Mijn SPB147 is net terug van Seiko. Volledig nieuw uurwerk er in, onder garantie.
Uit ervaring moet ik zeggen dat het 6R35 gangwerk echt niet goed liep in mijn SPB253: +25 tot +70 per dag (volledig opgewonden en gedragen) Is 2X binnen geweest bij Seiko NL maar die liep volgens hen binnen spec. Mijn juwelier kon me ook niet meer verder helpen waarna ik hem uit miserie heb weggedaan.
De 4R en 6R15 uurwerken die ik in mijn bezit had waren ook niet het toonbeeld van precisie maar die afwijking was wel vrij constant.
Hoe is het tegenwoordig gesteld met de garantie bij Seiko mbt de 6R35 uurwerken? Worden die nog steeds standaard vervangen onder garantie of afgesteld?
Ik heb een SPB143 sinds kort en die doet nu na 4 dagen dragen al +47,7 per dag. Dus duidelijk buiten specificaties. Er zit nog garantie op tot augustus 2024, dus goed om hem vóór die tijd mooi afgeregeld te hebben. Is de beschikbaarheid van het uurwerk al weer beter of moet ik er rekening mee houden dat ik het horloge een paar maanden ga missen?
En nog een vraag over het bijhouden van de afwijking: ik gebruik daar nu een app voor op mijn telefoon. Dan moet je op het moment dat de wijzer op 12 uur staat op een knop drukken en de werkelijke tijd van het horloge vermelden. Dan rekent de app uit wat de afwijking tov de (GPS) tijd is.
Dat werkt prima, maar hoe gaat dat als ik het horloge tussendoor een keer gelijk zet (omdat ik het een paar dagen niet gedragen heb of omdat ik overal veel te vroeg ben)? Dan ziet hij de volgende meting als een veel correctere toch?
Ik vat het niet helemaal maar de methode van controle vind ik een beetje wazig klinken. In elk geval wazig genoeg om op de tiende nauwkeurig te kunnen meten. Er zijn ook apps die “luisteren” naar de loop, kun je als controle proberen, beter natuurlijk het ding ergens op een timegrapher zien te krijgen.
Over het uurwerk/beschikbaarheid op zich kan ik weinig zeggen. Ik heb wel afgelopen jaar een Seiko voor service richting service center gestuurd, had 'm met een ruime week weer terug. Dat vond ik keurig.
Ik, en volgens mij aardig wat mensen hier op HF, gebruik deze app.
En zou zeker even teruggaan naar de AD. Succes!
Ja, ga zeker ook even contact opnemen met Seiko voor garantie en wat ze nodig hebben om hem in behandeling te nemen.
Ik zit op IOS, daar is Watch Accuracy Meter niet beschikbaar. Ik heb wel “timegrapher” geprobeerd, die komt zelfs met uitschieters tot +90 seconden.
Oh, dat wist ik niet.
Nee, dat is niet goed, idd. Nogmaals succes!
Ik zou als ik jou was even langs een horlogemaker in de buurt. Als het een kwestie is van afregelen is het geen ingewikkelde klus en ben je voor een paar tientjes klaar. Als je hem naar Seiko stuurt ben je hem veel langer kwijt (heb hier weleens gelezen over maanden).
Zou het kunnen dat hij gemagnetiseerd is geraakt?
Ik neem aan dat je dan wel direct van je garantie af. Maar da’s een aanname.
Dat zou dan wel gefixt kunnen worden.
Lastig is nu wel dat @Wolffje volgens mij niet weet hoe het horloge liep voordat hij het in bezit kreeg, dus dan is het moeilijk te zeggen of er nu een verschil zit tov, zeg, een jaar terug.
Ja dat zou kunnen inderdaad. Als je daar waarde aan hecht wellicht de moeite waard even bij Seiko te controleren.
Aan de andere kant kan Seiko niet zien of je horloge open is geweest (mits he horlogemaker hem netjes open maakt en zn schroevendraaiers niet over je uurwerk schraapt), er zit geen seal in zo’n ding.
Nee klopt. Het zit in m’n hoofd omdat ik, bij een retour van mij zelf, vergat te vragen of ze 'm ook meteen konden reguleren. Als 'ie toch open was, leek mij dat een kleine moeite. Maar dus vergeten Nu was het een nieuw horloge, dus beter ff in laten lopen, maar dan blijft de kwestie van openen vs garantie natuurlijk staan.
Ik heb het horloge inderdaad pas recent in bezit, dus ik weet niet of hij gemagnetiseerd is geraakt en hoe hij bij de vorige eigenaar liep. Omdat de garantie in augustus afloopt, stuur ik hem liever vóór die tijd nog naar Seiko. Dan kunnen ze hem nog eens goed nalopen. Ik wist alleen niet of je op voorhand een soort van bewijs moet hebben dat hij buiten specificaties loopt, voordat je hem mag opsturen onder garantie.
Heb eens de 6R35 in m’n MM200 gecheckt met de Android “Timegrapher” app. Meting leek op een moment stabiel rond de -9/10 secp/dag, dus die waarde in onderstaande screenshot is geen referentie.
De laatste tijd vind ik toch dat het klachten regent wat de nauwkeurigheid van Seiko betreft. Van de 7s26 wisten we dit reeds en van de 4R35 loopt het ook al eens fout. Maar vanaf de 6R15/35 hoor je toch een degelijk horloge te hebben met prijzen die beginnen van zo’n 1200€. Als je dan nog op zo’n 30 sec./24u zit dan klopt er iets niet. Misschien is het aangewezen om bij de juwelier het uurwerk te controleren op nauwkeurigheid net voor de aankoop want bij zulke cijfers laat ik het toch liggen, zoals heel wat mensen zouden doen. Kan dit niet, dan verkoop het maar verder. Nu blijkt wel dat de 6R15 met een gangerserve van 50u nauwkeuriger loopt dan een 6R35 met een gangreserve van 70u. Waar daar ook het probleem zou zitten. Maar wat bij een marinemaster 8L35/55? Iemand ervaring hoe deze lopen? Ik heb er gehad en die liepen wel heel goed.
De 7S serie en 4R serie zijn veel betrouwbaarder dan de 6R serie.
Wordt ook al eens gezegd, dat klopt!
Op de Iphone kun je ook WatchTracker gebruiken.
en uhm… binnen 1 timing run moet je hem dan niet stil laten vallen of op tijd zetten. Gewoon een paar dagen dragen en een paar keer de tijd in de app ingeven. Dan berekend hij de gemiddelde afwijking. Als hem weer op tijd wilt zetten kun je een nieuwe run starten.
Ik heb een Uemura en een SLA023j1 (welke volgens velen geen Marinemaster mag heten) Beiden voorzien van een 8L35 uurwerk. Beiden zeer stabiel op +5 per dag. Gangreserve ook dik in orde.
Ik heb ook voor de spb143j1 gekeken, maar de horrorverhalen mbt tot het 6R35 hebben met toch tegengehouden. Eigenlijk vind ik dat best wel jammer, omdat ik het gewoon een heel mooi horloge vindt.
Ik heb twee horloges met het 4R35 uurwerk. Beiden lopen binnen specs, maar mijn Mojito loopt helemaal netjes. +7 sec per dag.