Seiko 5 quartz?

Ik liep vandaag even een winkel binnen in Amsterdam op zoek naar wat rommel. Bij de ingang viel mijn oog op een vitrinekastje met een aantal horloges erin. Het meeste was goedkoop chinees plakspul maar mijn ook viel op een aantal Seiko’s, 5jes en een citizen. Hetgeen echter direct alarmbellen deed rinkelen was echter het woord quartz op de dial van de Seiko 5jes. Ze waren duidelijk nieuw want ze zaten nog in de stickers.

Nu ben ik gelijk het internet afgestruind op zoek naar een mogelijke uitleg hiervoor en blijkbaar heeft Seiko in de jaren tachtig tijdelijk een aantal Seiko 5 quartzhorloges geproduceerd. Degenen in de winkel waren naar mijn idee geen 30 tot 40 jaar oud. Daarbij was de prijs erg laag, rond de 30 euro. Door deze alarmbellen heb ik eigenlijk niet meer verder gekeken, ook niet naar de citizen. Echter knaagt er nog wel iets.

Wat ik me dus nu afvraag is of deze Seiko 5jes echt zouden kunnen zijn en zo niet, hoe kan het dan dat er fake horloges gewoon in de winkel liggen? Ik dacht dat dat verboden was in Nederland?

Edit: even de bedrijfsnaam weggehaald

Ze zijn fake

1 like

Dat dacht ik inderdaad al. Het enige wat mij verbaast is het feit dat dit gewoon open en bloot in de vitrine van een winkel ligt. Fake horloges zijn in Nederland toch illegaal?

om als bedrijf dat soort dingen te verkopen is inderdaad verboden.

1 like

Natuurlijk in Nederland verboden maar hoeveel advertenties met “Rolex” van onder de 100 euro staan er wel niet op Marktplaats? Ik meld het maar braaf evenals ander spul dat duidelijk nagemaakt is maar krijg wel het gevoel dat dat niet genoeg gebeurt.

1 like

Misschien mis ik eea en mogelijk zijn er wat berichten al weg/veranderd in dit topic, maar hoe komt @koekoek er zo snel bij dat dit fakes zijn? Zijn er ook foto’s oid van deze horloges? Naar mijn weten zijn er toch weldegelijk Seiko 5-jes quartz gemaakt in de 80’s? Is zelfs laatst nog een topic van geweest.

Die ellendige troep zie je de laatste tijd ook op MP. Ze zijn er wel maar ze zijn erg zeldzaam. De kans dat die nieuw in de winkel liggen is ongeveer 0. Helaas zie je dat soort ellende meer en meer bij seiko de laatste 1-2 jaar.

Aha ok, ik wist niet dat ze zo zeldzaam zijn.