Hallo allemaal. Ik ben Andre, ik ben nieuw op dit forum, heb tot nu toe alleen wat losse reacties geplaatst. Ik heb verschillende horloges in mijn verzameling, waaronder een speedmaster, een omega dynamic chronograph, een SKX007 en wat Vostoks. Ik pruts verder graag met seiko’s, loupjes, pincetten en rodico.
In de vele youtube filmpjes die ik kijk en podcasts die ik luister (waaronder de mannen ) komt regelmatig de Seagull 1964 chronograaf voorbij. Voor een normale prijs van ca. 300 euro zou dit echt een uitstekend horloge zijn, “column wheel chonograph” en een kopie van de Venus 175 en nu hij op aliexpress zelfs voor rond de 150 euro gaat dacht ik dat ik me er geen buil aan zou vallen. Dus besteld.
Het ding kwam twee weken geleden binnen en kon mij eerlijk gezegd best bekoren. Ik vind het formaat mooi en de stijl heeft wel iets. Kwaliteit… mja, zeker voor het geld zeer ok. Het doosje was ook wel aardig en de groene nato waar iedereen op spuugt vond ik niet eens zo belabberd.
Later die avond kwam ik te laat op een afspraak omdat het ding was blijven stilstaan. Dat is natuurlijk jammer. Dit herhaalde zich een paar keer (het stil staan. niet het te laat komen). Op de timegrapher gelegd bleek het uurwerk ‘all over the place’.
Dit ding is dus stuk. Dat kan gebeuren maar is wel erg jammer.
De aliexpress verkoper bood al snel aan een nieuwe te zenden maar was over het proces nogal onduidelijk. Even dacht ik dat ik deze kapotte mocht houden en dat vond ik nog wel een aantrekkelijk vooruitzicht. Grote kans op een gebroken pivot van het balance wheel, dus misschien kon ik die wel ergens bestellen voor een spreekwoordelijke 50 cent en dan twee werkende seagulls overhouden voor 150 euro.
Helaas kwam ik er toen achter dan het met de beschikbaarheid van onderdelen voor dit horloge echt niet snor zit. Er is niets verkrijgbaar, naar ik begrijp ook niet voor professionele horlogemakers. Dat gaat op enige termijn heel veel bezitters van dit horloge serieus teleurstellen als het tijd is voor een beurt. (heeft iemand hier meer informatie over?)
Wat ook jammer is is dat de aliexpress seller daarna nogal traag reageerde en uiteindelijk instructies gaf voor terugzenden waar ik niet heel blij van werd (of ik wel even de 30 euro verzendkosten naar China zelf wilde betalen en of ik op het douaneformulier wilde liegen met een waarde van 20 euro, anders zouden zij de zending weigeren). Na lang voet bij stuk houden kreeg ik toch een retouradres in Nederland.
Nu krijg ik geld terug en ik geloof dat ik na bovenstaande (vooral onderdelezenvoorziening) nog niet onmiddellijk geneigd ben een nieuwe te laten komen. Wat vinden jullie?