Hallo allemaal. Vandaag ben ik, met dit mooie weer nog even op de antiekmarkt in Tongeren geweest.
Dit horloge kon ik daar voor een prikje op de kop tikken. Het is een Seiko 6R35 prospex automatic 6105 “Captain Willard” Turtle SPB151. Een fraai en zeer goed horloge met een werk dat boven de ETA staat. Jammer dat “Seiko” ondergewaardeerd wordt en de restwaarde van deze dingen om te huilen zijn. Toch is het wel zo dat dit horloge net zo goed is als een Omega met een beterkope service beurt na x aantal jaren! Dit model is een Limited Edition en is nog wel te verkrijgen maar niet voor de prijs waaraan ik hem kocht. Welliswaar zonder originele band en doos/papieren maar het horloge met dit werk laat ik toch niet liggen voor wie iets van Seiko kent! Wel jammer van de foto’s die met mijn nieuw mobiel lang niet zo scherp zijn dan met mijn oud mobiel. Toch zou deze camera veel beter moeten zijn. Misschien komt dat nog, maar tot nutoe is het toch niet echt veel!
Ik heb vele Seiko’s gehad maar intussen allemaal verkocht. Net zoals de kinderen zouden doen! Uitgespeeld en daar ligt de prul!! Ook heb ik vele Omega’s gehad maar die kunnen niet tippen aan de kwaliteit van deze Japanner! Een gangreserve van 70 uur. Dan betaal je bij Omega een klein beetje meer!
Ja daar vrees ik voor. Weet u nog de Co-Axial 2500 A-serie die ze van ellende hebben verwijderd uit hun gamma omdat het eene probleem na het andere tevoorschijn kwam? Dan heb je ook een horloge dat door Ingenieurs is getest geweest. Ik wil deze echt nooit meer zien. De Japanners blijven hoe dan ook echt wel de toppers op het “fijnwerk”. Kijk maar naar de “Grand Seiko”, daar kan een Rolex niet tegenop. Enkel de restwaarde doet het niet geweldig en dat is jammer.
We gaan er geen ruzie over maken, daarvoor is het leven veel te kort! Ik heb ETA’s genoeg hier. Tegenwoordig zie je steeds meer Sellita’s die het stilaan overnemen van de ETA’s omdat men van deze werken straks geen onderdelen meer kan krijgen. Uiteraard zijn dit 2 tegenhangers waarbij van het ene werk niks past bij het andere werk maar even goed is dan de gekende ETA werken. Wat Seiko betreft daarvan heb ik alle werken gehad. Van de 7s26 tot de 9 serie die in de Grand Seiko zit. De ultieme max was de 8L5/55 die echt wel geweldig zijn.
Wanneer je uurwerken met elkaar gaat vergelijken zit je niet meer in het vaarwater van een mening. Je vergelijkt dan objectieve feiten over de uurwerken waardoor een conclusie duidelijk wordt over wat het beste uurwerk is.
Uiteraard kun je best mazzel hebben met een goed uurwerk dat beter loopt dan uurwerken van andere merken, maar dat maakt het geen valide conclusie. Ik heb zelf ook een 6r35 en ben er niet echt over te spreken. Zowel in de praktijk als specificatie technisch legt dit uurwerk het echt af tegen al mijn eta uurwerken, en zeker tegen de cosc/metas uurwerken die ik bezit.
Desalniettemin kan het bij bijpassende prijspunten een prima uurwerk zijn. Zoals bijvoorbeeld in mijn presage.
Het is wel zo dat de nieuwe Co-Axial werken zoals de 8900 en hoger wel veel mooier afgewerkt zijn dan de Seiko werken. De 6R35 is ook al om U tegen te zeggen. Maar betrouwbaarheid mag je zien als het kopen van een auto. De eene koopt een splinternieuwe die meer in de garage staat dan thuis terwijl de andere 15 jaar rijdt zonder kosten buiten onderhoud natuurlijk. Wat Omega betreft is in mijn ogen slechts 1 serie die onverwoestbaar is en uiterst betrouwbaar en dat is de 500 serie die je enkel nog in de Vintage modellen terug ziet. Deze zijn top maar de rest is eigenlijk al veel minder, zeker wat de Co-Axial betreft. Bovendien is nog niet elke horlogemaker scheutig bij het onderhoud van dit soort werken. Het zal zijn oorzaken wel hebben neem ik aan!
Kerel ben blij met je horloge dat is ook gewoon een fraai model helemaal niks mis mee. Maar ga hier alsjeblieft niet de 6R uurwerken heilig verklaren, de problemen qua goed lopen zijn legio dat is gewoon een feit. Het is een in massa geproduceerd niet erg goed afgeregeld/geolied werkpaard.
De 6R35 in mijn SPB143 was zó slecht dat ze hem helemaal gaan vervangen. Dit duurt nu echter al 4 maanden, omdat hij “slecht leverbaar is”. Ik hoor alleen maar klachten van mensen die zeggen dat hij niet mooi loopt.
Ik ben bang dat Seiko tot de conclusie is gekomen dat het een k#tuurwerk is waar ze alleen maar geouwehoer mee hebben en die gauw vervangen moet worden door een nieuw model.
Beter dan ETA en/of even goed als Omega? Ich don’t think so.