Seiko 6R35

Horrorverhalen vind ik wel een heel groot woord. Er zijn best wat mensen te vinden hier met een 6R15 of 6R35 die niet lekker loopt maar zijn dat er echt veel op hoeveel horloges er met dat uurwerk verkocht zijn. En waarschijnlijk is een groot deel van de afwijkingen op te lossen door afregelen.

Nou, dat is wel erg veel. De 6R15 was vanaf 3 á 400 en de 6R35 vanaf 5 á 600. Deze zit ook in horloges van richting 2k (nieuwe King Seikos bv.), dat vind ik ook wel gortig.

De 8L is een totaal ander uurwerk en ik ben zelf daar nog geen slecht woord over tegengekomen, al zullen die er vast ook zijn.

Seiko maakt prachtige horloges met schitterende dials voor wel hele nette prijzen. Maar je moet ze niet kopen voor de (automatische) uurwerken. Of je Seikos er voor moet laten? Dat is eenieders eigen overweging. Het weerhoudt mij niet.

1 like

Even een antwoord op mezelf: ik heb het horloge een week of 3 geleden naar Seiko laten opsturen via een juwelier in het dorp (Seiko-dealer). Kon hem gisteren weer ophalen. Helaas konden ze me niet vertellen wat Seiko gedaan heeft aan het horloge en er zat ook geen begeleidend schrijven bij. Dus even meten de komende dagen wat de afwijking nu is…

Lekkere communicatie…:slightly_frowning_face:

Zojuist zelf even navraag gedaan bij Seiko. Er is een compleet nieuw uurwerk ingekomen en de pakkingen zijn vernieuwd. Ook weer getest op waterdichtheid. Op mijn vraag of het uurwerk ook gereguleerd is, was het antwoord dat er altijd gekeken wordt of het uurwerk binnen de specificaties loopt.

Nu is de afwijking na een kleine week al opgelopen tot bijna +20 seconden per dag, dus het zit nog nét binnen de specificaties. De dame aan de lijn was het met me eens dat je zou verwachten dat ze het iets strakker af zouden kunnen stellen, helemaal bij een horloge dat gerepareerd wordt omdat de afwijking te groot is. Maar even in de gaten houden weer en hopen dat hij beter gaat lopen óf nog slechter zodat hij nog een keer terug kan voordat de garantie verloopt…

Horloge wordt niet afgeregeld door een horlogemaker. Er wordt alleen een nieuw uurwerk ingezet, that’s it.

Je kan hem ook zelf laten afregelen door een horlogemaker misschien? Ik heb dat ook gedaan en was 5 minuten werk.

Ja, dat is mij nu ook duidelijk. Dan gaan ze er dus van uit dat het vervangende uurwerk wél binnen specificaties loopt?

Ja, dat lijkt mij ook beter. Ik wilde dat echter nog niet doen zolang het horloge nog in de garantie zit.

2 likes

Tsja, ik denk het wel. 90% van de horloges zal wel binnen de specs lopen, dan kan je wel eens een gokje nemen.

Ach, nog anderhalf jaar ergenis. :wink: Aan de andere kant zou ik blij zijn dat hij 20 in de plus loopt.

1 like

Even een antwoord op mezelf: ik leg het horloge nu 's nachts met de kroon omhoog weg en daarmee is hij erg nauwkeurig geworden! Ik zit nu op +16,6 seconden na 29 dagen, dat is +0,6 seconden per dag. Geen idee of het eraan lag dat ik hem voorheen op de caseback weglegde of dat het uurwerk even moest inlopen, maar ben er blij mee.

Dat heb ik met mijn SPB153 ook al ondervonden.
Bij het dragen loopt die 1 s/uur te traag.
Leg ik hem met de kroon omhoog dan gaat hij sneller lopen.

ik heb me laatst laten vertellen dat elk werk van Seiko perfect af te stellen valt maar er kruipt veel tijd in, vaker langer dan een uur om het fatsoenlijk af te stellen. Door de kostprijs van zulke horloges liggen de kosten om dit af te stellen veel te hoog, vandaar dat er niet veel aandacht besteed wordt aan de afstelling buiten de werken 8L35/55 en Grand Seiko. Het prijsverschil is dan ook navanant.

nee

Dat lijkt mij sterk, destijds mijn 6R35 laten afstellen toen ik een ander horloge voor onderhoud bracht. Denk 5 minuten was het klaar en liep ie erg nauwkeurig.

Wat doet de horlogemaker precies als hij in 5 minuten een uurwerk af kan stellen?

Geen idee, zou je aan een horlogemaker moeten vragen :sweat_smile: