link.marktplaats.nl/a1037611724

Ik heb deze.
http://www.watch-tool.de/html/screwdriver.php?id=0142ag
Die doen het prima, maar ik heb ze nog wel zelf bijgeslepen omdat ik merkte dat de punten niet scherp genoeg waren voor veel schroefjes. Nu ik dat gedaan heb, heb ik echt véél betere grip op alle schroefjes.
Ik heb niet veel ervaring met andere setjes, naar ik denk dat het hoe dan ook verstandig is om voor gehard stalen schroevendraaiers te gaan. Die blijven niet alleen beter scherp, maar een harde, scherpe en rechte schroevendraaier verpest je schroeven ook minder snel denk ik.

Het voordeel van het setje van @flowert is, dat je er nieuwe stiften in kunt zetten.
Daarbij kun je alsnog voor goede kwaliteit zorgen.
De houder op zich ligt prettig in de vingers.

Met vriendelijke groet,
Inca

Zijn deze gehard? En komen er ook reservebitjes bij? Het scheelt 70E met een bergeon set namelijk.

Volgens mij wel ja. Ik heb overigens, zoals @Inca hierboven al noemt er ook een set Bergeon bitjes bij besteld. De Bergeon bitjes passen er prima in (ik heb ze er zelf nog niet inzitten (wel gepast), maar ik ben ook nog een beetje aan het oefenen dus dat is voor later), dus dat scheelt hoe dan ook geld met een volledige Bergeon set.

Edit: maar misschien kan dat dus ook wel met dat MPsetje waar je naar linkte.

Waar hebt u deze Bergeon set gekocht, zijn dit anti-magnetische?

En wat zijn nu de meest gebruikte schroevendraaiers qua maat? Ik wil graag een aantal Bergeons aanschaffen, maar als ik de 0,6 en 0,5 nooit gebruik is dat natuurlijk ook zonde. Vooral voor banden inkorten…

Slechte ervaringen met de kwaliteit die deze meneer levert. Ook zeer slechte ervaring met de after-sales. Ik ga niet teveel met modder smijten, maar mijd deze verkoper indien mogelijk. En koop gewoon een goede Bergeon-set; de schroevendraaiers zijn de laatste dingen waar je op moet bezuinigen.

Zit er nu veel verschil tussen Bergeon en Horotec? Of is t meer zoals Rolex vs. Patek. Allebei goede merken maar een is de non-plus ultra?

Ik heb laatst iemand gesproken die heeft geïnvesteerd in Horotec schroevendraaiers met kogellagers en was daar zeer over te spreken, ik heb ze zelf even in handen gehad en de kwaliteit is zonder meer top maar ik vond de meerprijs ten op zichte van mijn AF set niet echt verantwoordt.

Deze ervaring heb ik ook.
Geen “swiss made” maar “made in China”

1 like

Yep. “Official Geneva”… Ha! De allerergste Chinese zooi, van die kwaliteit waar ze gewoon echt he-le-maal hun best niet op gedaan hebben.

Ow, daar denkt @revanderpoel heel anders over…professioneel gereedschap dat door duizenden pro’s wordt gebruikt en breken een zeldzaamheid is :thinking:
Ik vind het ook zooi.

1 like