Niet alle ontwerpen van Seiko zijn een lust voor het oog. Vooral de huidige modellen vind ik niet bijster mooi, ook een aantal uit de jaren '90 doen me niets. De 7aXX echter wel. Het gaat me om de afmeting in combinatie met de cleane indeling wat de 7aXX (7A28, 7A38, 7A48) zo leuk maakt in mijn ogen. Je hebt ze in veel varianten en de een nog leuker dan de andere. Het is een makkelijk horloge als je geen zin hebt om een automaat op tijd te zetten en het draagt heel erg fijn. Het uurwerk is uiterst nauwkeurig en de afwerking is zoals alle Seiko’s gewoon prima. Er is een uitvoering gebruikt voor de RAF, die hier http://www.ninanet.net/watches/others14/Mediums/m7a28mil.html
te zien is. Deze RAF uitvoeringen wisselen voor erg veel geld van eigenaar.
Ik ben van slag.
Dacht het helemaal onder controle te hebben met het allen nog maar proberen alle uitvoeringen van de 6138 serie te verzamelen komt dit voorbij.
Mooie zitten erbij.
Ik heb er een hele zwik van gehad, best fijne horloges. Goede uurwerken, zolang er maar geen vocht bijkomt.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 7A38 met dag en datum aanduiding. Voor hedendaagse begrippen was klein in formaat.
Samen met de Royal Air Force 7A28’s mag de gele 7a38 als hoogst zeldzaam worden beschouwd.
De gele 7a38 zou “issued” zijn geweest voor de crew van de zgn “vulcan bomber” waarvan er nog maar 1 in vliegwaardige toestand is.
Google maar eens, uren leesplezier.
Een aantal van de 7a horloges hebben leuke bijnamen zoals: Allien en Ripley.
Onderdelen, vooral de plastic onderdelen voor de kasten zijn een nachtmerrie om te vinden.
Die valt inderdaad niet binnen de serie, desalniettemin een leuk horloge! Als het een klassieke tricompax indeling was had ik het een leuker model gevonden.
Menno heeft me verblijd met nog een model, meer daarover later!
misschien een onnozele vraag maar kan je gewoon zwemmen met deze seiko chronograph?
ik ben niet zo weg van quartz maar inderdaad: niet meer opwinden of dragen is wel een handig feature.
denk er over om een mooie seiko uit te zoeken voor nagenoeg dagelijks gebruik maar ook die zal wel eens een week op een bureau slingeren als de anderen aan de beurt zijn.
Willem, volgens mij zijn er geen modellen uitgebracht met schroefkroon. Ze zullen misschien max 100 meter waterdicht zijn. Ik zou deze modellen er in ieder geval niet voor kiezen. Ik denk dat Seiko wel een aantal quartz modellen heeft die wel geschikt zijn.
Voor uitgebreid assortiment kun je ook hier kijken om een indruk te krijgen: http://www.chronograph.com
daar zit een handige filter functie op.
Ik heb er volgens mij wel eens een gehad, ik vind ze super! Ze komen nog wel eens langs op Marktplaats en volgens mij zijn ze redelijk betaalbaar. Ik heb overigens al een paar jaar geen probleem meer met quartz. Het is best handig namelijk Ik blijf wel altijd aanhikken tegen de springende secondewijzer. Maar ja, bij de secondewijzer op een subwijzerplaatje zie je dat bijna niet.
Dat is grappig; mijn vader heeft mij een Speedmaster nagelaten ( die inmiddels weer volledig is opgeknapt ) maar moeders toverde vandaag ook nog zijn Seiko tevoorschijn. Inderdaad…een 7a28 - 702a Speedmaster.
Toen de Omega het een tijdje begaf en mijn vader een beetje moe werd vh steeds opwinden, heeft hij deze dus gekocht.
En inderdaad; hij lijkt wel heel veel op de Omega. En toch heeft ie ook wel weer een eigen karaktertje
Even plaatje vh internet geplukt:
Inderdaad mooi kwaliteits spul. Ik heb een iets groter exemplaar. Schijnt ook door Giugiaro ontworpen te zijn, maar dan deed ie het wel heel rustig aan.
Kolere, thread is bijkans ouder dan de horloges. Maar blijft leuk om terug te kijken.
Als ze een handjevol van deze (die Panda, de “Speedmaster” en de “Pogue” en zo) opnieuw zouden uitbrengen met een automatisch kaliber zoals die in de Stuckx, hebben ze bij Seiko goud in handen…
Maar nee hoor, in plaats daarvan maken ze een nieuwe Turtle