Seiko afwijking

Mijn meeste Presage automaten lopen binnen de 10 sec +/- p.dag. Eén budget Seikootje maakt het wat bonter en gaat naar de 20 sec per dag.

Zal inderdaad wel met wat mazzel te maken hebben, hoewel je nickname kan helpen :joy:

als het een nieuw horloge is heb je kans dat het nog verbetert na een maand of 2 , een seiko loopt soms pas echt goed als hij helemaal is opgewonden. Jawel opgewonden :grin::+1:t2:

Daar moet door een horlogemaker toch wat meer uit te halen zijn? Mijn budget Citizen NY0040 (<200 euro) loopt ook tussen de +1 en +4 gemiddeld aan de pols per dag, zo uit de doos.
Afregelen kost tijd en is dus duur, als je het wat euros waard vind zou ik eens een horlogemaker opzoeken.

Geluk. Zit een miyota 8200 in. Loopt ook van -20 tot 40 sec p/d.

Hier een 6r15 die +10/18 loopt. Zo maar even langs W&V, die kan daar vast wat mee

Ik zou zeggen doe niet zo moeilijk en upload even een foto van dat ding. Dat kan door op een camera-telefoon op het upload icoonje te klikken op het forum, camera te kiezen en voila, je hebt een foto.

image

Via de computer moet je hetzelfde doen, maar dan moet je wel een foto hebben die op je computer staat. :slight_smile: Sleur en pleur werkt ook.

Nogmaals, veel Seiko uurwerken kunnen een afwijking tussen -30 en +45 seconden hebben. 20 Seconden in de min is irritanter dan in de plus, maar perfect plausibel voor zo’n ding.

Naar de juwelier om 'm af te regelen heeft geen zin, want als ze 'm terug sturen naar Seiko gaan die tot de conclusie komen dat hij binnen de specificatie loopt. Je kunt beter hier op het forum een horlogemaker opzoeken in je buurt die 'm even af zal regelen.

Kijk ook in het Ervaringen Met topic voor wie de juiste reputatie heeft.

Voor wie nu denkt “wat een kutspul, dat Seiko”… Mijn Nomos loopt per dag 16 seconden voor. Da’s godnondeju ook niet weinig. Maar al mijn horloges die ik laatst op een timegrapher heb gehad lopen voor en in een paar gevallen achter. Met meer dan +/- 10.

Interesseert me dat ene reet? Nee. Want voor de correcte tijd heb ik 2 High Accuracy Quartzen, een drietal gewone quartzen en één radiografisch gesynchroniseerd horloge. De rest draag ik omdat ze mooi zijn. Zolang het niet meer dan die +/- 20 is zie ik geen reden om actie te ondernemen.

3 likes

Niet helemaal denk ik. Als je gaat zoeken, dan is de consensus op de fora wel dat de Citizen over het algemeen een betere nauwkeurigheid heeft dan bv de Seiko SKX.

Heerlijk als je dat kan! Kan ik helaas niet, wat teveel nauwkeurigheids-OCD… :laughing:
Als een uurwerk beter kan lopen maar dat niet doet omdat de moeite niet is gedaan bij productie, dat vind ik toch wel heel jammer. Ik zou ook verwachten dat een Nomos beter zou moeten lopen dan +16/dag. Maar op de timegrapher, dial up, kan een wat optimistisch beeld geven. Gedragen zal het minder zijn denk ik.

1 like

Consensus op fora geef ik niet zoveel om. Citizen commit zichzelf aan vergelijkbare performance als Seiko met de 7s26 of 4r-movements. Je hebt dus bij citizen ook kans op een minder exemplaar en geen poot om op te staan.

Zelfs al zou de performance van citizen gemiddeld beter zijn.

1 like

Kom net terug van W&V, horloge was gemagnetiseerd en loopt nu weer +1s/d

3 likes

Helemaal waar. Vraag is natuurlijk hoe daarmee wordt omgegaan. Alles binnen specs doorlaten of toch nominaal produceren met wat krappe limieten zodat je overall beter presteert. Mijn GS zou ook +/- 1s/dag doen, maar doet dat ook veel beter met zo weinig spreiding dat ik denk dat het geen toeval is. Andere klasse natuurlijk, maar je snapt het idee.

Ik weet niet of ze bij Seiko niet stiekem ook striktere limieten hanteren dan wat ze per uurwerk hebben gepubliceerd.

Als ik op mijn Seiko’s af moet gaan lopen mijn verschillende 7s26 en 4R36s < +/- 8 p/d en mijn 6R15 op +/- 2 p/d.

Heb zelden echt slechte (nieuwe) Seiko’s gezien. En ook de Seiko van TS valt ‘ruim’ binnen de specificaties van het uurwerk.

Heb dan ook goede ervaringen met Orient en Citizen…

Maar blijft deels dus toeval… en tenzij je echt een enorme steekproef pakt en 't gaat testen is ‘consensus’ op een forum wat mij betreft niet zo interressant.

2 likes

2 likes

Ahhhh… Een nieuwe turtle. Ik heb geen reden om fake te roepen. Da’s een SRP777, voor de goede orde:

Niks mee aan de hand, ding loopt gewoon binnen spec.

Als de afwijking je stoort, ga dan naar één van de horlogemakers en laat 'm even afregelen. 10 minuten werk.

Ik denk niet dat ieder horloge gecontroleerd wordt op de nauwkeurigheid. Men weet immers welk uurwerk erin zit en wat daar de prestaties van zijn. Een snelle controle van een paar seconde op de werking is alle qc die een gemiddeld horloge krijgt.

Top! Wat zou dat kosten om af te laten stellen?

Geen idee. Nooit laten doen, want ik draag automaten niet omwille van nauwkeurigheid. :slight_smile: Vraag het één van de horlogemakers, zou ik zeggen.

Kan nooit veel zijn.

Duidelijk. Wederom dank voor de antwoorden, allen!

Ligt er aan waar maar 10-30 euro zo zou ik denken

Snelle functie check kost een paar seconden, dat zou best wel eens kunnen gebeuren. Voorkomt wel dat je een boel ellende wegstuurt als er eens iets niet klopt.

Bij GS is dat anders, in een filmpje over de fabricage zie je een medewerker een nauwkeurigheidscheck doen op alle horloges.