Seiko 7s26 secondewijzer past niet

Sorry ik weet niet wat een mini ruimer is. Is dat een gereedschap om het buisje op de wijzer iets ruimer te maken? Hoe heet zoiets in het Engels?

Best mooi hoor zo een mod, iig veel mooier dan het saaie origineel vind ik. Overigens houd ik ook van (minder saaie) originele Seiko’s en Citizens.

Ja, dat klopt.
.mini ruimers
Er zijn er, die nog dunner zijn.
Engels: Cutting Broaches.

Er is wellicht wel iets anders, @Vinwat had het laatst over boortjes die de tandarts gebruikt bij een wortelkanaalbehandeling

Gewoon cheap&dirty proberen het asje er met een speld of naald uit te duwen?

2 likes

Dat kan als je dat zo gaaf vind moet je maar de pegels neer tellen voor een OEM plaat. Die zijn ook best te vinden. Wel duurder, maar dat mag gewoon bezwaar vormen. Een mod betekent niet direct fake he.

Ik snapte wat je bedoelde, heb met wat rodico de wijzer over het gat van een oude wijzerplaat geplakt en met een naald vanaf de bovenkant geprikt en er op gehamerd met de achterkant van de pincet. En dat werkte! Super, dank je!

1 like

Gelukt! Tx

1 like

Klopt, geen idee of deze fake is, heb m gebruikt gekocht. Wel mooi vind ik.

Als ik dit zo lees, dan lijkt het erop dat in de schacht van de secondewijzer een afgebroken stukje zit van het seconde rad.
Je hebt dan in feite twee problemen.
Een, je zal dat afgebroken stukje van de as uit de schacht moten verwijderen.
Twee, je zal op zoek moeten naar een nieuw seconde rad, die is nu immers te kort.

Oorzaak, vermoedelijk de secondewijzer scheef eraf getrokken, de as van het seconde rad is heel dun en vrij hard dus zal het snel breken.

Conclusie en moraal;
Ga nooit zelf rommelen aan een horloge uurwerk als je er geen verstand van hebt en niet weet hoe bepaalde handelingen gedaan moeten worden.

Doe je dat wel, tja, dan zal je lesgeld moeten betalen, in dit geval een nieuw seconde rad en mogelijk ook een seconde wijzer als je het rest stukje as er niet uit krijgt.

Daarbij is ook nog het volgende mogelijk, lukt het wel om dat stukje er uit te krijgen, dan bestaat de kans ook nog eens dat de schacht te ruim is geworden en de wijzer dus niet goed op de nieuwe as zal passen en gaat lubberen en na verloop eraf zal vallen.

Niet goed voor de eigenaar van het horloge, maar wel voor een horlogemaker, die zal dan wel weer wat kunnen verdienen.
dixi

2 likes

Mensen, echt. Daarvoor zit dat stukje as VEEL te strak. De suggestie van Rodico ook… :face_with_hand_over_mouth::slight_smile:

En dit dus. :arrow_up:

1 like

Wel, een miniruimer is nu niet direct wat ik zou kiezen, ruimers zijn super gehard en als dat breekt als er iets van de ruimer in de schacht terecht is gekomen, dan ben je verder van huis.

Hoi @PeterLC,
Twee dingen,
hoe ver ben je met jouw LC K814 en kom je morgen avond nog even buurten in Overschie?
Gezellige boel daar.

1 like

De K814 zit nog in het vet. Figuurlijk dan. :wink: Vraag me af of ik hem nog in elkaar krijg na een half jaar - maar ik heb destijds goede foto’s genomen. Vanavond eerst een paar andere klusjes, beetje zomerpauze gehouden. Voor je clinic nu even geen tijd, dank voor de uitnodiging!

On topic; ruimer lijkt me ook geen goed plan. Die zijn, zeker van die diameter, zo ontzettend breekbaar… …en klopt helemaal, dat de as van het secondenrad nu te kort zal zijn om welke wijzer dan ook op te plaatsen. Ergo - complete uurwerkservice, en niet voordat er een nieuw secondenrad gevonden is.

Compleet nieuw uurwerk is waarschijnlijk rendabeler.

1 like

't Is TO toch gelukt met speld en rodico :sunglasses:

2 likes

Het geluk is met de do… Nou ja. Hoe dan ook gelukt. :grin: :upside_down_face: :+1:

Nu heb je wel nog steeds een te korte secondenrad-tap.

1 like

Ha, die K814 komt best wel weer in orde.
Als je zover bent kan je gezellig aanschuiven met een ander eigenwijs groepje, De 3 klusketiers die ook een memovox willen restaureren.
Ik heb ook nog voldoende onderdelen voor die kalibers, dus zal het zeker een leuke project worden.

“Zomerpauze”, als ik naar buiten kijk dan zie ik de winter al aanstormen.

Tja de clinic, afgelopen dinsdag een gehad, nu morgenavond nog een en 21 sept. nog een, geen school nodig, leerzame en vlotte deelnemers.

2 likes

De wijzerplaat is fake. Waarschijnlijk stond er in de advertentie ook wel iets bij over een “aftermarket” wijzerplaat? De band ook, dat is ook geen Seiko band.

Dat is volgens mij het “oude” uurwerk dat vervangen werd. Dus geen probleem.

1 like

Listen to da man. :arrow_up: Seiko expert in residence. Zonder sarcasme.

En de quote - OK, aha. :+1:

Outta here, twee Seiko’s (mensen blijven ze maar sturen) en twee honderd-plus zakhorloges roepen om aandacht. En een vintage Memovox dus. :wink:

1 like