Seiko 7aXX: spaar ze allemaal (veel foto's)

Niet alle ontwerpen van Seiko zijn een lust voor het oog. Vooral de huidige modellen vind ik niet bijster mooi, ook een aantal uit de jaren '90 doen me niets. De 7aXX echter wel. Het gaat me om de afmeting in combinatie met de cleane indeling wat de 7aXX (7A28, 7A38, 7A48) zo leuk maakt in mijn ogen. Je hebt ze in veel varianten en de een nog leuker dan de andere. Het is een makkelijk horloge als je geen zin hebt om een automaat op tijd te zetten en het draagt heel erg fijn. Het uurwerk is uiterst nauwkeurig en de afwerking is zoals alle Seiko’s gewoon prima. Er is een uitvoering gebruikt voor de RAF, die hier
http://www.ninanet.net/watches/others14/Mediums/m7a28mil.html
te zien is. Deze RAF uitvoeringen wisselen voor erg veel geld van eigenaar.

Om een kleine impressie te geven van de variatie

Foto: dwjquest van Watchuseek

Foto: Dave S van SCWF

Het zijn alledrie quartz uurwerken, de belangrijkste verschil tussen de drie uurwerken:

• 7A28: tijd + chrono
  • 7A38: tijd + chrono + dag- & datumaanduiding
  • 7A48: tijd + chrono + maanfase

Er zitten heel wat functies op. Ik heb ze niet uitgezocht maar ik heb wel de handleiding in digitaal formaat. Wat er zoal instaat (7A38):

• Tijd
  • Chrono met 5/100 meting tot een half uur
  • Dag, datum
  • Batterij levensduur indicator: secondenwijzer neemt twee seconden in een beweging
  • Split time meting
  • Trail run
  • Meting van resterende tijd

Het uurwerk (7A28) ziet er zo uit, niet echt spectaculair maar wel heel erg secuur

Hier nog een advertentie:

Ik heb er drie van, 2x 7A38 en 1x 7A28. Vandaag scheen het zonnetje en ik heb zonet nog even de kans gehad om wat foto’s te maken

Seiko 7A28-6010

Seiko 7A38-7280

Seiko 7A38-706A

Deze laatste heeft een wijzerplaat die onder sommige hoeken blauw, tegen het grijze aan, onder andere hoeken krijg je dit

Als iemand er hier eentje heeft zie ik die graag!
Nog eentje om het af te sluiten

Groeten,

Coen

8 likes

Modelnummers moet ik nog even checken trouwens, kan best dat ze niet kloppen (verkeerde deksel zou zo kunnen).

Yep, veel van die 7A28’ers zijn best mooi. Die RAF-chrono is prijzig - maar wél stoer. Helaas heb ik geen 7A28 of 7A38 in mijn horlogeverzameling.

Hooooooooooooooooooollllllllllllyyyyyyyyyyyyyyyy lord!!! Wat een klokken zitten ertussen!

Ik ben van slag.
Dacht het helemaal onder controle te hebben met het allen nog maar proberen alle uitvoeringen van de 6138 serie te verzamelen komt dit voorbij.
Mooie zitten erbij.

Ik heb er een hele zwik van gehad, best fijne horloges. Goede uurwerken, zolang er maar geen vocht bijkomt.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 7A38 met dag en datum aanduiding. Voor hedendaagse begrippen was klein in formaat.

Samen met de Royal Air Force 7A28’s mag de gele 7a38 als hoogst zeldzaam worden beschouwd.
De gele 7a38 zou “issued” zijn geweest voor de crew van de zgn “vulcan bomber” waarvan er nog maar 1 in vliegwaardige toestand is.
Google maar eens, uren leesplezier.

Een aantal van de 7a horloges hebben leuke bijnamen zoals: Allien en Ripley.

Onderdelen, vooral de plastic onderdelen voor de kasten zijn een nachtmerrie om te vinden.

…over deze horlogeserie.

Menno

Coen, dit is niet wat je zoekt denk ik, of wel:

Zo ja, voor grof geld wil ik daar wel afstand van doen ;=))) \o/

Hoi Wil,

Die valt inderdaad niet binnen de serie, desalniettemin een leuk horloge! Als het een klassieke tricompax indeling was had ik het een leuker model gevonden.

Menno heeft me verblijd met nog een model, meer daarover later!

Heb je een foto van die met zwarte wijzerplaat en witte registers?

Bedoel je deze? Ziet er goed uit! Foto’s niet van mij maar van music_healing van Watchuseek.

1 like

misschien een onnozele vraag maar kan je gewoon zwemmen met deze seiko chronograph?
ik ben niet zo weg van quartz maar inderdaad: niet meer opwinden of dragen is wel een handig feature.
denk er over om een mooie seiko uit te zoeken voor nagenoeg dagelijks gebruik maar ook die zal wel eens een week op een bureau slingeren als de anderen aan de beurt zijn.

Willem, volgens mij zijn er geen modellen uitgebracht met schroefkroon. Ze zullen misschien max 100 meter waterdicht zijn. Ik zou deze modellen er in ieder geval niet voor kiezen. Ik denk dat Seiko wel een aantal quartz modellen heeft die wel geschikt zijn.

Voor uitgebreid assortiment kun je ook hier kijken om een indruk te krijgen:
http://www.chronograph.com
daar zit een handige filter functie op.

Ik heb er volgens mij wel eens een gehad, ik vind ze super! Ze komen nog wel eens langs op Marktplaats en volgens mij zijn ze redelijk betaalbaar. Ik heb overigens al een paar jaar geen probleem meer met quartz. Het is best handig namelijk :smiley: Ik blijf wel altijd aanhikken tegen de springende secondewijzer. Maar ja, bij de secondewijzer op een subwijzerplaatje zie je dat bijna niet.

Coen Henrik bedankt voor lino en response
ze blijven value for money die Seiko’s

Dat is grappig; mijn vader heeft mij een Speedmaster nagelaten ( die inmiddels weer volledig is opgeknapt ) maar moeders toverde vandaag ook nog zijn Seiko tevoorschijn. Inderdaad…een 7a28 - 702a Speedmaster.

Toen de Omega het een tijdje begaf en mijn vader een beetje moe werd vh steeds opwinden, heeft hij deze dus gekocht.

En inderdaad; hij lijkt wel heel veel op de Omega. En toch heeft ie ook wel weer een eigen karaktertje :smile:
Even plaatje vh internet geplukt:

8 likes

Wat een prachtige balans zit er in deze modellen!

Inderdaad mooi kwaliteits spul. Ik heb een iets groter exemplaar. Schijnt ook door Giugiaro ontworpen te zijn, maar dan deed ie het wel heel rustig aan.

En deze van Titanium, erg licht :smile:

2 likes

Prachtige verzameling. Daar ligt toch wel voor een dollar of 9 a 10.000 aan de mooiste quartz klokjes die Seiko heeft gemaakt. Wees er maar zuinig op :wink:

Kolere, thread is bijkans ouder dan de horloges. Maar blijft leuk om terug te kijken.

Als ze een handjevol van deze (die Panda, de “Speedmaster” en de “Pogue” en zo) opnieuw zouden uitbrengen met een automatisch kaliber zoals die in de Stuckx, hebben ze bij Seiko goud in handen…

Maar nee hoor, in plaats daarvan maken ze een nieuwe Turtle :wink:

2 likes