Seiko 7s26 secondewijzer past niet

Hoi, even een beginnersvraag mbt Seiko 7S26

Ik had een oude gemodde Seiko SKX007 gekocht maar het uurwerk 7S26 was in slechte staat dus de verkoper stuurde een andere 7S26 op. Bij het installeren van de secondewijzer viel me op dat deze niet past omdat in het gat een pinnetje zit, waardoor een secondewijzer met een buisje zou passen. Maar, aan de secondewijzer die ik heb zit een staafje. In het oorspronkelijke uurwerk paste deze wel.

Mijn vraag is: hoort dat pinnetje daar? Of zou het kunnen dat er verschillende versies zijn voor verschillende secondewijzers?

Groeten,
Bart

Van de 7s26 zijn meerdere versies, aangeduidt met A, B en ik meen zelfs C. Wellicht zit het verschil daar in.

Als ik het zo lees heb je bij het verwijderen van de secondewijzer de as van het uurwerk gebroken. Dit asje zit nog in het “buisje” van de secondewijzer.
Ik ken geen uurwerken waar de wijzer met een asje in een bus/buis van het uurwerk gaat.

1 like

Als het holle busje aan de secondewijzer er niet zo uit ziet :point_down: dan kan het goed dat @meisink gelijk heeft.

Een wijze les en een van de redenen waarom je nooit aan zulke “mods” moet beginnen naast dat de gebruikte wijzerplaten fake zijn. :upside_down_face:

Wel knap van je dat je dit kan zien zonder een foto ervan :sweat_smile:

Zullen we er een euro om wedden? :innocent:

1 like

Ik wed voor 2 euro dat je het verschil niet ziet in 1 oogopslag tussen een fake en echte SKX007 dial :sweat_smile: omdat je je er soms niet mee bezig houdt zogenaamd :sweat_smile:

Het gaat hier niet om de mod, dat vind ik nou juist leuk. Het relatief saaie SKX007 model wordt er fris en modern van.

De secondewijzer heeft geen hol buisje, mijn vraag is of de 7s26 uurwerken op dat punt kunnen verschillen?

Ik zou even contact opnemen met de verkoper of een wijzerset bestellen die wel op je uurwerk past. Zoals eerder gezegd is zijn er meerdere versies van het 7s26 uurwerk in omloop.

Dank allemaal voor de reacties. Meisink had gelijk, nav de foto van ElderRuwy heb ik een microscoop app gedownload (hoe geweldig werkt dat!) gebruikt en zie dat in de wijzer een afgebroken stukje as zit.

Ik ga proberen dat te verwijderen met iets plakkerigs, heeft iemand een tip?

Een mod is leuk maar het gebruik van fake onderdelen zoals bij veel van dit soort oude SKXen is niet oke.

Dat was vroeger zo maar fake kan tegenwoordig vaak net zo goed zijn. Dat komt doordat moderne metaalbewerkingsmachines hypernauwkeurig zijn, alles kan op originele specs nagemaakt worden.

Ik denk dat het juist leuk is dat een goedkoop massaprodukt zoals de SKX007 door mod bijzonder gemaakt kan worden. En leuk om aan te sleutelen als beginner :slight_smile:

1 like

Daar gaat het ook niet om, het gaat er om dat andere bedrijven niet het recht hebben om de merknaam te gebruiken op hun onderdelen.

Waar zie jij Seiko staan op wijzers??

Lukt het niet gewoon met een pincet?

Rodico.

Als ik dit tegenkom gebruik ik daarvoor een mini ruimer.
Als ondersteuning gebruik ik de Boley schijf met gaatjes van toenemende grootte.
boley press

Houdt de ruimer met een tangetje vast zodanig dat er een klein deel onderuit steekt.
Plaats dat in het hart van het afgebroken asje (van de bovenkant lijkt me hier het beste).
Dan met een klein hamertje even tikken op de tanguiteinde.

Nee het steekt niet uit, ik denk dat ik vanavond iets heel kleverigs ga gebruiken. Ductape of zo

Dat lukt denk ik niet, maar ik ga het proberen

1 like