Seiko Astron kaliber 5x

Ik leg hem op de vensterbank ook nu het bewolkt is en hij gaat op zoek naar een van de drie satellieten en negen van tien keer lukt het. Ik heb ook nog nooit gezien dat hij het zelf doet kan ook niet want hij is meestal in de sleep modus stand.

bedankt voor jullie advies, ik zal het goed in de gaten houden :slight_smile:

Hennie, wanneer gaat hij in de sleep modus stand? hoe kan je dat zien?

Volgens mij na 24 uur de wijzers geven dan kwart over 12 aan. Ziet hij licht stelt hij zichzelf bij naar de juiste tijd.

doet de mijne niet, de mijne ligt al 3 dagen in zijn donkere doosje, zonder licht, en blijft gewoon verder tikken

Misschien hoort dat zo bij de latere versies van de Astron. Staat het niet bij de beschrijving.

niet echt heel duidelijk uitgelegd, of is het optie daylight saving time?

Dat is zomer/wintertijd.

Klopt, maar weet je hoe het horloge in energie spaarstand gaat?

Als er ongeveer eenzelfde batterij in zit, als de normale solar-horloges, dan gaat de batterij nog wel een tijdje mee. Mijn solar doet het ook een half jaar zonder licht te zien, en houdt dan nog steeds tijd. Ik zie dus niet in, waarom een horloge aan energiebesparing moet doen, met zo’n capaciteit…

Klopt volledig, maar in handleiding staat dat energie spaarmodus kan geactiveerd worden, maar hoe dan?

Dat zal dan hetzelfde zijn, als bij de solar. Zodra het niveau onder een bepaald niveau komt, zal het uurwerk niet meer per seconde de tijd aangeven, maar per 2 seconden. Dat gaat allemaal automatisch. En je moet dat ook niet zelf willen kunnen instellen. In de praktijk zal je dat dus nooit zien. Zeker als je batterij een reserve heeft van een half jaar…

In het boekje staat, een energie reserve van 6 maanden en als de energie spaarstand is ingeschakeld tot 2 jaar…

Waar heb je het boekje vandaan? Energie wordt bespaard als horloge in het donker wordt bewaard.

Na een aantal dagen in het donker wordt de energie spaarstand ingeschakeld. De secondewijzer blijft op 15 seconden staan.

Het originele boekje van het 5x53 kaliber. Er staat echt niks over vermeld

Hoe kom je er dan bij? Veel dingen gebeuren bij dit horloge automatisch zonder dat je iets moet of kan instellen.

In mijn originele handleiding staat dit hoofdstuk echt niet vermeld Brew. Ik kocht de horloge op 9 november