Seagull 1963 betrouwbaarheid ervaringen

De mijne werkt super en is mooi. De chrono doet het goed al vindt ik het wel spannend. Als je de knoppen indrukt voel je wel echt een stevige mechaniek erachter. Niet te vergelijken met een quartz chrono

1 like

Ik heb eentje gekocht op Ali, komt hopelijk volgende week binnen. koste 154 euro voor de versie met saffier.

1 like

Haha, dat leek mij ook eng. Elke keer maar hopen dat de wijzer zichzelf weer in de juiste positie terug zet.

Nee natuurlijk niet. :roll_eyes: Mechanisch probleem fix je niet met de pushers…

De centrale secondentel-wijzer zit te los op de as, ofwel het busje van de wijzer zit los t.o.v. de wijzer zelf, of de nulstel-hamer drukt onvoldoende tegen de nulstel-hartjes.

5 likes

Poljot24 goede ervaringen inderdaad, maar laatste tijd is Julian erg prijzig geworden met zijn horloges.
Zou kijken of deze elders nog te krijgen is voor minder pegels :wink:

1 like

Hoho, het was een vraag hè. Ik ben geen techneut op horloge gebied.
Ik vroeg het, omdat me bijstaat dat ik weleens wijzers op een subdial heb gekalibreerd bij een van m’n horloges. Dat zal dan ongetwijfeld een quartz geweest zijn.

4 likes

Bij een fatsoenlijk kwartshorloge kun je de wijzers inderdaad op nul stellen. Maar die worden dan ook aangedreven met stappenmotoren.
Dat is dan meteen mijn bezwaar tegen de (SII) mecaquartz uurwerken. Wel kwarts (dus een batterij die leeg loopt) maar niet de mogelijkheid om de chronograafwijzer te calibreren.

1 like

Misschien moet je even het service manual van de VK serie checken. Calibratie is mogelijk.

2 likes

Echt waar? Dat is niet wat mij werd verteld!

Ga ik doen … geen dank voor de mogelijke toekomstige aanslag op mijn portemonnee :stuck_out_tongue:

1 like

Lekker ding, geen problemen mee (gehad)

6 likes

leuk topic, ben ook wel benieuwd !

1 like

Denk dat het er sterk van afhangt hoe je je zeemeeuwtje gebruikt.
Een tijd eentje als daily gebruikt, maar dat was geen onverdeeld succes.
Check out


tot en met post #38 voor m’n wel en beetje wee met een zeemeeuw.
Als horloge voor ‘er bij’ zal ze zeker niet misstaan.

just my 2 cents

1 like

Prachtig horloge. Ben er heel blij mee en geen technische klachten.
Het is natuurlijk wel een re issue van een Chinees luchtvaart horloge dat speciaal voor ons (Westerse horlogeliefhebberts) wordt gemaakt.
In China kent niemand dit horloge en is er niet eens te koop. Seagull is in China wel een bekend merk maar maakt voor de Chinese markt juist horloge die er uit zien of ze uit Zwitserland komen.
De betrouwbaarheid van het uurwerk kan ik niet goed beoordelen. Weet wel dat de ST1901 ook in allerlei microbrands gaat en dat de kwaliteit dan soms minder is dan die in de Seagulls zelf gaat.
Nogmaals: ik vind het een prachtige chrono.

1 like

Heb er zelf één 3 jaar gehad en liep perfect. Wel kwam er een index los maar dat kon gerepareerd worden tegen weinig.

Verkocht aan iemand op het forum hier een paar jaar terug.

1 like

De mijne is net binnen!
Reset doet het prima :+1:

5 likes

Bij mechanische uurwerken moet met het heartpiece/de plaatsing van de secondewijzer worden gesteld. Alleen bij quartz-uurwerken kun je die (soms) met de poussoirs (icm het uittrekken van de kroon) bijstellen.

Zeker bij de Seiko 7Axx serie werkt het zo.

Bij mechanische horloges moeten meestal de wijzers worden losgehaald en opnieuw worden geplaatst.

Wijzers verplaatsen en goed terugplaatsen is ook in andere gevallen soms de oplossing.
Recent had @Brava een horloge waarbij de datum op een totaal verkeerd tijdstip plaatshad. Foutje bij service, dat hersteld werd door de wijzers te verwijderen en (na controle) terug te plaatsen op het juiste tijdstip waarop de datum versprong (en dat is dan dus 12 uur).

On topic: ik heb een horloge met dit uurwerk en dat functioneert uitstekend.

3 likes

Ik heb deze sinds 2017/18 weet het niet exact.
Wat wel exact is dat is de nulstelling van de chrono en het exact op de minuten index slaan van de rechter subdial als de chronograaf loopt,ik zie op youtube wel eens dure chronografen die er vrolijk naast tikken.

Ik zou wel de kleinere versie met plexi nemen(38mm dacht ik)

Iemand noemde de kleine kroondiameter,ik vind ‘m juist fors en hij draait lekker op.

2 likes

Volgens mij nog een fractie kleiner maar dat merk je niet.

Ik ben ze met verschillende kronen tegengekomen, soms gesigneerd soms niet

1 like

zie hier bijvoorbeel van de 4 modellen zijn er 3 verschillend.
-De wijzer van de minuten chronograaf
-Bezel van @Mike lijkt scherp en op de dial Zhong Guo
-Dan nog op andere dials een andere tekst.

Da’s bekend, staat ook ergens in het draadje.

Dat andere heb ik nooit zo op gelet eerlijk gezegd