Seagull 1963

Hallo allemaal. Ik ben Andre, ik ben nieuw op dit forum, heb tot nu toe alleen wat losse reacties geplaatst. Ik heb verschillende horloges in mijn verzameling, waaronder een speedmaster, een omega dynamic chronograph, een SKX007 en wat Vostoks. Ik pruts verder graag met seiko’s, loupjes, pincetten en rodico.

In de vele youtube filmpjes die ik kijk en podcasts die ik luister (waaronder de mannen :+1:) komt regelmatig de Seagull 1964 chronograaf voorbij. Voor een normale prijs van ca. 300 euro zou dit echt een uitstekend horloge zijn, “column wheel chonograph” en een kopie van de Venus 175 en nu hij op aliexpress zelfs voor rond de 150 euro gaat dacht ik dat ik me er geen buil aan zou vallen. Dus besteld.

Het ding kwam twee weken geleden binnen en kon mij eerlijk gezegd best bekoren. Ik vind het formaat mooi en de stijl heeft wel iets. Kwaliteit… mja, zeker voor het geld zeer ok. Het doosje was ook wel aardig en de groene nato waar iedereen op spuugt vond ik niet eens zo belabberd.

Later die avond kwam ik te laat op een afspraak omdat het ding was blijven stilstaan. Dat is natuurlijk jammer. Dit herhaalde zich een paar keer (het stil staan. niet het te laat komen). Op de timegrapher gelegd bleek het uurwerk ‘all over the place’.

Dit ding is dus stuk. Dat kan gebeuren maar is wel erg jammer.

De aliexpress verkoper bood al snel aan een nieuwe te zenden maar was over het proces nogal onduidelijk. Even dacht ik dat ik deze kapotte mocht houden en dat vond ik nog wel een aantrekkelijk vooruitzicht. Grote kans op een gebroken pivot van het balance wheel, dus misschien kon ik die wel ergens bestellen voor een spreekwoordelijke 50 cent en dan twee werkende seagulls overhouden voor 150 euro.

Helaas kwam ik er toen achter dan het met de beschikbaarheid van onderdelen voor dit horloge echt niet snor zit. Er is niets verkrijgbaar, naar ik begrijp ook niet voor professionele horlogemakers. Dat gaat op enige termijn heel veel bezitters van dit horloge serieus teleurstellen als het tijd is voor een beurt. (heeft iemand hier meer informatie over?)

Wat ook jammer is is dat de aliexpress seller daarna nogal traag reageerde en uiteindelijk instructies gaf voor terugzenden waar ik niet heel blij van werd (of ik wel even de 30 euro verzendkosten naar China zelf wilde betalen en of ik op het douaneformulier wilde liegen met een waarde van 20 euro, anders zouden zij de zending weigeren). Na lang voet bij stuk houden kreeg ik toch een retouradres in Nederland.

Nu krijg ik geld terug en ik geloof dat ik na bovenstaande (vooral onderdelezenvoorziening) nog niet onmiddellijk geneigd ben een nieuwe te laten komen. Wat vinden jullie?

8 likes

Gezien je ervaring zou ik het mooi bij dit ‘avontuur’ laten :wink:

Heel eerlijk?

Een spotgoedkoop horloge via een spotgoedkoop verkoopkanaal. Beetje naief om dan een top notch klantenservice en wijdverbreid onderdelen en service netwerk te verwachten.

4 likes

Dit type staat beter bekend als de seagull 1963. Ik zou deze zelf alleen van HKed halen die maakt de retro versie die het meeste in de buurt komt van het origineel.

2 likes

Ik vindt het een mooi horloge met een zekere geschiedenis. Het verhaal over de problemen ten tijde van een service beurt heb ik eerder voorbij zien komen en is één van de redenen dat ik hem laat liggen. Heb ooit een Magrette chronograaf gehad met hetzelfde uurwerk en die bleek ook lastig te servicen. Zou mijn vingers er niet aan branden als ik jou was. Gewoon mijn twee centen.

Goedkoop is vaak duurkoop…

Haha, ik ben een sukkel. 1963 inderdaad. Thanks, kan geloof ik niet corrigeren.

1 like

Is de 1963 hier niet net een tikje dichter bij, of heb ik dat nou fout?

Maar goed, het blijven erg toffe dingen.

En wat dat servicen betreft: Als het hele horloge 250 ballen kost, en een service kost 150 ballen… sja… is het dan niet makkelijker om na verloop van tijd een tweede horloge aan te schaffen?

1 like

Done! :wink:

Hier zijn ook mensen die ze al jaren probleemloos hebben. Erg mooi ding, had hem zelf ook en geloof dat ie nog ergens op het forum rondzwerft.

Dat blijft een lastige discussie, van wat ik heb begrepen door vele uren te lezen op F72 van Watchuseek is dat het origineel er meer zo uit zou hebben gezien

2 likes

Je moet ook nooit iets van die website bestellen. Als je het al uit de doos haalt, is het al stuk. Ik vind ook dat je ook niet moet klagen als je daar iets koopt.

Koop liever de imitatie Seagull (d.i. de echte re-issue van de Seagull 304 wordt niet meer door Seagull gemaakt) bij een gerenommeerde verkoper (poljot24.de, hkedwatches.com, etc.) dan krijg je een werkende tenminste. En mocht je onverhoopt problemen hebben, dan bieden ze een goede service.

4 likes

Ik heb nu een paar keer een Seagull 1963 variant gehad (o.a. van HKED), en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Dus inderdaad, via een betrouwbaar kanaal kopen, en niet via Aliexpress of een onbekende eBay verkoper.

Wat servicen betreft; tegen die tijd is het waarschijnlijk economischer om een uurwerkje te transplanteren, als je aan de rest van het horloge gehecht bent.

1 like

Als je zo denkt moet je eigenlijk niet zeuren over slechte service van de leverancier. Waarschijnlijk zijn beide partijen even opportunistisch :wink: (Ik zeg waarschijnlijk omdat ik over de verkoper enige twijfel heb of ik dat zo mag stellen)

Wat @Bernie72 hierboven aangeeft wordt ook gesteld door de moderator van het betreffende WUS subforum: For example: hked’s 304 re-issue, which is based on LiWei’s original 1963, and unlike some other 1963 variants, includes the 304 squadron logo and small rectangular indices, can make a case that is at least as strong.

De beste man staat ook op de foto’s die in het betreffende museum zijn gemaakt :slight_smile:

Ik vond deze foto op WUS;

Two originals at the Tianjin Watch and Clock Collector’s Association private museum.

http://www.rongood.net/amchpr/tianjin_1.htm

Ook nog een leuke foto gevonden van het originele uurwerk uit 1963 (gevoelsmatig ziet dat er een stuk degelijker uit dan het huidig uurwerk):

4 likes

^ Dat bedoelde ik inderdaad, bedankt voor het opzoeken @TimeLapse.

HKed is vaak initiatiefnemer geweest om limited editions te creëren voor WUS en is ook bekend van EMG watches (oa HF LE gedaan) en is door WUS ook op een soort crowdfunded kruistocht gegaan om bovenstaande versie terug te brengen.

De term ‘echt’ blijft erg dubieus in China, vandaar dat ik zelf ook niet ‘echt’ geloof in een ‘echte’ seagull of ‘echte’ Parnis, maar ik geloof wel in Ed; een aardige vent die veel connecties heeft met goede leveranciers in China en veel partners heeft in Europa.

2 likes

Mee eens. Heb er 1 en nog 1 onderweg. Zijn echt top voor 100 euro extra

1 like

Dat is sowieso een goede zaak! :wink:

Maar een Seagull via Ali zou ook niet mijn eerste keuze zijn. De hierboven genoemde alternatieven zijn beter. Overigens heb ik mijn Seagull via WatchUnique gekocht, daar ook prima service gehad.
Precies wat @Koppie zegt, voor 100 euro meer heb je minder gezeik.

In ieder geval succes ermee! Het blijft een leuk horloge! :ok_hand:t3:

1 like

ja inderdaad… Je kan deze ook gewoon bij Poljot24.de bestellen en dan heb je een goed adres met goede service en tja wel iets duurder.
Goedkoop is weer eens duurkoop

1 like

Je kan hem uiteraard ook gewoon hier kopen voor €189,-
https://watchunique.com/product/seagull-1963-solid/?v=796834e7a283

Alles kan, maar of dat slim is, is ook afhankelijk van welke uitvoering je wilt (zie topic hier boven).

En de prijs bij watchunique is mede afhankelijk van caseback en strap opties :wink:

€ 249,- met leren band en doorzichtige caseback