Overigens wil ik niet zeggen dat ik op die manier naar de prijs kijk. Ik snap ook wel dat de vintage markt zo niet werkt, maar ik vind het geen heel rare gedachte.
Een Rolex sub was eind 60’s ook nog 200$. Die kosten anno 2020 ook geen 1000$ nu. Horloges zijn over de gehele linie gewoon een stuk duurder geworden dus kan je dat niet 1 op 1 vergelijken. Er zijn verschillende kosten besparingen gedaan in de generaties er na.
Dat zegt toch alleen maar dat de Rolex sub nu een andere niche inneemt dan toen? Er werden toen nou eenmaal geen kettingbrieven met wristshot-polaroids verstuurd, dus een sub was nog iets meer tool dan polsjuweel.
Het kan verder best dat er kostenbesparingen zijn gedaan bij Seiko, maar de 6105 en de SKX zaten nieuw volgens mij allebei in de niche ‘betaalbare massageproduceerde duiker die tegen een stootje kan’. Dat is echt het enige wat ik erover wil beweren. Verder wil ik voor mijn street cred best expliciet benoemen dat ik liever een echt mooie 6105 heb dan een SKX en dat ik ook bereid ben om daar meer voor te betalen.
EDIT: O ja, ik betaal liever nog veel meer en koop dan een SLA033. Dat is mijn favoriete Seikoduiker.
Niet helemaal. De SKX is echt een instap horloge. De 6105 was wel voorzien van alle moderne gemakken uit die tijd en een mid-range horloge. Seiko was in die tijd rond 1970 veel minder een budget merk dan het de afgelopen decenia was.
De meeste mensen in de echte wereld noemen jouw mechanische duikhorloge dat voor 350 euro bij de juwelier ligt, geen instaphorloge. Maar ik hou erover op, je mag je gelijk hebben.
Terug naar bed en met het andere been er weer uit Jack!
Nope, wordt een latertje vanavond. Ik moet me nog honderden uren inlezen in de 6105 om de HF-experts bij te benen.
Het filmpje slaat wel aan
Heel mooi horloge maar >3000 euro voor een gewone (lees geen GS) is voor mij onbegrijpelijk…heb je daar geen GS duiker voor?
Seiko “professional” duiker > GS duiker. Een GS duiker is een vreemd modern concept terwijl Seiko zelf al decennia lang high-end duikers maakt.
Supermooi Horloge
kwamen sommige High End Seiko diver niet uit de GS fabriek maar dan onder de normale Seiko naam?
Oh man, ik zou zo graag ooit nog eens een 6105 bemachtigen om deze ook zo te restaureren, is een van mijn all-time favorieten! Het kijken naar dit soort filmpjes is een volslagen tijdsverlies maar zo enorm bevredigend om te zien, laat staan om te doen. Dank voor het delen, deze kon ik nog niet.
Een andere hobby van me is het restaureren van (veelal vintage, maar ook antieke) geweren en vuistwapens (pistolen, revolvers, etc.). En als je dan eindelijk na weken (soms maanden) iets wat defect, oud, versleten en afgedankt is, weer nieuw leven hebt kunnen inblazen, dan is dat echt zo’n enorm hosanna moment als je het project afrond. En al helemaal als het op een schietvereniging weer echt in gebruik genomen wordt en je de zwartkruit dampen en vlammen uit de loop van het stukje antiquiteit ziet komen en de grijns van de schutter in de ogen ziet. Of bij oude luchtwapens de schutter weer dikke 10.9’s ziet schieten met zo’n oudje. Echt MEGA-bevredigend!
Moraal van het verhaal, oudjes in ere herstellen en het ook daadwerkelijk weer gebruiken van die voorwerpen waarvoor ze bedoeld zijn, biedt echt zoveel meerwaarde en voldoening. Prachtig!
Heb m ook! Draag m voorzichtig elke keer met liefde.
Gekocht van eerste eigenaar. Nos en onaangeraakt!
Heb er nog 1tje die het niet helemaal geweldig doet! Die mag wel een service gebruiken. Stuur maar berichtje als je het aandurft:wink:
Ja hij is prachtig hé
Ik heb die van Jutz kunnen overnemen.
Zo mooi!
Zag m al ja! Tis zo’n iconisch horloge.
Zeker in mijn top 5 seikos!
Zeker
Maar jij hebt nog het originele bandje ?
Zijn die nog te koop?
Nee helaas niet. Kreeg m er wel bij maar die viel helemaal uitelkaar. Heb een uncle seiko waffle strap op.
Maar wissel m vaak ook af met mijn sharkin leather bandje met orginele jaren 60 seiko sluiting!