Seiko 6138-0011 opbouwen.

Een aantal jaren geleden heb ik deze Seiko Yachtsman gekocht welke bijna geheel gedemonteerd was.
Door tijdgebrek en andere hobby’s, is het horloge lang in de la blijven liggen.
Totdat ik het deze week weer eens tegenkwam en dacht dat het nu wel eens tijd werd om e.e.a. weer te monteren.
An de slag dus maar.
Een snelle inspectie laat zien dat de opwindveer aan vervanging toe is en de wijzers en wijzerplaat zouden moeten worden gerelumed.
De overige onderdelen zien er op het eerste gezicht goed uit.
Eerst heb ik alles maar eens gereinigd en gesorteerd.
Zie hier het plaatje.

Ik ga eerst maar eens een nieuwe opwindveer monteren en dan de diverse astapjes en lagersteentjes (jewels) controleren op speling en dit eventueel verhelpen.
Daarna stapsgewijs het uurwerk opbouwen.
Dit alles in de spaarzame vrije tijd, dus dit wordt een verslag in delen. :grimacing:
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. ( als dat gewenst is natuurlijk)

37 likes

Leuk om dit soort topics te zien en wat van te leren! Dus graag delen :slight_smile:

O ja Yachtsman is eigenlijk de naam. En ik hemmaar UFO noemen…:wink:

UFO is zijn bijnaam ja. En hij lijkt er ook nog op.:grinning:

Leuk project. Alleen als deze helemaal origineel is, waarom dan relumen? Fixeren kan ook.

Zo te zien op de foto valt er niks meer te fixeren, de lume ligt eruit / eraf. :sunglasses::wink:

1 like

Inderdaad, de vorige eigenaar heeft “vakkundig” de lume verwijderd. :angry:
Het lumen van wijzers en wijzerplaat is ook nieuw voor mij, dus hier ligt een uitdaging. :sweat:

2 likes

Kom maar door met het verslag van deze puzzel voor gevorderden. Dat vind ik wel interessant.

Excuus, alleen het verhaaltje gelezen :sweat:.

1 like

Geen punt, doe ik ook wel eens. :joy:

1 like

Deze gaat gevolgd worden. Ben erg benieuwd en succes.

Gaaf werk :blush:, en word gezegd dat een Seiko chronograaf zeer complex is :cold_sweat::crazy_face::face_with_monocle: maar wel o zo mooi :star_struck:

Misschien ken en heb je dit al, mar toch :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

Dank je Iwan!:ok_hand::ok_hand:
Het is inderdaad een mooi maar complex uurwerk.
Momenteel ben ik weer aan dit uurwerk bezig en hoop dit weekend weer wat foto’s te plaatsen.
Dank je voor de complete PDF, ik had er een deel van.:slightly_smiling_face:

1 like

Dit is ook misschien interessant voor je :face_with_monocle:
Groet Iwan :motorcycle:


Die had ik al.:blush:
ik denk zo maar dat jij ook iets in Seiko’s doet, klopt dat?:face_with_monocle:

1 like

Het schijnt dat de 7000 serie chronografen nog veel lastiger zijn.

Succes met het project, ik ga het volgen. :+1:

1 like

Die heb ik nog niet gedaan, misschien volgende project.
Eerst deze maar eens afronden. :grinning:

@Aad57 Je heb goed geraden, ik heb een grote :heart_eyes::star_struck: voor de Seiko horloges, en enorme respect voor de techniek die ze hebben toegepast :star_struck:
Ik zou het graag willen, kunnen repareren :face_with_monocle: maar tot nou toe beperk ik met alleen tot verzamelen van die mooie en betaalbare TOP horloges :confetti_ball:
Seiko en Minerva hebben mijn voorkeur :star_struck:

Groeten Iwan :motorcycle:

Zoals beloofd, hierbij het vervolg van het herstellen van dit uurwerk.
Ik ben niet zo’n schrijver (ik schroef liever aan een uurwerk :slight_smile:)maar zal proberen e.e.a. zo duidelijk mogelijk te verwoorden. In ieder geval excuus voor de slechte foto’s. Deze zijn genomen met kunstlicht en zijn niet al te scherp.

Het Seiko 6138 uurwerk is een gecompliceerd stukje techniek en is best een uitdaging.
Eerst maar eens de speling van de arbre en veerton gecontroleerd. Daar zat wat speling op, wat ik heb verminderd tot het acceptabel was.
Daarna heb ik een nieuwe opwindveer gemonteerd met een handig zelf gemaakt tooltje. Dit zijn 2 ronde aluminium propjes waarin in het ene propje een kamertje voor de veerton en nieuwe veer zit.
En het andere deel heeft een prentje om de nieuwe veer uit zijn verpakking te drukken en pennetje om e.e.a. te centreren. Zo wordt de nieuwe veer gelijkmatig en snel in de veerton gedrukt.

En toen begon het grote zoeken: welk schroefje hoort waar?
De vorige eigenaar had alles in 1 doosje gedaan. :frowning:
Na het aanbrengen van (niet te veel :slight_smile:) olie op de lagersteentjes zijn vervolgens het anker, ankerrad en het centrumrad gemonteerd.

De astapjes van het anker heb ik niet geolied, alleen een minmaal tipje olie op de paletstenen.
Daarna de brug met start/stop en reset mechanisme gemonteerd samen met het chronograafwiel.
Dit is een spannend karweitje, daar je 2 zeer onwillige veertjes moet monteren en je het chronograafwiel niet moet beschadigen. Deze zijn nl. nieuw niet meer te koop. :frowning:

Vervolgens de chronograafbrug gemonteerd, waar later het opwindmechanisme op wordt geschroefd.


Na het monteren van de balans, wat ook niet al te makkelijk gaat, is het spannende moment aangebroken. Loopt het uurwerk?
En dat loopt inderdaad, maar niet zoals ik wil.

De Timegrapher geeft niet het beeld wat ik verwacht had. Wat is het probleem?
De regen van vandaag is een mooi excuus om dat eens uit te zoeken.:grin:

Wordt vervolgd.

6 likes

Hallo beste HF’rs,

Hier dan eindelijk het laatste deel van dit verhaal.
Door tijdgebrek is het uurwerk even blijven liggen, maar nu toch weer de draad opgepakt.
Als eerste had ik het uurwerk gedeelte gemonteerd en dit bleek bij de test niet lekker te lopen.
Na heel veel zoeken en denken waar het probleem zou kunnen zitten, heb ik het dan toch gevonden.
Het ankerrad wat bij het uurwerk zat, bleek niet het juiste te zijn. :frowning:
Gelukkig heb ik het juiste wel op voorraad liggen, dus dit gemonteerd.
En ja hoor, het uurwerk loopt prima. :slight_smile:
Na deze zoektocht, wat toch aardig wat tijd kost, was het de beurt aan de wijzerzijde om te monteren.


Dat ging prima op wat kleine probleempjes na.
Onder de veerton van dit uurwerk zit een klein rondsel. Dit bleek vast te zitten en moest dus ook worden vervangen.

Het monteren van het minuten wijzertje van de chronograaf lukte van geen kanten.

Nu bleek het asje te kort waardoor het wijzertje niet klem kwam te zitten op het asje.
Het minuten recording wiel van een 6138 is wat langer dan die van een 6139.
Gelukkig had ik die ook nog liggen, dus laatste probleem opgelost. :slight_smile:
Ten slotte heb ik de wijzers opnieuw voorzien van lume en een after market wijzerplaat gemonteerd.

De originele wijzerplaat wil ik opnieuw voorzien van lume, maar ik moet eerst de juiste kleur bestellen. Dan doe ik de wijzers ook weer opnieuw.
Maar het uurwerk is nu weer gemonteerd en loopt naar behoren.

Ik ga het de komende tijd dragen en over een paar dagen zal ik de balans goed afstellen, zodat de beat error minimaal zal zijn.
Excuus voor de slechte foto’s en beperkte tekst.
Bij een volgend project zal ik wat meer gedetailleerde foto’s trachten te maken.

Met vriendelijke groet,

Aad

21 likes