Ik ben in het bezit van een analoog horloge AVI-8 met een automatisch Miyota uurwerk.
Is het mogelijk dat de secondenwijzer te snel loopt (zo’n 20 seconden per dag), terwijl de tijd zelf juist iets te langzaam lijkt te gaan?
Ik ben in het bezit van een analoog horloge AVI-8 met een automatisch Miyota uurwerk.
Is het mogelijk dat de secondenwijzer te snel loopt (zo’n 20 seconden per dag), terwijl de tijd zelf juist iets te langzaam lijkt te gaan?
Dat lijkt me niet aangezien de raderen allemaal met elkaar in verbinding staan. Of de vertanding is niet juist.
Losse wijzer?
Of de minutenwijzer staat iets te schuin naar boven gemonteerd, waardoor ie misschien af en toe iets blijft hangen achter een andere wijzer…
Of een slippende minuutpijp. Draait ie ook héél licht als je de tijd versteld? Er zit een soort koppeling in het uurwerk (zeer simpel gezegd) om ervoor te zorgen dat je de tijd in kan stellen. Als die “te los” is dan neemt het uurwerk de minuutpijp “niet goed mee” en dan gaat ie achter lopen. (denk maar aan een verslete koppelingsplaat bij de auto) De secondewijzer heeft daar geen last van. Minuutpijp moet door de horlogemaker beetje strakker worden geknepen en dan zou ie weer goed moeten lopen.
Als het de AVI-8 Flyboy is kan het zijn dat je de secondewijzer op het verkeerde moment meet,
deze secondewijzer wordt indirect aangedreven en maakt tussen
de 12 (0) en de 4 rare sprongen/slipt of blijft enige tijd stilstaan. ( vooral wanneer je hem op z’n kant zet )
de minuten lopen redelijk correct, best een fijne beater
alleen die secondes moet je maar vergeten.
overigens zou het ook kunnen dat de secondewijzer per dag
40 sec achterloopt i.p.v. 20 sec te snel dat geeft immers hetzelfde resultaat / verschil t.o.v. de minutenwijzer he.
grt. Gerard
+1 goed uitgelegd
Zelfs op de timegrapher lijkt hij goed te lopen, terwijl je in de praktijk merkt dat de minutenwijzer te langzaam loopt. Er zit een knikje in de minuutpijp die zorgt dat de as van het centrumrad de minuutpijp kan aandrijven, maar los genoeg zodat je de wijzers kan verstellen met de kroon uitgetrokken. Komt vrij vaak voor.
Wat doet de uurwijzer trouwens?
Geen idee daarvoor heb ik hem nog te kort
Ok, als het namelijk een slippende minuutpijp is, zal de uurwijzer ook achter blijven. Het centrumrad drijft namelijk de minuutpijp aan, die drijft het wisselrad aan die op zijn beurt weer het uurrad aandrijft. Als de eerste schakel hapert, heeft het effect op alles behalve de sweep second.
Als de uurwijzer normaal loopt, is het iets anders.
Daarbij wanneer de urenwijzer t.o.v. de minutenwijzer
zou achter of voorlopen dan zouden ze elkaar om 12 uur ook nooit ontmoeten,
en dat zou je met het handmatig instellen van de tijd
ook onmiddelijk merken.
Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat het horloge te snel loopt en een losse wijzer of niet klemmende minuutpijp er voor zorgt dat de minuut wijzer te langzaam loopt. Springende seconde wijzers bij een juist functionerend uurwerk ben ik nog nooit tegen gekomen. Wellicht zou je hem bij iemand op een timegrapher kunnen leggen dan weet je het snel genoeg.
Succes, men
Einde van het verhaal: horloge terug gestuurd en was niet meer te repareren. Geld terug gehad en een Earnshaw Longcase Master Calendar Multifunctionals voor terug gekocht.