Seiko 7005-7012: versleten kogellager rotor

Voor mijn oude Seiko uit 1973 zoek ik een nieuwe rotor, het lager van de huidige is versleten. Zelfs als de schroef netjes vastgedraaid is heeft de rotor zoveel zijdelingse speling dat hij het uurwerk en het deksel kan raken. Heeft iemand misschien zo’n onderdeel liggen of een goede tip waar hij bemachtigd zou kunnen worden?

2 likes

(replying to self:) Ik ontdek nu dat hier een passend onderdeel te vinden is…denk dat ik dat maar eens ga proberen.

3 likes

Seiko 0509184 is inderdaad de juiste vervanger voor het origineel, welke niet meer te krijgen is.

1 like

Heb hem net besteld, en ook een nieuw origineel glas. Dat laatste moet helemaal uit Thailand komen, duurt nog een flink poosje…

1 like

Leuk een Seiko crosshair wijzerplaat!
Die zijn er niet zoveel, denk ik?

1 like

Ik had dit horloge al als kind, gekregen van een oom die hem had afgedankt; hij had de schade aan het glas al. Nu ontdekte ik hem eigenlijk weer in een oude doos (mijn horlogehobby is weer helemaal opgelaaid) en zag ik hoe mooi de plaat onder het glas eigenlijk was!

3 likes

Plexi kun je met heel fijn schuurpapier en uiteindelijk een fijn poetsmiddel als nieuw krijgen.

Het kost wat zweet, maar deze Seiko lijkt me dat best waard!

2 likes

Ja, dat heb ik gedaan met een Timex van Marktplaats. Prachtig resultaat! Maar bij deze Seiko zaten er echt barsten in, er doorheen. Die krijg je niet weg.

6 likes

Grappig, nu pas valt me op dat op de plaat staat 7005-7011R, terwijl op het achterdeksel 7005-7012 staat.

1 like

De nieuwe rotor kwam laatst al binnen, en vandaag arriveerde een origineel glaasje. Met een pers er al netjes in kunnen zetten:

Nu het werkje schoonmaken en erin zetten…

8 likes

Zo, het is behoorlijk vervuild…

2 likes

(off topic)

Kijk eens naar de 7005 serie. Staan mooie tussen met cross-hair dials. (Dit is de 7005-8062)

7 likes

Mooi, de wijzerplaat lijkt er veel op inderdaad!
Inmiddels ziet de mijne er zo uit:

Ik heb hem helemaal gedemonteerd en alle onderdelen schoon gemaakt. Voor het eerst in mijn knutselleven heb ik het ook aangedurfd om de balanslagers te demonteren en schoon te maken, en dan de deksteentjes van 1 drupje olie te voorzien.

Best spannend, want het uurwerk heeft maar 1 achterplatine waar de hele radertrein in geval is, van veerton tot ankerrad.

Wat vervuild was hij wel

De slijtage was, op de rotor na, nog binnen de perken, wel heel iets speling op de as van de veerton, kroonrad iets ingesleten door de magic lever.

Ik heb geweldig genoten van het hele restauratieproces, niet in het minst door de vele behulpzame mensen op dit fantastische forum.

Vanmorgen 7:05: nieuwe rotor zit op zijn plek…

Nu nog een mooi bandje. Heb eenvoudig zwart nubuck besteld…

13 likes

Mooi werk :+1:

1 like

Hier nog wat leuke plaatjes van onderweg, met de smartphone door een loep van 5x genomen:

magic lever vóór het schoonmaken. Grappig dat dat eerste wieltje gewoon met een borgveertje vast zit.

Één van de deksteentjes van de balanslagers. Ze waren helemaal verkleefd met de lagersteentjes, die in een metalen rondje zijn gevat. In een klein laagje wasbenzine gelegd dreven ze gelijk van elkaar los.

Het wijzerwerk weer in elkaar zetten. Aan de achterkant werkte alles inmiddels weer.

5 likes

Wat ik mij nog af vroeg: moet ik het nieuwe kogellager zelf nog smeren, of is hij af fabriek al geolied?

Een minimale hoeveelheid 9010 op 1 of 2 kogeltjes geven is voldoende en zou ik sowieso doen. Wel opletten dat het maar een minimale hoeveelheid is.
Knap werktrouwens!

1 like

En klaar, met een mooi bandje🤩
De kast heb ik alleen schoon gemaakt, niet gepolijst. Mag gewoon oud zijn. Prachtig in ere hersteld toch?

10 likes

8 likes

11 likes