Alle kastvormen verzamelen moet zeker te doen zijn.
Ik weet niet of er kastvormen zijn die kort gebruikt zijn of alleen voor de lokale markt want dat kan het wellicht nog lastig maken.
Weet je hoeveel verschillende kastvormen er zijn?
Het is wel een leuke manier van verzamelen zo’n afgebakend thema.
Ik ben best wel een tijd bezig geweest voor ik alle kastvormen van de 6138 had maar is wel erg leuk.
Van de 6139 heb ik er slechts 1 en dat is deze,6139-7070 van juni 1976
He @NickW,
Dit heb je fantastisch in elkaar gedraaid. Van begin tot eind gelezen in één keer.
Bovendien duidelijke foto’s.
Ik prik deze ook even door naar mijn Facebook account.
Ook voor de leek een leuk stukkie Seiko geschiedenis!
Seiko 6139-7080
De Seiko 6139-7080 is een van de weinige Seiko 6139 modellen welke geen reguliere bandaanzet heeft. Dit model heeft namelijk een geïntegreerde bandaanzet aan de kast. Hierdoor is het wisselen van banden nagenoeg onmogelijk voor dit model, maar sluit de standaard band een stuk mooier aan op de kast. De bandaanzet bij de kast meet 10mm.
De diameter van het horloge is 39.5mm, waardoor het wederom een horloge is welke mooi aanwezig is om de pols. Dit gecombineerd met de gepolijste zijkanten en de geborstelde bovenkant van de kast zorgt voor een mooi geheel met echte wrist-presence.
Net als de Seiko 6139-6012, en enkele andere 6139 modellen, heeft de 6139-7080 een tachymeterschaal. Dit gecombineerd met de sportieve kast zorgt ervoor dat de 7080 een echte sports-chronograaf is.
De 6139-7080 is ook geleverd met een zwarte wijzerplaat met zilveren subdial en blauwe chapterring. Ook is er een variant met een volledig zwarte wijzerplaat met blauwe chapterring.
Ik heb net eens opgezocht welke kast-varianten er allemaal zijn van de 6139, maar dat zijn er stiekem nog aardig wat…
We hebben de (telt u even mee?):
600x
601x
602x
603x (=600x kast)
604x
700x
701x
702x
705x
706x
707x
708x
710x
800x
801x
802x
803x
804x
805x
Enkele daarvan (zoals bijvoorbeeld de 801x) zijn alleen voor de JDM gemaakt dus dat zullen lastige modellen worden om te vinden, en waarschijnlijk ook erg prijzig… Maar het zijn dus in totaal 19 verschillende kasten (of 18 als we de 6030 als 6000 rekenen aangezien het dezelfde kast is). Ik heb er nu 6 verschillende kastvarianten gehad, dus we zijn al op een derde!
Dit zijn de momenten dat ik mezelf afvraag waarom ik dit heb voorgenomen, maar we blijven stug doorgaan!
Ik heb nu een word-bestand waarin ik alle tekst per model uit typ met een foto erbij. Dan kan ik het gedurende de tijd nog wat aanpassen tot ik volledig tevreden ben en dan eens kijken of ik een fotoboek kan laten maken met dit erin
Goede post @NickW! Ik draai zelf al een tijdje om een 6002 heen (volledig geel) uit 1973, mijn geboortejaar. Nog niet gevonden, maar ik heb geduld. Erg interessant allemaal. Keep up the good work!
Het is niet dat ik er zozeer omheen draai (misschien verkeerd verwoord), maar ik kan hem nog niet vinden. Eisen: 100% origineel, nieuwstaat (liefst NOS) en uit 1973…
Ok dat is inderdaad enerzijds een juiste keuze en anderzijds lastig of op zijn minst geduld hebben. Origineel en 1973 is nog te doen, maar NOS wellicht nog de grootste opgave
Ik zie dat hier al een tijdje geen activiteit meer is maar op hoop van zegen een vraag. De Seiko 6139-7080 staat hiertussen, maar alleen met de champagne kleurige en de donkere wijzerplaat. Nu zie ik echter ook exemplaren online met een een meer zilverachtige wijzerplaat. Ze lijken origineel maar ik kan hier verder weinig over vinden (ook niet gezien in oude catalogi). Weet iemand of/wanneer deze variant gemaakt is?
Nog een toevoeging. De Seiko “Pogue’s” zijn er ook met een donkere binnenring. Ik heb daar een exemplaar van dat mijn vader gekocht heeft in Singapore in 1974 (inclusief de papieren). Deze donkerblauwe/zwarte binnenring was voor de Asia-Pacific market. Wellicht al bekend maar dacht zet het er even bij.
Is afhankelijk van de belichting en patina wellicht. Maar er is volgens mij maar 1 kleur grijs geweest. Heb je een foto van de horloges?
De “aussie pogue” genaamd. Een zeldzame variant. Er wordt ook veel geknutseld met de Pogues en zonder provenance zou ik het niet zo snel vertrouwen. Maar als je er 1 compleet hebt met een verhaal erbij is het heel cool.
Niet NickW maar in de afgelopen 4 jaar bijna elke ref verzameld. Op 2 kleine details na heb ik elke ref in de collectie. De leukste Seiko modellen als je het mij vraagt.