Het is al een paar keer gezegd. Koop het horloge dat je nu het meeste doet/aanspreekt en spaar voor het andere. Beide zijn prachtig. Voor wat het waard is: ik zou eerst de Speedmaster kopen.
Persoonlijk zou ik voor se Seamaster gaan, ik heb weinig op met de meeste chronoâs (misschien ooit een Hanhart 417). Maar een mooie en comfortabele band maakt of breekt je horloge. Als je je nu al ergert aan die band dan zou ik het laten en voor de Speedy gaan. Het is al vaker gezegd maar handwinden: ik vind helemaal mooi! Er zouden meer handwinders gemaakt moeten worden. Owja en no date FTW!
In 2018 ging ik voor een Speedmaster, in de etalage van de juwelier lag een blauwe Seamaster (SMPc) te glimmen, die vond ik nog mooier. Enkele weken later kocht ik dus een Seamaster en deze gaat nooit meer weg.
In die poll gaat de speedmaster natuurlijk met overmacht winnen, en daarom zou ik voor de seamaster gaan. Heb je tenminste niet zoân clichĂ© horloge wat iedereen al heeft
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Er is sowieso geen goed of fout, dat scheelt. Maar ik vind een SMP wat veelzijdiger en robuuster als daily.
Hier inmiddels ook wat meer duikers en de SMP300 staat op het lijstje om eruit te gaan en er is best een reële kans dat ik dan een Speedmaster (maar dan niet de standaard) terug haal.
Seamaster !
Handopwinder?
Dat vind ik echt geen doen.
Maar blijft hij dan waterdicht na jaren draaien?
Die er ook uiteindelijk gekomen is in de vorm van een Silver dial automatic! Veel mooier dan de âreal dealâ Speedmaster maar dat is persoonlijk natuurlijk
On-topic, ik zou de keuze tussen de 2 gepresenteerde horloges echt niet kunnen makenâŠ
Moest ik voor een Seamaster gaan, dan koos ik voor het vorige model zonder de golfjes.
Veel tijdlozer dan het huidige model en iets compacter.
Van de twee waaruit jij gaat kiezen zou ik de Speedmaster kiezen. Al zou ik ook wel eens een Planet Ocean in 39,5 mm willen passen, die lijken me zo mooi.
Speedmaster! Ben overgestapt op het nieuwe model zodra ik de matte band op de hesalite versie zag.
Dank je wel Gerbertđ
Ook gedaan, bevalt super. Is ook wat kleiner en platter dan het huidige model
Team speedy!
Zijn ook beide pracht horlogesâŠcant go wrong
Team Speedmaster, de betere allrounder. Jeans of strak pak, het staat allebei.
Hoewel mijn meeste horloges duikers zijn en ik niet echt fan ben van een chronoâs zit ik hier toch in team Speedmaster.
Oogt niet zo plomp ans de Seamaster en is een tijdloos model.
Dat handopwinden word een gewoonte hoor, je moet gewoon je moment kiezen waarop je het dagelijks doet.
Ik krijg bv bij de geur van verse koffie soms nog herinneringen aan mijn grootvader die zijn Omega zat op te winden.
@Lampenkap, jouw keuze was de juiste. De speedmaster is een prachtig
horloge en staat jou mooi op de pols, precies passend binnen je
polsbreedte ook. Je hebt nu de zekerheid van een goed passend horloge.
N.B. : de seamaster zou ânet aanâ passend, doch âiĂ©tsâ te groot kunnen
zijn uitgevallen en daardoor tot enige spijt kunne hebben geleid.
Seamaster, maar dat komt omdat ik een speedmaster pro echt niet mooi vind.
Er zijn overigens wel mooie speedmasters vind ik, maar een pro vind ik echt verre van mooi.
Heb de Speedmaster reduced gehad maar toch verkocht weer⊠mooi horloge maar op één of andere manier snel op uitgekeken
Seamaster (huidig model) gekocht en draag die nu ongeveer anderhalf jaar dagelijks. De dial ziet er anders uit in verschillende omstandigheden waardoor deze voor mij persoonlijk blijft boeien
Recent de oudere Seamaster (quartz bond) bijgekocht maar de nieuwere versie heeft toch nog steeds mijn voorkeur
Voor de Seamaster zijn er ook verschillende andere bracelet opties (draag de mijne al tijdje op een uncle seiko)
Uiteindelijk zijn het beide meer dan solid options en is het toch een gevalletje âdes goĂ»ts et des couleurs, on ne discute pasâ
Veel succes met de keuze
B
@Lampenkap Allereerst; prachtig dilemma, toch? Precies zoân voorbeeld waarom horloges een hobby kunnen zijn en wij met elkaar ellenlang kunnen discussiĂ«ren. Goed topic ook
Mijn kijk is dat ik in jouw geval, met de ervaring van nu, voor de Speedy zou gaan.
Het model is tijdlozer en komt in heel veel situaties en collecties goed tot zijn recht.
Ik vind het makkelijk om de collectie uit te breiden met een duiker dan met een chrono, dus voor de toekomst zou de chrono dan een makkelijker te combineren basis zijn.
Het volgende helpt niet echt bij mijn input, maar voor de volledigheid:
- Ik heb zelf geen Speedy, want geen datum is voor mij helaas echt te onhandig. Al is het ontbreken van de datum wel weer een uitkomst icm handopwinder: als je dat vergeet dan is de tijd ook zo weer ingesteldâŠ
- Heb wel Seamasters gehad en vond die altijd erg cool! De band is niet het meest verfijnt van allen, maar lekker draagbaar zeker icm met de verstelbare sluiting.
Succes en veel plezier met de keuze!
PS: dit forum laat ook vaak zien dat de eerste keuze uiteindelijk toch niet zo definitief was als eerst gedacht. Dus als je nu voor de één kiest, is het heel begrijpelijk als je later toch nog switchtâŠ