Ik liep vandaag even een winkel binnen in Amsterdam op zoek naar wat rommel. Bij de ingang viel mijn oog op een vitrinekastje met een aantal horloges erin. Het meeste was goedkoop chinees plakspul maar mijn ook viel op een aantal Seiko’s, 5jes en een citizen. Hetgeen echter direct alarmbellen deed rinkelen was echter het woord quartz op de dial van de Seiko 5jes. Ze waren duidelijk nieuw want ze zaten nog in de stickers.
Nu ben ik gelijk het internet afgestruind op zoek naar een mogelijke uitleg hiervoor en blijkbaar heeft Seiko in de jaren tachtig tijdelijk een aantal Seiko 5 quartzhorloges geproduceerd. Degenen in de winkel waren naar mijn idee geen 30 tot 40 jaar oud. Daarbij was de prijs erg laag, rond de 30 euro. Door deze alarmbellen heb ik eigenlijk niet meer verder gekeken, ook niet naar de citizen. Echter knaagt er nog wel iets.
Wat ik me dus nu afvraag is of deze Seiko 5jes echt zouden kunnen zijn en zo niet, hoe kan het dan dat er fake horloges gewoon in de winkel liggen? Ik dacht dat dat verboden was in Nederland?
Edit: even de bedrijfsnaam weggehaald