Seiko 4420B kroon probleem.

Hopelijk is er iemand die me hier mee kan helpen, ik heb een kroon van een GS 4420 uurwerk waar de stift is afgebroken en in de kroon vast zit. Ik wil de kroon in een oplossing ontdoen van de gebroken stift (alum powder in het Engels) maar hierbij gaat de rubber pakking er niet beter van worden. Hoe kan ik de pakking het beste verwijderen zonder de kroon verder te beschadigen?

Dit is een zelfde kroon als degene die ik hier heb.

Aluin geeft alleen een chemische reactie op staal, niet op de rubber pakking.
Maar pakking kun je eruit halen met een pincet of oliegever maar vaak bij vintage zijn oude pakkingen hard geworden en krijg je er dan niet heel uit.

Kan je bij deze de washer er uit halen of is dat niet te doen?

De rand waar de pakking onder zit die zit vast en kun je niet loshalen

1 like

Zou wel mogelijk moeten zijn maar is er eigenlijk niet voor gemaakt. Is een mega gepiel. Bij b.v. de vintage (6309) duikers is het rubber in de kroon meestal uitgehard en er zijn geen vervangende kronen meer van te vinden. De enige manier om ze dan weer waterdicht te krijgen is de kroon uit elkaar te halen en er een nieuw rubber in te zetten.
Foto van het web:

Ja dat wordt dan pure ellende ben ik bang want dit is een vrij zeldzame kroon voor de 44gs. Zolang aluin niet reageert op het rubber laat ik het zo want horloge hoeft niet waterdicht te worden.

1 like

Ik ben nu zo’n twee weken verder en de stift van deze kroon geeft me grijze haren (spreekwoordelijk). De aluin werkt zeer matig tot slecht, heb gekeken en potassium alum is wat ik heb en nodig heb. Ik verwarm het water voeg aluin toe tot het niet meer oplost en hou het warm (~70graden) maar het resultaat is dus matig. Heb al met al misschien de helft nu opgelost terwijl overal lees ik dat het met enkele dagen klaar is dus vraag me echt af wat doe ik fout? Iemand enige verdere input?

1 like

Verwijder je regelmatig het zwarte goedje dat achterblijft?
Ik heb gemerkt dat als je dit regelmatig doet het proces sneller gaat. Daarnaast kan het ook nog aan de concentratie liggen. Ik gebruik zelf die scheerstiften waar ik de aluin met een mesje afschraap en doe er zoveel bij dat er bij ca 25 graden niets meer in wil oplossen. Temperatuur tijdens het hele proces houd ik op ca 22-25 graden. Binnen 2 dagen zijn complete schroefjes opgelost.

1 like

Ja ik had een klein schroefje wat afgebroken was ook snel opgelost binnen wat je zegt 2 dagen was deze helemaal weg maar de kroon en stift zijn ander verhaal ik doe exact wat jij ook doet alleen dan iets warmer doe het bij 50 graden en ik gebruik mijn ultrasoon om het echt overal te krijgen.

Ultrasoon? Leg uit.

Mijn ultrasoon heeft zowel een verwarming functie als ultrasonisch reinigen ik doe dus warm water in de ultrasoon en laat die verder opwarmen daarin dan doe ik een potje met aluin oplossing er in met de kroon deze is van glas. Zo houdt alles warm en kan je tevens de ultrasoon gebruiken om de vloeistof wat dieper in de kroon te krijgen was mijn redenatie.

2 likes

Ok, check anders deze post van Inca eens.

1 like

Heb de oplossing al zo zuur als mogelijk is, hij geeft wel aan kokend water terwijl ik had gelezen dat het niet kokend mocht zijn maar alleen warm kan dat nog proberen.

En anders proberen in de draaibank de oude stift uit te boren met een widia, hard metalen boortje.
Moet je natuurlijk wel een klein draaibankje hebben ……

1 like