Seiko Astron kaliber 5x

Ik kocht vorige maand een Seiko Astron kintaro Hattori 160 Anniversary Edition. Volgens de manual maakt hij 2 keer per dag automatisch verbinding met 1 of meer satellieten om de tijd indien nodig zelf te corrigeren, als de wijzerplaat zonlicht krijgt. Ik heb dit nog nooit zien gebeuren. Als je de tijdscorrectie manueel uitvoert, zie je wel op de wijzerplaat dat hij verbinding maakt, en de secondenwijzer gaat naar “yes” als dit gelukt is. Maar het automatische proces zie ik dus nooit. Weet er iemand wat ik over het hoofd zie?

Het zou niet best zijn als hij zoveel af zou wijken dat hij 2x per dag zichtbaar corrigeert.

Als je even naar Londen vliegt dal hij daar de tijd juist zetten. Als je weer terug bent in NL, zet hij hem weer goed.

Dat klopt, maar in de handleiding staat dat hij sowieso 2x daags verbinding maakt met de satelieten, de eerste keer als hij zonlicht ziet op de wijzerplaat, en de 2e keer door een gebruiker ingesteld tijdstip, dus ik zie dat echt nooit gebeuren…

De mijne doet het altijd als ik net even niet kijk. :joy:
Welkom trouwens op dit mooie forum

3 likes

Ah op die manier. Daar kan ik je niet mee helpen

De astron doet dit sowieso niet in huis of binnen (GPS signalen doen het niet zo goed binnen) als hij het automatisch doet zie je dat alleen aan de kleine wijzer die dan 1 satelliet aangeeft. Je zal de seconde wijzer niet naar yes zien gaan.

Uhm… N poosje in t donker wegleggen en kijken wat er gebeurt.
Of anders ze t tijdstip instellen?

Bedankt iedereen voor de hulp, maar hoe stel je als gebruiker het tweede tijdstip zelf in?
Hoe komt het Lexie dat hij de secondewijzer wel naar Y laat gaan als je het manueel doet met de knop?
Ik heb het vorige week dan toch 1 keer gezien, dat het kleine wijzertje naar 1 ging, maar had dan niet het idee dat er een tijdscorrectie gebeurde, terwijl je het handmatig wel ziet

Dat doet de mijne wel.

1 like

Hendrikjandetuinman, nee ik bedoel het tweede tijdstip dat hij automatisch verbinding moet maken met de satelieten voor de tijdscorrectie

Je laat het horloge zelf de tijd zoeken dmv sateliet ontvangst en daarna kies je de tijdzone voor de subdial.
Het horloge houdt de hoofdtijd via satelietontvangst en de subdial gaat automatisch mee.

Ik heb de 5X manual doorgespit maar ben tot op heden geen instelbaar synnc moment tegengekomen.
Waar haal je dat vandaan als mogelijke functie?

Handmatig het tijdsignaal oproepen met de bovenste knop. Dit wordt het tijdstip voor automatische synchronisatie (dus 24 uur later).

1 like

bedankt Brew, maar dit zou hij 2 maal daags automatisch moeten doen, wanneer doet hij het dan de 2e keer?

Op het moment dat er voor de eerste keer op de dag licht op de wijzerplaat valt.

Heb ik al verschillende keren geprobeerd, en ik heb het maar 1 keer gezien, toen ik hem buiten onder h et licht hield, de andere keren gebeurde er juist niks…

Dan had ie misschien al licht door het raam ‘gezien’. Is ook maar één keer per dag he en je ziet het alleen aan het kleine wijzertje links.

Ik stel mij gewoon de vraag, waarom de secondewijzer niet naar de Y gaat, terwijl hij dat met de handmatige procedure dit wel doet

Dat is een (logische) keuze die ze bij Seiko gemaakt hebben. In 99 van de 100 gevallen gaat de synchronisatie ongemerkt en kijkt er niemand of het wel gelukt is.

Je kan wel checken of de laatste synchronisatie gelukt is door kort op de bovenste knop te drukken.