Seiko 6139-6012 kat in de zak?

Hallo beste Seiko liefhebbers,

Vandaag mijn allereerste Seiko ooit op de mat gevonden, aangeschaft op marktplaats met de bedoeling het horloge aan de praat te krijgen en vervolgens te gaan dragen.
Maar na de eerste blikken begint me het gevoel te bekruipen dat het een behoorlijk bij elkaar geraapt geheel is.
Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk foto’s te maken voor de beeldvorming maar er vallen mij direct een aantal zaken op wel te verstaan,

Het caseback nr correspondeert niet met het uurwerk.
Ook de Lumen op de markers zijn wel erg fris.
De binnenring zit los en het “Japan made” onderin de wijzerplaat lijkt me dubieus.
En wat me verder nog opvalt is dat de markers niet allemaal even goed gecentreerd zijn en dan vooral van 16:00 tot 22:00 .

De kast maat is 41mm zonder de kroon.
Lug tot lug is 44mm
De band aanzet is 19mm


Graag zou ik jullie gedachten er over lezen want ik moet zeggen dat ik wel gevallen ben voor de looks en pasvorm van dit type horloge.
Op dit moment loopt het niet maar alles lijkt wel los en dag en datum verstellen ook probleemloos.
De dag heeft Arabische/Engelse aanduiding en als ik het goed zie staat tussen het overspringen “eo” of “eq”?

Bedankt voor het lezen en op voorhand jullie reacties!

@koekoek kom er maar in😄

2 likes

Hahaha! be gentle :joy::joy::joy:

1 like

Ik heb geen verstand van vintage Seiko dus wellicht ga ik hiermee hard op mijn bek, maar volgens mij valt het allemaal best mee.

1 like

Noouu.

Caseback is verkeerd voor de kast. Wijzers en wjizerplaat aftermarket. Inderdaad een kat in de zak dus vrees ik.

6 likes

De kast lijkt ook behoorlijk gepolijst. Wat mij opvalt is de binnenring van 0 tot 100. Op google zie ik alleen modellen met een tachymeter.

2 likes

Het Seiko logo op de plaat is zo slordig dat dit toch niet origineel kan zijn? Zie de klont tussen de S en de E. Balen zeg!

3 likes

image

15 likes

Dat kan opzich wel, de 6139-700x heeft zo’n 100 schaal. En de 6139-701x heeft een tachy. Mijn 7012

1 like

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties!
Wat ik heb beschreven waren mijn bevindingen direct na het uitpakken maar inderdaad een slordig logo en vooral links onder op de kast is de slijptol wel uitgeschoten.
Ik heb inmiddels contact gehad met de verkoper en hij is bereid de koop ongedaan te maken.
Gelukkig kan het ook nog op deze manier op MP dat is ook wel weer eens verfrissend :grin:

6 likes

Vintage horloges=mijnenveld

4 likes

Fixed that for you

2 likes

Verder is de caseback uit 1976. Echter dan zou de dial bij 9 uur leeg moeten zijn. De eerste versies van dit horloge hadden Water70m proof op de dial, daarna tot ongeveer 1971 was het Water 70mResist. Vanaf ongeveer 1973 stond er niks meer vermeld op die plek. Case en dial horen niet bij elkaar. Even los van de opmerkingen hierboven over de echtheid van de dial.

En risico om ze te kopen? Ja, maar wel spannend en leuk. Gewoon voorzichtig zijn dus.

2 likes