Seamaster vs Speedmaster als 1e echte luxury watch

Beste Vrinden van het HF,

Vorige week ben ik langs Schaap&Citroen geweest om de Omega Seamaster 300m en de Omega Speedmaster sapphire sandwich te passen.

Deze heb ik al langere tijd op het oog (met name de Seamaster)
Dit word eigenlijk na vele Seiko’s en G shocks mijn eerste echte “dure” horloge aankoop.

Wil dus ook wel een weloverwogen keuze maken.

De bedoeling is om deze ook gewoon veel te dragen, en wellicht op een dag aan 1 van mijn zoontjes te schenken als herinnering.
Nu zit ik enorm te twijfelen welke van de 2 ik aan moet schaffen, (beide is helaas geen optie momenteel)

Pluspunten van de Seamaster vind ik : Mooie glans, keramiek, wave dial, waterdicht tot 300m, robuuster?, meer bling/aantrekkingskracht?

Nadelen: De bracelet. Het is niet dat ik deze echt afschuwelijk vind, maar echt mooi is deze ook niet te noemen met de non taper. Kwestie van smaak wellicht. De rubberen strap komt er dan ook wel bij.

En dan de Speedmaster…

Voordelen: de nieuwe bracelet wow! ziet er zeer elegant uit! Tapered van 20mm naar 15mm als ik het niet mis heb. De geschiedenis, strapmonster en wat meer tijdloos? De movement bewonderen van de achterkant door het saffierglas.

Nadelen… Tsja ik mis toch een datum (ben ik gewend😁) een wat “saaiere flets dial?” gaat het handmatig opwinden niet vervelen?

Let op dit zijn allemaal persoonlijke voor en nadelen die ik hier benoem, wil niemand tegen het been schoppen :slight_smile:

Nu weet ik dat ik uiteindelijk degene ben die de keuze moet maken.
Maar stiekem ben ik toch benieuwd naar jullie voorkeuren. Ik kijk en twijfel al te lang, moet toch eens een keuze maken.

Sea1

44 likes

ik heb de speedmaster en ben er erg blij mee, maar de seamaster is ook wel erg mooi. en ja, een datum? ik heb er niks mee, en al helemaal niet op een duiker.

oh, en

nee, dat is juist een feestje

8 likes

Speedy, alleen maar omdat ik de HEV niet mooi vind.

3 likes

Het zijn beiden toppers. Ik zou het vooral laten afhangen van de praktische zaken:

Geef je de voorkeur geeft aan een automaat of handwinder? Wil je ermee het zwembad in kunnen springen of niet?

1 like

En de Seamaster Planet Ocean, of is ie te groot ?
Heeft een mooiere band ?

Je ontkomt er dus niet aan uiteindelijk nog een horloge te kopen.

Dus ik zeg nu de SMP halen (want zomer) en als het spaarpotje weer vol is de speedy toevoegen.

Daarna snel uitloggen hier voor het uit de klauwen loopt.

17 likes

Dat kan je ook met de Speedy gewoon doen.

3 likes

Ben bang dat je gelijk hebt! :joy:

1 like

Klopt, Omega garandeert het horloge gewoon zwem waterdicht.

1 like

Ik zat met soortgelijk dilemma, maar dan tussen Tudor BB58 en de Speedmaster. Ik ben eerst voor de duiker gegaan omwille van automaat en waterdichtheid, omdat ik mijn horloges in zoveel mogelijk situaties wil kunnen dragen.

Overigens beide toppers, dus gwn doen wat voor jou het beste lijkt en diegene kiezen die jou het meeste ligt.

2 likes

Ik bevond me in exact dezelfde situatie als jij. Maar dan ook exact.

Ik heb toen voor de Seamaster gekozen, terwijl de vibe van de Speedy me veel beter aanstond. Ik dacht alleen dat handopwind niks voor mij zou zijn.

Ik had het fout.

De Seamaster is me echt geweldig goed bevallen, maar de stalen band en de helium escape valve gingen me steeds meer tegenstaan. Hij ging op rubber om het iets beter te maken.

Op een gegeven moment de Seamaster verkocht en een 1861 Speedy gekocht. Handopwind is juist gaaf! Je bent juist met je hobby bezig als je hem lekker even opwindt, heerlijk! Speedmaster is voor mij misschien wel het beste horloge wat er is. Ben inmiddels 2 versies verder (nu een 1990 tritium exemplaar) en wil nooit meer anders.

De Omega Speedmaster Moonwatch. The best watch in the history of the world of hoe onze forum-darling het ook weer zei

26 likes

Ik vind een seamaster top in de zomer, maar een speedmaster kan je echt altijd dragen (tenzij je wil duiken natuurlijk…)

dus +1 voor de speedmaster.

• dial is zeker niet ‘saai’ hoor.
  • handmatig opwinden is geen marathon lopen, het is een kleine moeite… het geeft je ook telkens een ‘momentje’ met je horloge. :slight_smile:
  • zwemmen (dus niet duiken!) gaat gewoon met een speedmaster, de knopjes wel zeker niet gebruiken onderwater en jaarlijks even op waterdichtheid controleren.
    (hier moet ik wel bij vermelden dat ik zelf m’n speedmaster altijd uitdoe voor het zwemmen :sweat_smile:)
3 likes

Zelf zou ik eerst een Speedmaster willen om daarna rustig door te sparen voor een Seamaster hahah.
Succes en veel plezier met je keuze!

1 like

Ik heb een semaster 300m en als iemand het me nu zou vragen dan zou ik liever een speedy willen, met name omdat ik inmiddels meer duikers heb.

Maar hoewel de speedmaster iconischer is, is naar mijn mening de seamaster voor een eerste luxe horloge een betere en veelzijdigere keuze waar je alle kanten mee op kunt.

Ik denk de perfecte basis om verder op uit te bouwen de komende jaren.

2 likes

Ik zelf vind de Seamaster erg cool. Mooier dan de Speedmaster denk ik zelfs. Echter als je hem wil voor de lange termijn en eventueel nog doorgeven aan de volgende generatie dan voelt de speedmaster voor mij wel een stukje meer tijdloos. Daar maak je natuurlijk ook geen verkeerde beslissing mee :wink: Verder zou ik de seamster aanschaffen op staal en die band snel verwisselen voor een rubberen.

1 like
Seamaster of Speedy
  • Seamaster
  • Speedmaster

0 stemmers

2 likes

Top wist niet hoe ik deze aan moest maken.

1 like

Dit was ook mijn eerste keer haha. Even geprobeerd op m’n telefoon.

Ik ben btw team Speedy. Tijdloos model die bij alles past. Mooi gestroomlijnd design. Lederen bandjes staan er ook goed op. Ik zou het wel weten :grin:

2 likes

Ik zit ook in team Speedmaster. Sterker nog, ik ga hem zaterdag ophalen (ook mijn eerste dure horloge :nerd_face:). Ik weet dus hoe je je voelt, was ook al een hele tijd aan het kijken en dubben. :blush:

3 likes

Oeps, foutje